Bokføre refusjon

Når du skal refundere en kunde eller får refusjon fra en leverandør, fører du det på følgende måter i regnskapet.

Sist oppdatert

October 7, 2026

Denne hjelpeartikkelen viser deg hvordan du bokfører refusjon til kunde eller fra leverandør i Conta.

Refusjon kan skje dersom en kunde benytter seg av angreretten eller ved feil i varer eller tjenester.

Refusjon til kunde

Når du skal refundere en kunde, lager du en kreditnota og sender denne til kunden.

Fakturaen er ikke betalt ennå Dersom ikke kunden har betalt den opprinnelige fakturaen ennå, vil alt gå i null og du trenger ikke gjøre mer. Fakturaer og kreditnota blir automatisk registrert i Conta.

Fakturaen er betalt Dersom kunden har betalt den opprinnelige fakturaen, må du betale tilbake pengene til kunden. Da vil kreditnotaen du har laget føre til at det blir en åpen post på kunden i regnskapet og du må føre selve bankbevegelsen som et eget bilag.

Skjemaet Alle typer bilag med felt for dato, konto, beløp og mva-kode

Etter du har refundert kunden sine penger fra nettbanken, går du til Meny > Regnskap > Bilag > Registrer nytt bilag > Alle typer bilag.

Skriv refusjon i beskrivelsen. Legg inn beløpet som blir tilbakeført til kunden på kunderskontroen under debet og velg bankkontoen pengene går ut under kredit.

Debet (+) «1500 - Kundereskontro til kunden» Kredit (–) «1920 – Bankkonto»

Last opp bankutskrift som dokumentasjon.

Refusjon fra leverandør

Skjemaet Registrer kjøp med fanen Kostnader

Hvis en leverandør krediterer hele eller deler av en faktura, sørg for at du også får en kreditnota av dem. Hvis du ikke fikk dette, spør leverandøren om det. Denne er dokumentasjon på transaksjonen som du må laste opp som vedlegg når du fører transaksjonen i regnskapet.

Fakturaen er ikke betalt Selv om du ikke har betalt den opprinnelige fakturaen skal den også bokføres først, men som ikke betalt.

For å føre selve kreditnotaen i Conta kan du trykke på «Registrer kjøp» fra forsiden. Du kan også gå via Meny > Regnskap > Nytt kjøp. Du registrer det som kjøp, siden det gjelder en leverandør.

Beløpet på kreditnotaen fører du som minusbeløp på leverandøren. Brukt samme kostnadskonto som den opprinnelige fakturaen.

Hvis kreditnotaen derimot kun dekker deler av den opprinnelige fakturaen, skal du betale differansen. Altså hvis fakturaen var på 10 000 kroner, og du får en kreditnota på 5 000, skal du kun betale 5 000 kroner.

Fakturaen er betalt Hvis du har betalt og får penger tilbake, må du i tillegg bokføre bankbevegelsen. Gå til Meny > Regnskap > Bilag > Registrer nytt bilag > Alle typer bilag.

Når du bokfører refusjonen skal alt gå opp i opp i regnskapet. Om det skulle være åpne poster etter dette kan du gå til leverandørreskontroen for denne leverandøren og lukke postene det gjelder. Registrer pengene inn med bankkontoen de kommer inn på under debet og leverandørreskontroen på kredit.

Debet (+) «1920 – Bankkonto» Kredit (–) «2400 - leverandørgjeld»

Ikke alle leverandører betaler med en gang – sjekk gjerne innom leverandørreskontro med jevne mellomrom for å se om noen skylder deg penger slik at du eventuelt kan minne dem på det.