Når en virksomhet ikke er i stand til å håndtere løpende utgifter, kalles det insolvens. Vedvarende insolvens kan resultere i at virksomheten må erklæres konkurs.
Loven opererer faktisk med to defisjoner på insolvens. Den første definisjonen er den vi har nevnt – likviditetsinsolvens – som betyr at virksomheten ikke er i stand til å betjene løpende utgifter og betale penger den skylder til leverandører og andre kreditorer.
En annen definisjon er såkalt balanseinsolvens, som betyr at virksomheten har negativ verdi – altså at gjelden overstiger verdiene i selskapet.
Hva må man gjøre ved insolvens?
Hvis en virksomhet er insolvent krever det naturligvis handling for å kartlegge og utbedre situasjonen. I et AS vil det være styrets ansvar å iverksette tiltak.
- Skaff oversikt over den økonomiske situasjonen i virksomheten. Er det snakk om en midlertidig situasjon med utsikter til bedring i nær fremtid, eller er det en vedvarende situasjon som vil fortsette eller til og med forverre seg?
- Er det mulig å forhandle frem avtaler med kreditorene, eller refinansiere gjeld? De fleste kreditorer er villige til å forhandle hvis det betyr at de til syvende og sist får pengene de er skyldt. Er det eiendeler av verdi som kan likvideres for å betjene gjelden? Hvilke kostnader kan kuttes på kort sikt for å bedre likviditeten?
- Søk gjerne rådgivning: Regnskapsfører, advokat eller annen kvalifisert økonomisk rådgiver vil kunne bistå i prosessen.
- I ytterste konsekvens: Vurder å sette i gang konkurs, som så betyr at en bobestyrer tar over kontrollen over virksomheten, og selger unna alle eiendelene for å dekke alt som kan dekkes av kreditorgjeld.
Les også: Hva skjer når en bedrift går konkurs?
Insolvens er ikke nødvendigvis «over og ut» for en virksomhet, men det er en situasjon som krever oppmerksomhet og handling. Det hjelper i alle fall ikke å stikke hodet i sanden, og ved å hyre inn ekstern rådgiving vil du kanskje være bedre rustet til å ta gode beslutninger