Et oppdatert regnskap gir deg bedre oversikt over hvordan det står til med bedriften din. Det er derfor lurt å regelmessig føre fakturaene dine inn i regnskapet.
Det er et lovkrav for alle bedrifter, uansett størrelse, å dokumentere kostnader og inntekter. Å føre regnskap er en viktig del av det å drive egen bedrift.
Leverer bedriften din MVA-melding seks ganger i året må regnskapet være oppdatert, ofte kalt à jour, annenhver måned. Er du ikke MVA-pliktig, eller leverer MVA-melding kun én gang i året, er regelen hver fjerde måned.
Har du i tillegg færre enn 600 bilag i året, trenger du ikke å oppdatere regnskapet oftere enn når du skal levere skattemeldingen (selvangivelsen) din.
Det er derimot ingenting i veien for å holde deg mer oppdatert enn lovverket krever. Da får du faktisk bedre oversikt over hvordan det står til med bedriften din.
Mange fordeler med et oppdatert regnskap
Regnskapet hjelper deg ikke bare når du skal rapportere om bedriften din til det offentlige. Det gir deg også en pekepinn på omsetningen og likviditeten din, og hjelper deg, om nødvendig, å se hvilke grep du bør ta for å rette opp i pengestrømmen.
Har du gode regnskapsrutiner får du:
- bedre oversikt over økonomien til bedriften. Taper du eller tjener du penger?
- et godt grunnlag for å beregne skatt, merverdiavgift o.l. som forenkler arbeidet med MVA-meldingen, næringsspesifikasjonen og skattemeldingen
- god oversikt over pengestrømmen din. Holder likviditetsbudsjettet ditt mål? Har du, for eksempel, mange utestående fakturaer vil det være vanskeligere å dekke bedriftens regninger
- bedre tillit overfor kunder og leverandører. Skal bedriften vokse hjelper et oppdatert regnskap i møte med investorer, banker eller potensielle arbeidstakere
Regnskapet forteller deg om du bør justere kostnader eller korte ned på betalingsfristen til kundene dine. Er det nødvendig å forhandle med leverandører, ta opp mer lån eller arbeide med lagerstyringen? Det er vanskelig å ta slike beslutninger uten tallene fra regnskapet.
Spørsmål om regnskapsføring? Ingen grunn til bekymring, vi har skrevet en enkel guide til å komme i gang med regnskapet!
Sett av tid til regnskapet
Den beste måten å spare tid og penger på regnskapet er å ha gode rutiner, og å jevnlig bruke tid på regnskapsføring i stedet for å gjøre alt arbeidet i forkant av fristene.
Er du sent ute er det lett å glemme hva som har blitt gjort, og du må gjerne bruke tid på å lete frem gamle bilag og sette deg inn i fakturaer som ble opprettet for flere måneder siden. Gjør du feil eller utelater detaljer kan du gå glipp av fradrag du har krav på, og i verste fall havne i trøbbel med det offentlige.
Bruker du en regnskapsfører bør du være tidlig ute med å avtale når du skal sende over bilag, og hvor ofte regnskapet skal være à jour.
Det kan, for eksempel, være en god ide å føre bilag inn i regnskapet eller sende bilag til regnskapsføreren din en gang i måneden. Da har du en fin balanse mellom å ha best mulig oversikt over bedriften din, og å bruke minst mulig tid og penger på administrasjon.
Vi har nå kommet med et regnskapsprogram som gjør at du enkelt kan føre regnskapet selv, eller få hjelp av regnskapsføreren din hvis du trenger det.
Regnskapsprogrammet er koblet til fakturaprogrammet, slik at fakturaer og innbetalinger bokføres automatisk. Det er også gratis å invitere regnskapsføreren din, slik at de kan ta seg av føringen eller se over arbeidet ditt.