Som kunde har du sikkert opplevd at noen bedrifter legger til fakturagebyrer på fakturaene du mottar. I denne artikkelen gir vi deg en forklaring på når det er greit å kreve fakturagebyrer og hvor mye som er tillatt å kreve.
Bedrifter som parkeringsselskaper, legekontorer, telefonoperatører og strømleverandører har ofte blitt kritisert for å anvende fakturagebyrer på en uansvarlig måte.
Flere ganger har Forbrukerrådet avslørt at bedrifter krever altfor høye fakturagebyrer.
I denne artikkelen gir vi deg en innføring i hva fakturagebyrer er, når de er tillatt, og hvor mye som kan kreves i slike gebyrer.
Hva er fakturagebyr?
Fakturagebyrer er gebyrer som legges til på fakturaer for å dekke kostnadene knyttet til fakturering.
I praksis velger de fleste bedrifter å legge til slike gebyrer når fakturaene sendes på en kostbar eller tidkrevende måte, for eksempel når kunden insisterer på papirfaktura.
Når brukes fakturagebyr?
Bedrifter velger ofte å benytte seg av fakturagebyrer når kostnadene knyttet til fakturering er høye, som for eksempel når fakturaen sendes som et fysisk brev i posten i stedet for mer effektive elektroniske løsninger som EHF og eFaktura.
Send faktura med Conta
Å fakturere i Conta er stressfritt, slik at du kan bruke tiden på det du er best til.
Fakturaene blir akkurat slik de ser ut på skjermen, og du kan sende på e-post, i posten eller som EHF eller eFaktura. Det er også enkelt å legge på purregebyr som en egen linje, hvis du skulle ønske det!
Så enkelt er det å sende faktura med Conta:
Faktuagebyr regler
Ifølge Finansavtaleloven kan bedrifter ikke kreve mer i fakturagebyrer enn det koster å produsere og levere regningen. Videre fastsetter Forbrukerkjøpsloven (§37) at selgere kun kan kreve fakturagebyr for forbrukerkjøp dersom det er avtalt på fohånd.
Finnes det noe maksbeløp for hva som kan kreves i gebyr?
Det finnes ingen fastsatte satser eller begrensninger for fakturagebyrer. Du har derfor frihet til å velge beløpet selv, så lenge det ikke overskrider dine faktiske kostnader for fakturering.
Merk at noen utsendelsesmetoder er mer effektive og rimelige enn andre, og at dette bør gjenspeiles i eventuelle gebyrer for å gi kundene et incentiv til å motta fakturaer i et format som er enklere for deg å håndtere.
Et alternativ til fakturagebyr er å bake det inn totalprisen
Uansett hvem du selger til, finnes det alternative måter å håndtere disse kostnadene på, i stedet for å legge til en egen linje for fakturagebyr på fakturaen. En annen tilnærming er å inkludere disse kostnadene i den totale prisen for tjenestene dine.
Uavhengig av om du velger å pålegge fakturagebyr eller inkludere dem i totalprisen, er det avgjørende at du tar betalt nok til å dekke alle utgiftene som oppstår i forbindelse med kundeforholdet.
Hvis du trenger hjelp med å fastsette riktige priser, kan du sjekke ut Timepriskalkulatoren.no.