Fakturagebyr er en ekstra kostnad lagt på en faktura for å dekke utgifter knyttet til fakturering, som administrasjon eller papirbruk. Dette gebyret varierer mellom ulike selskap og tjenesteleverandører.
En selger må avtale fakturagebyr med kunden på forhånd for å kunne legge det til. Det er ofte mer vanlig å inkludere kostnader tilsvarende et slikt gebyr i prisen på varer og tjenester, i stedet for å legge det til separat.
Har du lov til å kreve fakturagebyr?
Ja, du kan kreve fakturagebyr, men det må ikke være høyere enn det faktisk koster å lage og sende fakturaen. Ifølge Forbrukerrådet skal gebyret bare dekke bedriften sine faktiske utgifter for å sende ut en faktura.
I Finansavtaleloven står det også: «Dersom gebyret også omfatter utstedelse og eventuelt sending av regning til forbrukeren, kan denne delen av gebyret ikke overstige betalingsmottakerens faktiske kostnad ved å utstede og sende regningen.»
Hvor mye er et fakturagebyr på?
Fakturagebyr er ikke en fast pris. Det er en kostnad som noen selgere legger til for å dekke utgiftene ved å sende fakturaer. Gebyret skal ikke overstige de faktiske kostnadene forbundet med faktureringen.
Se også: Alt du må vite om fakturagebyr
Hvor mye kan du ta i fakturagebyr?
Det er ingen fast maksgrense for gebyret. Det skal dekke de faktiske kostnadene for å sende ut fakturaen, som tiden og materialene som brukes, spesielt hvis den sendes som brev. Siden noen måter å sende fakturaer på er mer effektive og billigere, bør gebyrene reflektere dette. Gebyret kan også brukes til å oppmuntre kunder til å velge en faktureringsmetode som sparer bedriften tid og arbeid.
Hvordan aktivere fakturagebyr i Conta
For å legge til et fakturagebyr i Conta, kan du lage det som en egen vare og legge det som en ekstra linje på fakturaen. Mervediavgift på gebyret skal være det samme som for det du selger, normalt 25 prosent.