Bokføre import av varer og tjenester

Når du importerer varer og tjenester fra utlandet må du føre dem i regnskapet ditt.

Sist oppdatert

October 7, 2026

Denne hjelpeartikkelen viser deg hvordan du bokfører kjøp av utenlandske varer eller tjenester.

Når virksomheten din kjøper varer eller tjenester fra utlandet, må du som hovedregel beregne og rapportere merverdiavgift (mva.) selv. Dette kalles omvendt avgiftsplikt. Fremgangsmåten er ulik for varer og tjenester, se riktig avsnitt under.

Hva regnes som vare og hva regnes som tjeneste?

  • Vare: noe som fysisk sendes over landegrensen, f.eks. klær til varelager, elektronikk eller verktøy.
  • Tjeneste: noe som ikke fraktes fysisk, f.eks. Facebook-/Google-annonser, oversettelsesverktøy eller webbaserte programmer.

Husk: Alle kjøp bokføres i norske kroner. Mottar du faktura i annen valuta, må du regne om beløpet til NOK på fakturatidspunktet ved hjelp av Tolletatens valutakurser.

Import av tjenester

Import av tjenester fortolles ikke, men det skal rapporteres i mva-meldingen for hver faktura du mottar fra en utenlandsk selger.

Kontoer å bruke:

Slik gjør du det:

  1. Bruk Registrere kjøp og bokfør som vanlig.
  2. Velg riktig konto for tjenester kjøpt fra utlandet.
  3. Legg ved fakturaen som dokumentasjon.
  4. Velg mva-kode:
Skjemaet Registrer kjøp med fanen Kostnader
  • Mva-kode 86 – hvis virksomheten er mva-registrert og har fradragsrett.
  • Mva-kode 87 – hvis virksomheten ikke har fradragsrett, eller ikke er mva-registrert (da er dette eneste tilgjengelige kode).

Ikke mva-registrert? Dersom du ikke er mva-registrert, må du levere oppgave RF-0005 (mva-melding for omvendt avgiftsplikt) for kvartaler hvor kjøp av tjenester fra utlandet overstiger 2 000 kroner.

Import av varer

Ved import av varer må varen og merverdiavgiften bokføres hver for seg. Hva slags konto du bokfører varene på, kommer dermed an på hva det er du har kjøpt inn. Bruk Registrere kjøp for å bokføre.

  1. Bokfør fakturaen fra den utenlandske selgeren. Denne fakturaen gir mva-grunnlaget.
  2. Bokfør tolldeklarasjonen. Tolldeklarasjonen beregner mva. du skal betale eller har til gode.

Tolldeklarasjonen kommer i virksomhetens innboks i Altinn tidlig i måneden etter fortolling, og viser alle tolldeklarasjoner og fraktbrev for perioden. Last ned og legg ved denne når du bokfører.

Fakturaen fra utenlandsk selger bokføres med:

  • Mva-kode 21 – høy sats, 25 %
  • Mva-kode 22 – middels sats, 15 %

Tolldeklarasjonen bokføres på samme kostnadskonto som varekjøpet. For eksempel et kjøp av utenlandske varer for 1 000 kr i en klesbutikk:

Mva-koder for mva-registrerte virksomheter (med fradragsrett):

  • 81 – Grunnlag innførsel av varer, fradragsrett 25 %
  • 83 – Grunnlag innførsel av varer, fradragsrett 15 %
  • 85 – Grunnlag innførsel av varer uten beregnet mva.

Mva-koder for virksomheter som ikke er mva-registrert:

  • 82 – Importfaktura fra speditør/tollvesen, uten fradragsrett, vanlig sats
  • 84 – Importfaktura fra speditør/tollvesen, uten fradragsrett, redusert sats
  • 85 – Importfaktura fra speditør/tollvesen, fritatt for mva.

Frakt betalt til utenlandsk transportør

Del fakturaen i to, og bokfør frakt og mva. hver for seg på konto «4360 – Frakt, toll og spedisjon»:

  • Frem til innførselssted: Mva-kode 21 eller 22
  • Fra innførselssted og videre i landet: Mva-kode 0

Mva-en bokføres via tolldeklarasjonen, som normalt viser statistisk verdi for både varene og tilhørende frakt.