Når selskapet ditt eier aksjer i et annet selskap, skal du inntektsføre utbytte i regnskapet. I denne artikkelen viser vi deg hvordan du bokfører utbytte i Conta.
Sist oppdatert
October 7, 2026
Dersom selskapet ditt eier aksjer i andre selskap, skal du inntekstføre utbytte i regnskapet.
For å registrere inntekt, gå til Meny > Regnskap > Bilag > Registrer nytt bilag > Registrer inntekt. Her fører du opp beløpet, og hvilken kunde som har betalt deg. Legg også inn beskrivelse.
Det er ulike kontoer som gjelder for bokføring av utbytte. Videre i hjelpeartikkelen vil du finne informasjon om ulike kontoer som kan brukes til å bokføre mottatt utbytte.
Det finnes ulike kontoer du kan bokføre utbytte fra norske selskap. Det handler først og fremst hvor stor andel du eier av selskapet du henter utbytte fra.
Denne kontoen gjelder for selskap som tar utbytte i et datterselskap hvor man eier over 50 prosent. Denne skal kun brukes dersom du direkte eller indirekte kontrollerer minimum 50 prosent av aksjene i selskapet du skal ta utbytte fra.
Da skal du bokføre: Debet «1920 – Bankkonto» Kredit «8000 – Aksjeutbytte fra norsk datterselskap»
Denne kontoen gjelder for selskap som tar ut utbytte fra et selskap hvor man eier 20-49,9 prosent av aksjene. Skal kun brukes dersom du selv direkte eller indirekte kontrollerer minimum 20 prosent av aksjene eller maksimum 49,9 prosent av aksjene du får utbytte fra. Da bokfører du det slik: Debet «1920 – Bankkonto» Kredit «8020 – Aksjeutbytte fra norsk tilknyttet selskap»
Den aller mest brukte kontoen for utbytte fra norsk foretak er «8070 – Aksjeutbytte fra norske foretak». Den brukes både for børsnoterte aksjer og ikke-børsnoterte aksjer.
Da skal du bokføre: Debet «1920 – Bankkonto» Kredit «8070 – Aksjeutbytte fra norske foretak»
Når du skal bokføre utbytte fra utenlandske selskap er det viktigste å vite om det gjelder et selskap innenfor eller utenfor fritaksmetoden. Dette er essensielt da den ene er skattefri, mens den andre er skattepliktig.
Denne kontoen brukes når du får utbytte på aksjer en eier i selskap som er skattemessig hjemmehørende innenfor EØS (F.eks Luxemburg, Hellas, Kypros, Danmark etc). Når et aksjeutbytte er innenfor fritaksmetoden, vil det si at det er skattefritt.
Da bokfører du det slik: Debet «1920 – Bankkonto» Kredit «8073- Aksjeutbytte fra utenlandsk foretak, innenfor fritaksmetoden»
Denne kontoen brukes når du får utbytte på aksjer en eier som er skattemessig hjemmehørende utenfor EØS (F.eks USA, Canada, Bermuda, Caymann etc). Når et aksjeutbytte er utenfor fritaksmetoden, vil det si at det er skattepliktig.
Da bokfører du det slik: Debet «1920 – Bankkonto» Kredit «8074 – Aksjeutbytte fra utenlandsk foretak, utenfor fritaksmetoden»