Bokføre avskriving

Når firmaet ditt kjøper en eiendel som koster mer enn 30 000 kroner og skal vare mer enn 3 år må du avskrive den. Vi ser på hva du gjør i regnskapet.

Sist oppdatert

October 7, 2026

Denne hjelpeartikkelen viser hvordan du avskriver eiendeler i regnskapet i Conta.

Kjøper bedriften din en eiendel som koster mer enn 30 000 kroner og skal vare minst i 3 år, må den avskrives. Når du avskrives registreres kjøpet som en eiendel i regnskapet. Eiendelene får ikke skattefradrag på hele kjøpet på samme år, men heller hvert år så lenge Skatteetaten regner at eiendelen varer.

Saldoavskrivning og lineær avskrivning

Stort sett bør du bruke det som kalles saldoavskrivning når du avskriver. Det vil si at du avskriver en prosentandel av eiendelens verdi hvert år. Ulike varer har ulike avskrivningssatser.

Med saldoavskrivning bruker alle samme sats, og det er derfor Skatteetaten krever at du bruker saldoavskrivning i næringsspesifikasjonen du leverer, og som de beregner skatten din av.
Hvis du også må lage et årsregnskap kan du der velge å bruke lineær avskrivning. Det vil si at du avskriver en fast sum hvert år. For mange gir det et riktigere bilde av hva eiendelen er verdt, og poenget med årsregnskapet er å vise myndighetene, investorer, potensielle ansatte og lignende hva bedriften eier og skylder.

Ved lineær avskrivning tar du eiendelens pris, for eksempel en varebil til 400 000 kroner, fordelt på antall år du tror den varer, la oss si fem år.

400 000 kroner / 5 år = 80 000 kroner. Da avskriver du 80 000 kroner hvert år.

Registrer kjøpet

Når du har logget inn i Conta kan du trykke på «Registrer kjøp» fra forsiden. Du kan også gå via Meny > Regnskap > Nytt kjøp.

Si du kjøper en varebil til 400 000 kroner. Den skal føres på konto «1236 – Varebiler, klasse 2».
Nederst velger du hvordan eiendelen er betalt.

Skjemaet Registrer kjøp med fanen Kostnader

Som regel skal du fjerne mva. når du avskriver, altså bruke pris eks. mva. når du regner ut det årlige eller månedlige beløpet. Vi tar utgangspunkt i saldoavskrivning i avskrivingen, og for varebil er satsen 24 prosent.

Du har to valg når du skal avskrive en eiendel: Avskrive i næringsspesifikasjonen eller i regnskapet. Vi går gjennom begge:

Avskrivning i næringsspesifikasjon for ENK

Du avskriver i næringsspesifikasjonen ved å gå til toppmeny > Tjenester> Næringsspesifikasjon.

Beregningen gjøres under «Spesifikasjon av anleggsmiddel». Finn anleggsmiddelet (f. eks. en varebilbil) og klikk «Rediger».
Legg inn kjøpsdato for anleggsmiddelet. Deretter spesifiserer du hva anleggsmidlet er. I de fleste tilfeller vil det være en nyanskaffelse, men det kan også være utbedringer eller offentlige tilskudd.

Til slutt velger du «Sjekk».

Conta beregner avskrivningen og bokfører dem. Saldogruppen bestemmer hvor mange prosent avskrivning du får. Avskrivningssatsene er fastsatt av Skatteetaten. Hvilken saldogruppe anleggsmiddelet havner i, avhenger av hvilken konto du har bokført kjøpet på.

Avskrivning i næringsspesifikasjon for AS

Aksjeselskap avskriver anleggsmidler i næringsspesifikasjonen, under «Anleggsmidler». Lever årsoppgjør for AS med Conta.

Gå til Anleggsmidler i menyen til venstre. Klikk «Opprett anleggsmiddel» for å legge til anleggsmidlet og koble det til en regnskapskonto. Under fanen «Kjøp» legger du til balansekonto, avskrivningstype, saldogruppe, navn, kjøpsdato og forventet levetid.

Selve avskrivningen skjer under fanen «Avskrivning». Systemet foreslår en regnskapsmessig avskrivning som du kan godkjenne ved å klikke på den blå pilen. Den skattemessige avskrivningen bestemmes av saldogruppen og Skatteetaten sine faste satser.

Avskrivning i regnskapet

Avskrivingen gjøres ved å gå til Meny > Regnskap > Bilag > Registrer nytt bilag > Alle typer bilag.

Vi fortsetter med eksempel med varebilen.
Hvis du avskriver en gang i året, fører du med dato 31.12 og årstallet som gjelder:
Debet (+) 96 000 kroner på konto «6010 – Avskrivning transportmidler, avskrivning bil»
Kredit (–) 96 000 kroner på konto «1236 – Varebiler, klasse 2»

Skjemaet Alle typer bilag med felt for dato, konto, beløp og mva-kode

Det bokføres slik fordi du «mister» eiendelen etter hvert som den blir eldre og fordi du samtidig får fradrag på verditapet.

Hvis du avskriver hver måned, som du kan velge å gjøre for å få et mer nøyaktig regnskap, tar du avskrivningsbeløpet og deler på tolv. Det beløpet bokføres på de samme kontoene som over, da med dato 1.1, 2.1. og så videre gjennom året.

Med saldoavskrivning avskriver du 24 prosent av den resterende verdien hvert år:

Første år: 400 000 kroner – 24 prosent = 304 000 kroner
Andre år: 304 000 kroner – 24 prosent = 231 040 kroner
Tredje år: 231 040 kroner – 24 prosent = 175 590 kroner

Du bruker samme sats første året uansett når på året du kjøper eiendelen. Obs! Selv om du bokfører avskrivningen manuelt, må enkeltpersonforetak likevel gå gjennom stegene for avskrivning i næringsspesifikasjonen.