Dette kan du gjøre når kunden ikke betaler innen fristen

Når du må sende purring eller inkassovarsel på en faktura har du mulighet til å legge på gebyr og forsinkelsesrenter. Vi ser på reglene som gjelder.

Post-thumb
- 3 min lesing
Kvinne som arbeider på en laptop

Når du må sende purring eller inkassovarsel på en faktura har du mulighet til å legge på gebyr og forsinkelsesrenter. Vi ser på reglene som gjelder.

Det er viktig å få inn betaling fra kundene dine slik at bedriften din har god likviditet. Når kunden betaler for sent eller unnlater å betale har du krav på å legge til gebyr og renter som kompensasjon for forsinket betaling.

Noen ganger må sakene også tas videre til inkasso for å få inn pengene. Det høres gjerne skummelt ut, men det er veldig vanlig for bedrifter å ha noen saker hvor kunden ikke betaler i tide.

Det er forresten lurt å ha kort frist på fakturaene dine, slik at du får inn penger tidsnok til å dekke regningene dine. Det er helt greit med ti eller syv dagers frist så lenge du ikke har avtalt noe annet.

Se flere tips til å få inn betalinger raskere.

Purring og inkassovarsel

Når en faktura forfaller vil du få beskjed på e-post og når du logger inn i Conta. Du kan da velge å sende purring eller inkassovarsel eller sende fakturaen direkte til inkasso, slik at et inkassobyrå tar seg av oppfølgingen.

Conta Inkasso er en tjeneste som ikke lenger tar imot nye kunder. Se hvordan du sender ubetalte fakturaer til innkreving via partneren vår, Kravia.

I Conta har du mulighet til å sende purring når som helst etter at fristen er gått ut, men ønsker du å legge på purregebyr må du vente minst 14 dager. Purregebyret er i 2018 satt til 70 kroner, og blir automatisk lagt på.

Det er derimot både lovlig og vanlig å sende inkassovarsel ved forfall, uten å purre først. Vi anbefaler denne fremgangsmåten, fordi inkassoloven krever at varselet sendes 14 dager før fakturaen kan gå til inkasso.

Ønsker du å sende kunden en vennlig påminnelse om betaling er det en god ide å heller sende fakturaen på nytt, i forkant av et inkassovarsel.

Det er mange som kvier seg for å sende inkassovarsel på utestående kundefordringer, men det får altså i gang inkassosaken raskere i de tilfellene hvor betalingen fortsatt uteblir. Både purring og inkassovarsel har en betalingsfrist på 14 dager.

Du får purregebyr også på inkassovarselet, men da må det sendes minst to uker etter fristen.

Ved å bruke en tredjepart, som Conta sin inkassopartner Kravia, vil du oppleve at inkasso rett og slett er en måte å få fortere betalt. Det er heller ikke slik at du ødelegger kundeforhold ved å sende inkassovarsel. I mange tilfeller har kunder rett og slett bare glemt bort fakturaen. Dette er dermed da en effektiv måte å få betalt på ubetalte fakturaer.

Forsinkelsesrente

Vi begynner å beregne renter på fakturaen dagen etter betalingsfristen har gått ut. Renten fastsettes av Finansdepartementet den 1. januar og 1. juli hvert år. I andre halvdel av 2018 er forsinkelsesrenten 8.5 prosent.

Når du sender purringen eller inkassovarselet i Conta legger vi automatisk på forsinkelsesrente for alle dagene etter betalingsfristen.

Hva gjør du når kunden klager?

Skulle kunden mene at de ikke har mottatt purringen eller inkassovarselet er det nok for deg å bevise at du har sendt brevet. Det er kundens ansvar å sørge for at de mottar dette, og derfor vil en slik innsigelse ikke være en gyldig klage.

Har kunden klager på fakturaen må du, eller inkassobyrået du benytter, sende klagen til forliksrådet i kommunen hvor skyldneren bor. Du kan lese mer om klageprosessen her.

Du kan sende til inkasso når som helst

Du kan faktisk sende fakturaen til inkasso med en gang fristen har gått ut. Inkassobyrået vil da ta seg av purring/inkassovarsel og betalingsoppfordring. Det kan spare deg mye tid.

Inkassobyrået Kravia kan hjelpe deg.

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev