Et varemerke er som et unikt navn eller logo som hjelper folk å kjenne igjen et produkt eller en tjeneste, og koble det til en bestemt bedrift.
Et varemerke kan tenkes på som en signatur som viser hvem som står bak noe, slik at det ikke kan forveksles med noe annet. Om du eier en bedrift bør du beskytte varemerket ditt for å bevare en unik identitet.
Her er hva et varemerke gjør:
- Beskytter identiteten: Det sørger for at ingen andre kan bruke det samme navnet eller logoen på sine produkter uten tillatelse.
- Bygger tillit: Når folk ser et kjent varemerke, vet de hvilken kvalitet de kan forvente, og det kan gjøre dem mer lojale til den bedriften.
- Hjelper med reklame: Et varemerke gjør det lettere å markedsføre produkter, fordi folk begynner å forbinde det med noe de liker eller stoler på.
- Øker verdien: Et sterkt varemerke kan bli meget verdifullt for en bedrift, og det kan til og med selges eller lisensieres til andre for en god pris.
For å beskytte et varemerke, må det registreres, slik at eieren har lovbeskyttelse mot at andre kopierer eller misbruker det. Selv om du nettopp har startet et lite enkeltpersonforetak kan det være lurt for å beskytte varemerket ditt.
Varemerke vs. merkevare
Et varemerke gir deg juridisk beskyttelse for elementer som navn, logo eller slagord. Det fungerer som en unik identifikator som skiller dine produkter eller tjenester fra andres.
På den andre siden står merkevaren, som vil si den samlede opplevelsen og oppfatningen folk har av bedriften eller produktet ditt. Det handler om de følelsene og tilknytningene kundene knytter til det du tilbyr. Merkevaren formes over tid, etter hvert som bedriften din får et solid fotfeste og blir gjenkjent og verdsatt i markedet.
Søk etter eksiterende varemerker
Det finnes rundt 250 000 registrerte varemerker i Norge. For å finne eller undersøke varemerker, patenter og design kan du besøke nettsiden til Patentstyret.
Hvis du ønsker å finne ut om et firmanavn eller et domene er tilgjengelig, kan du benytte tjenesten navnesok.no.