Fordele kostnader på varer eller tjenester med forskjellig mva-kode

Hvis bedriften din selger varer eller tjenester med forskjellig mva-kode, må du fordele kostnadene etter hvor stor andel det utgjør i firma.

Sist oppdatert

October 7, 2026

Denne hjelpeartikkelen viser deg hvordan du fordeler kostnader på varer og tjenester med forskjellige mva-koder.

Dersom bedriften din selger varer og tjenester med forskjellig mva-koder, må du fordele kostnadene dine i regnskapet. Det betyr at for eksempel strømregningen eller husleien for kontorlokalet ditt må bokføres med to ulike mva-koder i regnskapet. Dette kalles forholdsmessig mva, og må gjøres så mva-meldingen blir riktig.

Hvor stor andel utgjør hver mva-kode?

Når du skal fordele kostnader i bedriften din, må du vite hvor stor andel hver tjeneste eller vare utgjør. Det kan du finne ut ved å se på inntekten din og dele opp etter hvor mye du tjener på de forskjellige tingene bedriften driver med.

Hvis du bruker Prosjekt og Avdeling i Conta kan du enkelt se hvor mye du har fakturert for hver avdeling i bedriften din. Du kan også se på de ulike varene eller inntektskontoene i regnskapet ditt for å se hvor stor andel hver del utgjør.

Hvordan fordele kostnader i Conta

Vi tar utgangspunkt i en bedrift som hadde en omsetning på 100 000 kroner i fjor. Bedriften driver både med undervisning ved en skole og rådgivning til andre bedrifter. Inntjeningen for fjoråret var:

30 000 kroner fra undervisningsjobber 70 000 kroner fra rådgivning

Slik ser vi at 30 prosent av inntjeningen kom fra undervisning (unntatt mva.) og 70 prosent kom fra rådgivning (25 prosent mva.).

Bedriften kjøper en mobiltelefon til 10 000 kroner som skal brukes til jobb i hele firmaet. Slik deles det opp i regnskapet:

Kostnader med knappen Del opp fakturaen

Gå til Meny > Regnskap > Nytt kjøp. Last opp kvittering eller faktura under «Last opp bilag».
Legg fyll ut fakturadetaljene. Under «Kostnader» velger du «Del opp fakturaen».

Deretter skal du fordele kostnaden for mobiltelefonen på begge mva-kodene som brukes i firmaet.

Siden 30 prosent av firmaet driver med undervisning, skal 3000 kroner av mobiltelefonen bokføres uten mva. Den resterende summen, 7000 kroner, hører til den delen av bedriften som driver med rådgivning og skal bokføres med 25 prosent mva.

Velg hvordan fakturaen er betalt og klikk «Opprett kjøp».

NB! Hvis du kjøper noe som kun skal brukes til den ene delen av virksomheten, for eksempel materiell til undervisningen, så skal du bokføre hele kostnaden samlet uten mva-fradrag. Da skal du ikke dele opp fakturaen slik som vist i denne artikkelen.