Forskjellen på EHF-faktura og eFaktura

EHF-faktura og eFaktura kan høres likt ut, men det er én viktig forskjell: EHF sendes til et regnskapsprogram og eFaktura til en nettbank.

Post-thumb
- 5 min lesing

EHF-faktura og eFaktura kan høres likt ut, men det er én viktig forskjell: EHF sendes til et regnskapsprogram og eFaktura til en nettbank.

ehf efaktura

Både EHF og eFaktura er digitale måter å sende fakturaer på, og er gode alternativer til å postlegge fakturaen eller å sende på e-post.

Kort oppsummert så er forskjellen at EHF-faktura

  • kun kan sendes til bedrifter
  • dukker opp automatisk i bedriftens regnskapsprogram
  • kan sendes til bedrifter som har sagt ja til å motta EHF. I mange tilfeller er det så enkelt som at de har klikket på en knapp i regnskapsprogrammet.

Du kan sende EHF-faktura når du fakturerer med Conta.

eFaktura på den andre siden

  • kan sendes til privatpersoner
  • dukker automatisk opp i mottakerens nettbank
  • de må på forhånd ha godkjent en egen eFaktura-avtale med bedriften din

De aller fleste av oss har i dag en eFaktura-avtale med, for eksempel, strømleverandøren eller telefonselskapet.

Ulempen med eFaktura, sett fra perspektivet til bedriften din, er at kunden må ta initiativet til å aktivere avtalen via nettbanken sin. 

Du kan sende eFaktura når du fakturerer med Conta.

Hvorfor velge EHF?

EHF er tidsbesparende fordi du ikke trenger å skrive ut og postlegge fakturaen eller sende avgårde en e-post. Mottakeren setter sikkert også pris på å slippe å laste fakturaen opp i regnskapsprogrammet sitt. 

Du sparer penger på porto, og du legger i tillegg opp til at kunden kan betale deg raskere. Det er bra for likviditeten til bedriften din.

Du kan også betale EHF-fakturaer som du mottar direkte i Conta, uten å logge inn i nettbanken. Det funker helt supert sammen med bankintegrasjonen!

Sist, men ikke minst, er EHF en trygg måte å sende fakturaen på. Du slipper å bekymre deg for adressefeil, fulle innbokser eller spamfiltre.

I Conta kan du fakturere og føre regnskap selv. Du kan både sende EHF til kundene dine og motta EHF rett inn i regnskapet ditt.

Det er bare én av mange måtene vi hjelper deg med å spare tid og penger: 

  • Gratis regnskapskurs slik at du kan føre selv.
  • Gratis mobilapp til å ta bilde av kvitteringene dine og sende til regnskapet.
  • Automatisk bokføring av fakturaene du lager.
  • Ferdig utfylt MVA-melding.

Slik gjør Conta hverdagen din enklere:

Kom i gang gratis

Allerede Conta-bruker? Logg inn for å sende EHF.

Så hvordan fungerer det med EHF-faktura?

Når du velger EHF som sendemåte i Conta, sendes fakturaen din rett fra fakturaprogrammet og inn i kundens regnskapsprogram. EHF kan kun sendes av bedrifter registrert med gyldig organisasjonsnummer i Conta.

Det gjør du ved å lage fakturaen akkurat som du pleier, og velger EHF i siste steg.

Så taster du bare inn mottakerens organisasjonsnummer. Vi sjekker at bedriften du sender til har sagt ja til EHF, og tar oss av det tekniske for deg.

Å sende fakturaer som EHF krever Conta-kreditt. (Har du Smart kan du sende og motta EHF, uten å betale for Conta-kreditt).

Du kan også motta EHF-faktura i Conta

For å kunne motta EHF i Conta sitt regnskapsprogram trenger du bare å gå til MENY > EHF-MOTTAK og velge «JA, AKTIVER»:

Da dukker du opp i det som kalles ELMA-registeret («Elektronisk mottakeradresseregister») og avsenderen av fakturaen kan finne deg når de søker på organisasjonsnummeret ditt.

Du finner alle EHF som du har mottatt på samme sted, under MENY > EHF. Så enkelt er det å bokføre en EHF

Har du Smart-abonnement, er sending og mottak av EHF-faktura inkludert i månedsprisen. Smart er det lureste valget for deg som vil sende og motta elektroniske fakturaer!

Hva om du er tom for Conta-kreditt og noen sender deg en EHF? Ingen grunn til bekymring! Hvis det skulle skje, legger vi enkelt til 50 Conta-kreditter på kontoen din og sender deg en faktura.

Du kan også velge å få varsel på e-post hver gang noen sender deg en EHF. Da har du full kontroll.

Betal EHF direkte fra Conta

Hvis du i tillegg har aktivert bankintegrasjonen i Conta, kan du betale EHF-fakturaer direkte fra regnskapsprogrammet. Du trenger ikke engang å logge inn i nettbanken!

Alt du må gjøre er å velge «Betal med Conta» som betalingsmetode neste gang du skal bokføre en faktura. Da får du muligheten til å sette opp bankintegrasjonen og betale leverandørfakturaer fra Conta.

Slik fungerer det:

Hvorfor velge eFaktura?

På samme måte som ved EHF, sparer du tid når du sender en eFaktura fordi du slipper å laste ned fakturaen og sende som e-post eller å levere et fysisk brev på postkontoret. Det er også bra for miljøet å unngå å sende fakturaen på papir! 

Det beste med å sende eFaktura er likevel at du er garantert at fakturaen kommer frem til mottakeren. Når fakturaen sendes rett til nettbanken, unngår du at den havner i spamfilteret, forsvinner i posten eller fra mottakerens kjøkkenbenk. Fakturaen blir trygt levert i kunden sin nettbank. 

Hvis du i tillegg bruker KID på fakturaen, blir den registrert som betalt når kunden din betaler OG automatisk bokført i regnskapsprogrammet. Du slipper dermed både å følge med i banken din for å se om fakturaen har blitt betalt eller ikke, og deretter bokføre betalingen manuelt. 

LES OGSÅ: Egen bedrift? Derfor bør du sende eFaktura til kundene dine

Hvordan fungerer egentlig eFaktura?

Når du skal sende en eFaktura fra Conta, lager du en faktura akkurat slik du er vant til å gjøre det fra før. Når den er klar til å sendes, velger du enkelt og greit «Send som eFaktura» som sendemåte.

Du må kjøpe Conta-kreditt for å kunne sende eFaktura i Conta. 

Det eneste du trenger for å sende en eFaktura er navn, e-post og telefonnummer til mottakeren. Du får beskjed med det samme om de har godkjent å motta eFaktura i banken sin eller ikke. Enklere blir det ikke! 

Når du trykker send, blir eFakturaen sendt til kunden din sin nettbank. Du kan enkelt følge med på når fakturaen er mottatt i fakturahistorikken inne i Conta. Her vil du også kunne se når den er betalt.

Bokføring av eFaktura

Som med alle andre fakturaer du lager i Conta, blir eFakturaen du lager bokført automatisk i regnskapet. Når du bruker KID på fakturaen, vil eFakturaen i tillegg bli automatisk bokført når kunden din har betalt, så du slipper å tenke på å følge med i kontoutskriften din. 

Normalt sett skal kun privatpersoner motta eFaktura, mens bedrifter motta EHF. Skulle bedriften din allikevel motta en eFaktura, bokfører du den som en vanlig faktura:

  • Last ned fakturaen fra nettbanken.
  • Last opp fakturaen i Conta.
  • Bokfør på riktig konto i regnskapsprogrammet.

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev
Kun levere skattemelding / årsregnskap? Kom i gang med årsoppgjør i Conta!