Er du lei av å klø deg i hodet over forvirrende spørsmål om fakturering og regnskap? Å søke gjennom mye informasjon kan føles som å lete etter nålen i høystakken. Men frykt ikke – «Spør Conta»-assistenten kommer til å gjøre det enklere for deg.
Si hei til vår nye AI-assistent, «Spør Conta», din nye bestevenn som kan alt og litt til. AI-assistenten sitter med et hav av regnskapsinformasjon, og den er alltid klar for en utfordring. Enten du lurer på hvordan du bokfører en kvittering fra kaffepausen eller noe mer komplisert, kan assistenten bistå.
Slik fungerer «Spør Conta»
Du har kanskje lagt merke til den nye funksjonen når du har logget inn i Conta. Nederst til venstre ser du et nytt vindu der du kan spørre om ting relatert til Conta. Her vil du få opp en seksjon hvor det står «Hei! Trenger du hjelp til noe?», og hvor du kan skrive inn spørsmålet ditt. Du kan også velge mellom ett av de to spørsmålene som kommer opp automatisk, om du vil det.
Har du Smart-abonnement, kan du også starte en ny samtale med kundeservice, sende inn spørsmålet via kontaktskjema eller ringe dem via telefonnummeret som står oppført. Smartkunder har nemlig telefonsupport inkludert i abonnementet sitt.
La oss spørre den om bankintegrasjon og oppkobling:
Basert på hundrevis av artikler, vil du få opp et svar ved hjelp av Conta sin kunstige intelligens:
Vil du vite mer, vil den også foreslå hjelpeartikler der du kan gå i dybden på temaet du søkte på. Selv om AI-en vår er meget treffsikker, anbefaler vi at du dobbeltsjekker viktige detaljer.
Visste du…?
I Conta bruker vi samme kunstig intelligens som ChatGPT, slik at når du fører regnskap, får du raske svar og løsninger. I Conta bruker vi kunstig intelligens i en rekke funksjoner.
Vi håper at svaret er verdifullt, men noen ganger kan den gi et litt irrelevant svar. Etter hvert svar kan du svare «Ja» eller «Nei» for å fortelle oss om svaret traff blink, eller om det var litt på bærtur. Tilbakemeldingen din er gull verdt fordi den hjelper oss med å finjustere AI-en vår, slik at den blir enda bedre til å hjelpe deg neste gang.
Etter at du har fått opp svaret, kan du også spørre om noe helt nytt om du har behov for det. Du kan når som helst minimere assistenten og utvide den ved å trykke på pilene oppe i hjørnet (minimere) og stjerneikonet (utvide). AI-assistenten finner du alltid nede i venstre hjørne i Conta.


Hva kan du spørre om?
«Spør Conta» kan hjelpe deg med det meste av aktivitetene du kan gjøre i Conta. Det inkluderer spørsmål rundt regnskap, fakturering, årsoppgjør, timeføring og alle de andre tjenestene vi tilbyr.
La oss se på noen eksempler du kan spørre om.
Kontohjelp: Hvilke kontoer skal du bruke?
Conta kan hjelpe deg med å finne riktig konto som skal brukes i regnskapet. Den henter informasjon fra kontohjelpen vår og gir deg noen alternativer som kan fungere. Det er viktig at du selv leser over alternativene og velger det som blir riktig. Her har vi spurt om hvor kaffe skal føres:
Skattefradrag: Hva kan du få fradrag for?
En annen ting du kan søke på, er hva du kan få skattefradrag for. Her har vi spurt om kontorutstyr. Assistenten anbefaler også en artikkel som kan være nyttig å se nærmere på.
Årsoppgjør: Hvordan fikse saldobalansen?
Her har vi prøvd oss på å finne mer informasjon om saldobalansen til årsoppgjøret. Assistenten gir deg informasjon om saldobalansen, og gjør deg også oppmerksom på vanlige feil og hva som burde blitt gjort i regnskapet. Den vil også anbefale deg å kontakte en regnskapsfører om det blir for vanskelig.
Hva svarer den ikke på?
Spør du om noe irrelevant til programvaren, får du ikke noe skikkelig svar. Tjenesten er ment for å hjelpe deg med regnskapsrelaterte spørsmål og lignende. Her har vi for eksempel spurt om hvordan du lager ostesmørbrød, og vil naturligvis ikke få noe nyttig svar:

Hvordan kan jeg få et godt svar?
Noen ganger treffer ikke AI-assistenten helt på hva du ønsker mer informasjon om. For å få den beste hjelpen, er det lurt å være så presis som mulig med spørsmålet ditt. Jo klarere du formulerer hva du lurer på, desto større er sjansen for at AI-assistenten gir deg akkurat den informasjonen du trenger.
Noen ganger må du gjennom en liten søke-reise før du finner det du egentlig trenger. Her er et lite innblikk i hvordan det kan se ut:
Eksempel 1: Kontonummer
La oss si at du skal endre kontonummeret som står på fakturaene du sender.
Dårlig: Et dårlig eksempel når du skal finne informasjonen er at du bare skriver inn «Endre kontonummer». Det er dårlig fordi det ikke gir informasjon om hvilket kontonummer det er man ønsker å endre. Er det bokføringskonto? Bankkontonummer? Eller er det hvilket kontonummer som skal brukes på en utgående faktura? Sørg for å skrive dette mer utfyllende.
Bra: Et bra eksempel er når du skriver litt mer. «Hvordan kan jeg endre kontonummeret som dukker opp på fakturaene jeg sender?». Dette er bra fordi det gir informasjonen som skal til for å kunne gi deg veien til innstillingene hvor du kan endre dette.
Eksempel 2: Kontoplan
Et annet eksempel er om du skal finne spesifikk informasjon om kontoplan.
Dårlig: Unngå å kun skrive «Kontoplan». Det er dårlig fordi det ikke gir informasjon om hva du faktisk lurer på. Er du usikker på hva en kontoplan er? Eller lurer du på hvor du finner kontoplanen din i Conta? Eller kanskje hvordan du kan endre kontoene i kontoplanen din? Assistenten klarer ikke å forstå dette, uten at du beskriver dette mer.
Her er tre bedre eksempel på hvordan du bør skrive spørsmålene:
- «Hva betyr kontoplan?»: Bra! Du får beskrevet hva en kontoplan er.
- «Hvor finner jeg kontoplanen min?»: Bra! Du får beskrevet veien til kontoplanen.
- «Når jeg bokfører klarer jeg ikke finne alle kontoene i kontoplanen. Hvorfor er noen av dem usynlige, og hvordan kan jeg endre dette?»: Bra! Du får forklart at noen kontoer er usynlige fordi de ikke er aktive i kontoplanen din, og hvor du kan gå for å endre dette.
Så ved å være litt mer spesifikk i starten, kan du hoppe rett til de riktige svarene.
Andre måter å få hjelp på i Conta
Hvis du foretrekker å se gjennom artikler selv, har vi flere ressurser som kan hjelpe deg på veien: