Frakt- og tollkostnader skal også inn i regnskapet ditt. Slik bokfører du når du har betalt frakt på ting du har kjøpt og solgt.
Sist oppdatert
October 7, 2026
Hvordan du bokfører fraktkostnader vil variere avhengig av hva det har kjøpt eller om det er frakt på noe du sender til en kunde.

Varekostnader er kostnader som er knyttet til salg av varene og tjenestene dine:
Fraktkostnader for slike ting skal bokføres på en egen konto.
Varekostnaden føres alltid på en konto som starter med 4. Hvor du skal føre fraktkostnadene avhenger av hvilken 4xxx konto kjøpet føres på: Kjøp som føres på «4000 -Innkjøp av råvarer og halvfabrikata, høy avgiftssats» , skal ha frakt på «4060 – Frakt, toll og spedisjon». Kjøp som føres på «4100» skal ha frakt på «4160», og så videre – det er alltid samme to første siffer og så 60.
Når du bokfører frakt for vare, gjør du det samtidig som du registrerer kjøp av vare.
For å bokføre kjøpet i Conta kan du trykke på «Registrer kjøp» fra forsiden. Du kan også gå via Meny > Regnskap > Nytt kjøp.
Last opp bilag. Fakturadetaljer vil oppføres automatisk ut fra innholdet i fakturaen. Totalsummen er inkludert frakt. Legg til beskrivelse av kjøpet.
Deretter skal du legge til varekostnader. Siden du skal skille frakt og varekjøp trykker du på «Del opp fakturaen». Da vil du få to delbeløp du fyller ut. Har kjøpet flere ulike varegrupper å bokføre trykker du på knappen som heter «Nytt delbeløp».
Legg inn beskrivelse av varene du har kjøpt. Conta kommer med forslag til hvilken kostnadskonto du skal bokføre på. Trykk og velg riktig kostnadskonto og fyll inn beløp og mva-kode.
I det andre delbeløpet legger du inn fraktkostnadene. Husk å sjekke om det er mva. på fraktkostnadene. I Conta er frakt beregnet til 0% mva, men du kan justere merverdiavgiften avhengig av hva som står på fakturaen.
Til slutt velger du om fakturaen er betalt og legger til betalingsmåte, sum og betalingsdato.
Har du bestilt noe annet enn varer for videresalg, skal du bokføre frakten på samme konto som tingen du har kjøpt. Da trenger du ikke dele opp fakturaen med ulike beløp.
For eksempel, hvis du kjøper kontormøbler for 10 000 kroner og frakten var 2 250 kroner, skal hele beløpet føres på regnskapskonto «6540 – Inventar»:
Det kan hende du får to forskjellige fakturaer, en for varen og en for frakten. Da bokfører du bare varen først og deretter frakten, på kontoene som vist over. Husk å laste opp bilag for hver bokføring.
NB! Regelen om at fraktkostnad skal på samme konto som kjøpet, gjelder også for eiendeler som skal avskrives. Du må avskrive ting du kjøper hvis det koster mer enn 30 000 kroner og du forventer å ha dem i minst 3 år. Hvis du har kjøpt en pakkemaskin for mer enn 30 000 kroner, for eksempel, skal kjøpet føres på riktig regnskapskonto som starter med 1, inkludert frakt. Frakten blir med i totalprisen du avskriver hvert år.
Står bedriften din for betaling av frakt av varer du selger, skal dette bokføres.
Frakten du betaler når du sender en vare til kunden, skal føres som en kostnad på konto «6100 – Frakt, transportkostnad og forsikring ved varesendelse».
Betalingen føres med samme dato som kvitteringen, og som enten kontant eller bankkonto, avhengig av hvordan du betalte.
Merk at kostnader i forbindelse med toll skal føres på de samme regnskapskontoene som annen frakt. Noen ganger er tollkostnadene med MVA og noen ganger er de uten, du må se på fakturaen du får slik at du fører riktig i Conta.