Fra 2022 skal alle bedrifter i Norge levere ny MVA-melding. Det gjør det enda enklere å levere den inn fra Conta.
Du har kanskje hørt at det vil bli endringer på MVA-meldingen fra første termin i 2022? I Conta sørger vi selvsagt for at alt er på stell når du sender inn ny MVA-melding fra regnskapsprogrammet vårt.
Den nye MVA-meldingen skal benyttes fra første termin i 2022. Første gang du skal sende den inn, er altså i april neste år. Se alle frister for næringsdrivende.
Endringene er ikke store – og de gjør det faktisk enda enklere for deg som bedriftseier eller regnskapsfører å sende inn informasjon til Skatteetaten. I tillegg gjør den at informasjonen som Skatteetaten får inn er både forenklet og forbedret.
La oss se på endringene:
Nye spesifikasjoner av MVA-kodene
I den nye MVA-meldingen er det nye spesifikasjoner under noen av MVA-kodene. Spesifikasjonene som skal tas i bruk er uttak av varer til privat bruk, tap på fordring, tilbakeføring av MVA og justering av MVA.
I Conta vil du kunne velge en av disse spesifikasjonene når du bokfører på flere koder. Merk at disse spesifikasjonene er for spesielle tilfeller som ikke tas i bruk så ofte.
Nytt utseende når du sender inn
Du finner som tidligere MVA-meldingen under RAPPORTER > TIL SKATTEETATEN > MVA-MELDING.
Tidligere har rapporten bestått av “poster”. Nå er postene erstattet med en opplisting over MVA-kodene som du har brukt i bokføringene i den gjeldende terminen. Du får kun opp kodene som du har brukt i perioden.
Dette vil gjøre det mye enklere å forstå hva hver enkelt linje i MVA-meldingen betyr og hva du har betalt eller mottatt merverdiavgift for.
I tillegg vil du tydelig se hvor mye MVA du skal betale eller har tilgode.
Ny innsendingsmetode
Innsendingsmetoden blir også ny fra neste år. I stedet for å opprette et passord i Altinn slik du har gjort tidligere, logger du inn med ID-porten for å sende inn MVA-meldingen.
Det betyr at du kan logge inn med for eksempel kodebrikke fra banken, BankID på mobil eller kodebrev. Dette er en velkjent innloggingsmetode, men den er ny for MVA-meldingen.
Hva med den gamle MVA-meldingen?
Den gamle MVA-meldingen vil fortsatt være tilgjengelig i Conta – på samme sted som du har funnet den tidligere.
Den gamle og den nye vil ligge ved siden av hverandre, men være tydelig merket. Skal du gjøre rettelser for 2021, må du bruke den gamle.
Det vil ikke være mulig å bruke den gamle MVA-meldingen for 2022, så det skal heller ikke være mulig å gjøre feil når du sender inn MVA-meldingen fra Conta.