Fått inn innbetaling med avvik (KID)?

Med KID blir innbetalinger automatisk registrert i Conta, men det kan hende kunden taster feil eller glemmer KID-nummeret. Dette gjør du hvis du får inn en innbetaling med avvik.

Post-thumb
Mann med laptop på en arbeidsbenk

Med KID blir innbetalinger automatisk registrert i Conta, men det kan hende kunden taster feil eller glemmer KID-nummeret. Dette gjør du hvis du får inn en innbetaling med avvik.

KID, eller kundeidentifikasjonsnummer, brukes for å identifisere hvilken kunde og hvilken faktura det er snakk om når en innbetaling kommer inn på kontoen din.

Hver faktura du sender har et unikt KID-nummer som kundene skal bruke når de betaler. Betalingene blir da automatisk registrert i Conta uten at du trenger å sjekke nettbanken og markere fakturaene som betalt.

For å kunne bruke KID på fakturaene dine må du ha abonnementet Smart.

Har du fått inn en betaling med avvik?

KID er laget for å forenkle oppfølgingen av fakturaene dine, og oversikten i Conta oppdateres automatisk etter hvert som betalingene kommer inn.

Det kan likevel hende du blir nødt til å følge opp en faktura. Dette skjer når Conta ikke klarer å registrere betalingen på riktig faktura, og det kommer opp at du har fått inn en «innbetaling med avvik».

Kluss i KID-nummeret

Avvik skyldes som regel menneskelig feil, for eksempel hvis kunden:

  • betaler uten å bruke KID-nummeret
  • taster inn feil KID-nummer
  • betaler for stor eller for liten sum

Da vil ikke systemet vite hvilken faktura betalingen skal registreres mot. Heldigvis er de fleste betalinger med avvik enkle å ordne opp i.

Enkelt å ordne opp i Conta

Når du får inn en betaling med avvik vil du få beskjed på hovedsiden på Conta.

Klikk på «behandle innbetalingene» for å se hvilke betalinger det gjelder:

Betaling uten KID eller med ugyldig KID-nummer kan du enkelt rette opp i. Klikk på «behandle» for å registrere innbetalingen på riktig kunde og faktura.

Hvis kundenavnet mangler, kan du finne ut hvem som eier kontoen ved å skrive inn kontonummeret i nettbanken på en ny betaling, og så se på navnet eller firmanavnet som dukker opp.

Når kunden har sendt feil beløp

Har kunden betalt deg for mye kan du :

  • betale kunden tilbake
  • lage faktura på det overskytende beløpet hvis dere har avtalt en høyere sum enn du i utgangspunktet fakturerte
  • føre som inntekt eller renter hvis det overskytende beløpet skyldes en purring

Har kunden betalt deg for lite kan du:

  • kreditere kunden hvis dere har blitt enige om en lavere kjøpesum
  • purre på resten
  • sende saken til inkasso, om nødvendig

Les mer om å bruke KID i Conta.

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev
Black Month i Conta! Spar opptil 70% rabatt som ny kunde.