Du kan sende en purring så snart betalingsfristen går ut, men da kan du ikke legge til purregebyr. 14 dager etter betalingsfristen har du rett til å legge på purregebyr og renter. Se alle regler.
Finansdepartementet fastsetter gebyr- og rentesatsene hvert halvår. I Conta oppdaterer vi disse satsene fortløpende, slik at du slipper å tenke på det. I denne artikkelen går vi gjennom regler for purring:
Du får en melding på e-post fra Conta når fakturaen har forfalt med 14 dager. Logg inn og send en purring ved å gå til lista under menypunktet FØLG OPP og klikk deg inn på fakturadetaljene til fakturaen det gjelder. Du stiller selv inn i INNSTILLINGER om overskriften skal være inkassovarsel eller purring, eller begge deler.
Du kan også spare tid ved å sette opp automatisk purring.
Hvordan skal purringen sendes?
Purringer og inkassovarsel med gebyr/renter skal sendes på papir. Ikke bare er du sikrere på at de kommer fram, men du har også større rettslig tyngde i forhold til et pengekrav på e-post. Purringer må ha betalingsfrist på minst 14 dager.
Jeg synes det er litt drastisk med purring. Hva gjør jeg?
Det er ingen grunn til å være flau for å be om å få betalingen du har krav på. Alle bedrifter purrer hvis kunder ikke betaler. Men hvis du absolutt ikke ønsker å sende en formell purring, kan du ta en telefon til kontaktpersonen din eller til økonomiavdelingen. Eller sende en e-post og høre.
De fleste uteblitte innbetalinger skyldes misforståelser eller forglemmelser. Hvis de har somlet bort fakturaen kan du sende den på nytt på e-post ved å gå inn på fakturadetaljene i Conta og klikke SEND PÅ NYTT.
Formelle regler for purring
Disse reglene blir ivaretatt for deg av Conta. Her er en oppsummering:
- Tydelig info om at dokumentet gjelder en purring.
- Avsenders firmanavn, adresse og organisasjonsnummer.
- Hva purringen gjelder, dvs. referanse til fakturanummeret det purres på.
- Størrelsen på purregebyret.
- Størrelsen på rentesats og beregnede renter.
- Betalingsfristen må være minimum 14 dager.
- Det skal ikke beregnes MVA av gebyret.
Du har lov til å sende inntil to purringer med gebyr før du sender inkassovarsel. Erfaringene viser at jo tidligere du kommer i gang med inkassoen, desto større er sjansene for å få betalt. Vi anbefaler på det sterkeste å ikke la det gå måneder før du setter rettslig kraft bak innkrevingen din. Du risikerer f.eks. at kunden går konkurs, eller får likviditetsproblemer og mister betalingskraften og -viljen de hadde da de bestilte varer eller tjenester fra firmaet ditt. Du kan kun sende ut én purring eller inkassovarsel i Conta før saken sendes over i inkassosystemet.
På purringen må det komme tydelig fram at kravet går til inkasso dersom betalingen uteblir.