Når du driver et enkeltpersonforetak, kan du ikke bruke statens satser for diett. Slik skal du som har ENK føre kostnader for kost og losji i Conta.
Sist oppdatert
October 7, 2026

For å bokføre diettpenger knyttet til jobb i enkeltpersonforetaket ditt, går du til Meny > Regnskap > Bilag > Registrer nytt bilag > Alle typer bilag.
Last opp kvittering for maten under bilag.
Under bilagsdetaljer fyller du ut dato, beskrivelse og formål for kjøpet og hvilke kontoer den skal føres på.
Debet (+) på konto «7160- Diettkostnad, ikke oppgavepliktig»
Kredit (-) på konto «1920 – Bankkonto» om du har betalt fra bedriftskontoen, og konto «2060 – Privat konto» om du har betalt utlegget privat.
Du som driver ENK, skal føre kost på konto «7160- Diettkostnad, ikke oppgavepliktig», med mva-kode 0. Grunnen til det er at det ikke er fradrag for merverdiavgiften på utgiften til mat.
NB! Har du spandert lunsj på en samarbeidspartner eller hatt en jobbmiddag skal kostnaden bokføres på konto «7350 - Representasjon, fradragsberettiget».
For å bokføre overnatting fra jobbreise i enkeltpersonforetaket ditt, går du til Meny > Regnskap > Bilag > Registrer nytt bilag > Alle typer bilag.
Last opp kvittering eller faktura for overnatting under bilag.
Under bilagsdetaljer fyller du ut dato, beskrivelse og formål for kjøpet og hvilke kontoer den skal føres på.
Debet (+) på konto «7140 – Reisekostnad, ikke oppgavepliktig». (Er du mva-registrert, velger du mva-kode 13).
Kredit (-) på konto «1920 – Bankkonto» om du har betalt fra bedriftskontoen, og konto «2060 – Privat konto» om du har betalt utlegget privat.
Dersom det er mat på hotellregningen din, må du splitte opp kostnaden ved å trykke «Ny rad». Maten føres på «7160 -Diettkostnad, ikke oppgavepliktig» med MVA-kode 0.