I denne artikkelen skal vi ta en nærmere titt på hva du må tenke på når du eller en annen ansatt har elbil som firmabil.
Dersom firmaet ditt har anskaffet seg elbil som firmabil, så er det noen ting som skiller seg fra en bil som går på drivstoff. Det er blant annet flere skatteregler og fradragsmuligheter når firmabilen er elbil.
Når firmabilen brukes til privat kjøring, skal fordelen ved denne bruken skattlegges. Dette gjøres som regel ved å bruke det som heter standardregel, som er basert på bilens listepris som ny.
Elbiler må lades, og utgifter knyttet til elbil anses som en bilkostnad og er skattemessig fradragsberettiget. Det er litt mer å tenke på når man skal dokumentere strøm og ladekostnader, fremfor fossil drivstoff.
Husk at alle firmabiler skal ha kjørebok, uavhengig av hva slags type bil det er.
Fradrag for strøm til elbil
Når du lader firmabilen hjemme, er det fradragsberettiget. Å dokumentere lading av bilen er riktignok vanskeligere enn å legge ved kvittering fra fylling av drivstoff.
For at arbeidstaker med elbil skal få fradrag, må det vises til strømutgifter slik at man får et anslag på pris å forholde seg til. Dersom elbilen lades på ladestasjon hvor den ansatte kan vise til kvittering for lading, så vil dette fungere på samme måte som en drivstoff bil.
En svakhet med elbil og skattefradrag, er også at bilen kan lades andre plasser hvor det enten er gratis lading eller arbeidstaker må betale. Dette gjør at det er vanskelig å få et helt nøyaktig estimat på hva kostnaden ligger på.
Slik det er i dag, finnes det ingen spesifikke krav til hvordan ladekostnader skal dokumenteres ved fradrag.
Dokumentasjon for lading av elbil
Det finnes flere måter å løse dokumentasjon av lading på.
Dette kan gjøres ved å for eksempel ha en egen strømmåler på ladeuttaket som brukes til firmabilen. Problemet med denne løsningen, er at det ikke er en garanti for at uttaket ikke blir brukt av andre biler.
En annen mulighet kan være at arbeidstaker lager en oversikt over strømkostnadene med en gjennomsnitts pris pr. kWh og hvor mange kWh som brukes ved en lading og hvor mye firmabilen lades. Men denne måten er heller ikke nødvendigvis treffsikker.
Det er også mulig å sette opp et regnestykke på hvor mye det koster å fulllade og hvor ofte det gjøres.
Det finnes applikasjoner til mobilen som viser nøyaktig strømuttak og pris per lading. Denne måten å regne på vil i mange tilfeller være mest nøyaktig. Men det er viktig at det brukes en måte å dokumentere på som passer til både bruken og ladingen av den ansatte.
Standardtillegg for lading av elbil
Utgifter knyttet til lading av elbil er omfattet av standardtillegget. Standardtillegget, eller standardregelen, vil si at arbeidstaker får et standardtillegg i inntekten som de må skatte av.
For å fastsette standardtillegget for privat bruk må man
- først fastslå beregningsgrunnlaget for standardfordelen, og
- deretter multiplisere grunnlaget med de fastsatte prosentsatsene.
Beregningsgrunnlaget er basert på bilens listepris da bilen var ny. Listen justeres også av bilens alder, type bil og kjørelengde per år. Derfor er det den justerte listeprisen som er beregningsgrunnlaget for standardfordel.
Kostnader for installasjon og selve ladestasjonen
Dekninger av kostnader til installasjon hjemme hos den ansatte er ikke dekket av standardtillegget. Det er heller ikke kostnaden for selve ladestasjonen. Kostandene knyttet til selve ladestasjonen er dermed skattepliktig for den ansatte, når den dekkes av arbeidsgiver.
Kostnaden vil være trekkpliktig, arbeidsgiveravgiftpliktig, innrapporteringspliktig og skattemessig fradragsberettiget for arbeidsgiver.
Ladestasjon dersom firmabilen ikke benyttes privat
Dersom ladestasjonen hjemme hos den ansatte kun blir brukt til firmabilen og firmabilen kun brukes til yrkesbruk, så skal ikke ladestasjonen være skattepliktig for arbeidstaker.
Det må da dokumenteres at ladeboksen ikke gir noen private fordeler eller brukes av annet enn firmabil til firmabruk for å argumentere for at kostnaden for lader og montering ikke skal fordelsbeskattes.
Vurderes det dit at ladeboksen ikke vil gi noen privat fordel, må bedriften etablere en rutine som kan gi en god dokumentasjon på dette. Noen ladere har et telleverk som kan avstemmes opp mot ladehistorikken i bilen, på den måten kan man kontrollere laderen. På samme måte kan man dokumentere opp mot en strømmåler.
De fleste ansatte som har en ladestasjon hjemme, skal få refundert selve strømkostnaden knyttet til ladingen. Dokumentasjon på lading kan skje i forbindelse med dokumentasjon på strømbruk.
Merverdiavgift på elbil som firmabil
Det er som hovedregel ikke fradragsrett på inngående merverdiavgift på anskaffelse og drift av personkjøretøy. Dette gjelder også elbiler. Unntaket er dersom bilen brukes i yrkesmessig utleievirksomhet, persontransportvirksomhet eller som salgsvare.