Bokføre innbetalinger fra Vipps og iZettle

Du kan enkelt bokføre innbetalinger fra Vipps og Zettle i regnskapsprogrammet til Conta. Slik bokfører du steg for steg.

Sist oppdatert

October 7, 2026

Denne hjelpeartikkelen viser hvordan du bokfører salg med  innbetalinger fra Vipps og iZettle i Conta.

Det er kun kvitteringer fra kassaapparat og fakturaer som regnes som gyldig salgsdokumentasjon i regnskapet. Det betyr at en kvittering fra Vipps ikke kan brukes som bilag.

Bedrifter kan være unntatt kasse hvis de

  • har en inntekt under 50 000 kroner i året
  • kun har sporadisk kontantsalg under 3G (3 x grunnbeløp)
  • tilbyr salg fra automat
  • selger noe fra et ubetjent salgssted
  • utsteder kontantfaktura
  • selger varer eller tjenester via internett

Basert på tolkningen fra Skatteetaten, er det flere som kvalifiserer til å bruke kontantfaktura. Du kan for eksempel bruke det dersom bedriften din har sporadisk kontantsalg under 3G, eller dersom bedriften din normalt fakturerer med kreditt, men unntaksvis har kunder som betaler kontant.

Kontantsalg vil at kunden har betalt varen med det samme den er kjøpt, uavhengig av betalingsmåte. Det gjelder altså både kontant, bankkort, Vipps, Zettle osv.

Lag en kontantfaktura

Opprett en kontantfaktura som dokumentasjon på salget. Du oppretter en kontantfaktura på samme måte som du lager en vanlig faktura.

Når du har logget inn i Conta kan du trykke på «Lag faktura» fra forsiden. Du kan også gå via Meny > Faktura > Ny faktura.

Da kommer du til et fakturaoppsett. Trykk på Fakturahandlinger > Konverter til kontantfaktura.

Når du har fylt ut all nødvendig informasjon i fakturaen trykker du på knappen som sier «Videre» under fakturaen. Du kan også velge å lagre den som kladd.

Velg om du vil sende fakturaen med e-post, om du vil postlegge den med Conta eller Sende selv.

Det er vanlig å bruke «Send selv» på kontantfaktura ettersom det er dokumentasjon du selv trenger til regnskapet. Trykk på «Lag kontantfakturaen» når du er ferdig.

Bokføring av betaling på kontantfaktura

Gå til Meny > Regnskap > Bilag > Registrer nytt bilag > Alle typer bilag.

Når du har tatt betaling i Vipps og Vipps har tatt et gebyr, må du føre inntekt, gebyr og fakturabeløp på separate linjer.

Skjemaet Alle typer bilag med felt for dato, konto, beløp og mva-kode

Lag en beskrivelse på bilaget og legg ved kontantfakturaen som bilag. På første rad fører du hva du faktisk har fått på konto. Legg inn bankkontoen du har mottatt pengene på Debet og før inn beløpet.

Legg til en ny rad. På andre rad fører du hva kunden har betalt for varen eller tjenesten. Når du bokfører en kontantfaktura, fører du den på kredit konto «1900 – Kontanter». Grunnen til det er at en kontantfaktura er basert på at du allerede har fått pengene.

Legg til ny rad. På tredje rad fører du gebyret fra Vipps eller Zettle på Debet konto «7772»,. Kontoen oppretter du selv når du bokfører ved å trykke “Ny konto”, og du bør kalle den “Gebyr Vipps/iZettle” eller lignende.

Bokføring av vanlig faktura betalt med Vipps eller Zettle

Når du har utstedt en vanlig faktura som kunden har betalt med Vipps eller Zettle, føres det på litt andre kontoer i regnskapet.

Gå til Meny > Regnskap > Bilag > Registrer nytt bilag > Alle typer bilag.

På første rad fører du hva du faktisk har fått på konto på Debet.

Legg til ny rad. På andre rad fører du hva kunden har betalt på kredit. I stedet for å føre det på «1900 - Kontanter», fører du på kontoen til kunden du har fått betalt av. Du velger deretter den betalte fakturaen.

Legg til ny rad. På tredje rad fører du gebyret fra Vipps eller Zettle på Debet konto «7772»,. Kontoen oppretter du selv når du bokfører ved å trykke “Ny konto”, og du bør kalle den “Gebyr Vipps/iZettle” eller lignende.

Bokføring ved salg med Vipps og iZettle ved unntak av kassaapparat

Hvis du er unntatt faktura eller kasse, men ikke kan bruke kontantfaktura, må du likevel ordne dokumentasjon av salget. Da kan du bruke disse alternativene til salgsdokumentasjon:

  • En forhåndsnummerert, innbundet bok.
  • Et forhåndsnummerert salgsbilag.
  • En oppstilling over ut- og innleverte varer og kontanter

Dersom du er unntatt bruk av kassaapparat, fører du betalingen på en inntektskonto. Det mest vanlige er å bruke konto «3000 – Salgsinntekt, skattepliktig», men dette avhenger av hva slags varer eller tjenester du selger.

Du må huske at selv om du er unntatt kassaapparat, skal inntektene være bokført i regnskapet ditt. Da kan for eksempel forhåndsnummererte salgsbilag eller sidene i den innbundne boken brukes som salgsdokumentasjon.