Denne nye funksjonen i Conta kan være gull verdt for deg som sender en del fakturaer, og den er inkludert i Smart-abonnementet.
Alle som driver eget firma vet at jo flere ting som kan gå automatisk, desto bedre. Du har nok av ting å tenke på, og oppfølging av ubetalte fakturaer trenger ikke være en av dem.
Derfor kan du nå velge at alle ubetalte fakturaer med KID kan følges opp automatisk med purring og inkasso.
Send faktura på nytt etter fem dager
Fra fakturainnstillingene i Conta kan du velge at programmet automatisk skal sende ubetalte fakturaer på nytt hvis den ikke har blitt betalt fem dager etter forfallsdatoen. Ved hjelp av KID-nummeret blir dette en helt automatisk prosess som ikke krever noen manuell oppfølging.
Merk at dette ikke er en purring, men en påminnelse. Mange ubetalte fakturaer skyldes en glipp, ikke manglende betalingsevne eller vilje. Derfor kan det være effektivt å minne kunden på fakturaen noen dager senere, før du eventuelt sender en purring.
Så fort betalingen kommer inn, blir fakturaen registrert som betalt. For dere som fører regnskap i Conta blir innbetalingen selvsagt bokført i regnskapet også.
Automatisk purring og inkasso
Hvis kunden fremdeles ikke betaler, kan du ta automatiseringen enda litt videre: Du kan velge at Conta helt automatisk skal sende purring og inkassovarsel.
Dette er mulighetene:
- Conta kan sende purring med purregebyr 15 dager etter forfall.
- Conta kan sende purring med purregebyr 15 dager etter forfall, og så sende til inkasso med inkassobyrået Kravia når purringen har forfalt.
- Conta kan også sende direkte til inkasso 15 dager etter forfall.
Purringer og inkassovarsel sendes som brevpost, og krever at du har Conta-kreditt tilgjengelig. Hvis du skulle gå tom, blir det automatisk fakturerts en pakke med 10 kreditter neste gang en purring blir laget, så du ikke risikerer at purringer blir liggende.
For å ta i bruk KID og automatisk oppfølging av fakturaer må du ha et Conta Smart-abonnement.
Les også: Slik aktiverer du KID.