Tiden du bruker på å lage fakturaer og bokføre betaling er ting som du må regne med når du driver firma. En løsning er å ta et fakturagebyr.

En del firmaer bruker fakturagebyr for å dekke inn kostnaden ved fakturering. Noen bruker det kun på papirfakturaer for å få kundene over på digitale og billigere løsninger som eFaktura eller EHF.
Du har sikkert selv sett eksempler på dette i de private kundeforholdene dine.
Det finnes ingen offisielle satser eller grenser for størrelsen på fakturagebyr. Det må derimot være forhåndsavtalt med kunden (gjelder privatkunder) ifølge Forbrukerkjøpsloven § 37.
Viktig: Husk at det skal være samme MVA-sats på gebyret som på resten av fakturaen.
Et alternativ til fakturagebyr er å bake det inn totalprisen
Uansett hvem du selger til kan det være andre måter å gjøre dette på enn å legge på en egen linje på fakturaen, med eget utskilt gebyr. Alternativet til et fakturagebyr, er å ta betalt for det i den totale prisingen av tjenestene dine.
Uavhengig av om du velger fakturagebyr eller baker det inn i totalprisen, så er det viktigste at du tar deg godt nok betalt til å dekke alle utgiftsposter du har ved et kundeforhold.
Hvis du trenger hjelp til å beregne prisene dine, kan du sjekke ut Timepriskalkulatoren.no.
Send faktura med Conta
Å fakturere i Conta er stressfritt, slik at du kan bruke tiden på det du er best til.
Fakturaene blir akkurat slik de ser ut på skjermen, og du kan sende på e-post, i posten eller som EHF eller eFaktura. Det er også enkelt å legge på purregebyr som en egen linje, hvis du skulle ønske det!
Så enkelt er det å sende faktura med Conta: