Crowdfunding, eller folkefinansiering, som man ville sagt på godt norsk er en måte å skaffe penger på til å gjennomføre et prosjekt. Både enkeltpersoner og bedrifter kan samle inn midler via crowdfunding.
De siste årene har det blitt mer og mer vanlig med crowdfunding. Kronerulling og folkefinansering er også vanlige betegnelser.
Et vanlig eksempel er at privatpersoner samler inn til lag, foreninger, veldedighet og enkeltpersoner via plattformer som GoFundMe eller Spleis. Dette gjøres ved at prosjektets initiativtakere presenterer en beskrivelse av formålet eller prosjektet på plattformen, også kan folk velge å bidra med en valgfri pengesum.
I de fleste prosjekt er det satt en sum som initiativtakerne ønsker å nå. Det er lov å samle inn summen over målet som er satt. Disse plattformene tar ofte en liten bit av kaka av det man samler inn som betaling.
Det er også mulig for bedrifter å hente inn kapital via crowdfunding. Dette kan være via for eksempel kickstarter.com eller monio.no, donasjoner eller aksjer. Det å få investorer kan også gå under folkefinansering, selvom vi kanskje ikke tenker på det som noe form for kronerulling.
Ulike typer crowdfunding
Vi kan dele crowdfunding inn i fire ulike typer. Donasjonsbasert, belønningsbasert, lånbasert og aksjebasert.
Ved donasjonsbasert crowdfunding gir man en sum uten å få noe tilbake. Ved en belønningsbasert donasjon får giverne noe tilbake. Dette kan for eksempel være et produkt eller tjeneste til lavere pris eller før det slippes på markedet.
Lånebasert crowdfunding vil si når selskapet søker lån fra investorer enn å få en engangssum. Aksjebasert crowdfunding går ut på at selskaper lar mindre investorer investere i selskapet, ved å kjøpe aksjer. Dette kan for eksempel være at ansatte får kjøpe aksjer til en rabattert pris. Dette kan brukes ved oppstart eller emisjon, og er en enkel måte for et selskap å hente inn kapital.