Hvordan bytte til Conta sitt regnskapsprogram fra Fiken, Visma, Tripletex eller PowerOffice

Skal du skifte regnskapssystem? Du kan raskt bytte til Conta sitt regnskapsprogram fra Fiken, Visma eAccounting, Tripletex, PowerOffice eller andre systemer med kun tre enkle steg. 

Post-thumb
- 4 min lesing

Skal du skifte regnskapssystem? Du kan raskt bytte til Conta sitt regnskapsprogram fra Fiken, Visma eAccounting, Tripletex, PowerOffice eller andre systemer med kun tre enkle steg. 

bytte til conta sitt regnskapsprogram

Det er superenkelt å bytte til Conta fra et annet regnskapsprogram! Alt du trenger å gjøre er å avslutte regnskapsperioden i ditt gamle regnskapsprogram enten du bruker Fiken, Visma eAccounting, Tripletex eller PowerOffice. Følg disse tre stegene, så kan du så å si sette i gang med regnskapsføringen i Conta med det samme. 

Conta sitt regnskapsprogram passer for alle. Det enkle systemet gjør det lett for deg som driver en liten eller mellomstor bedrift å føre regnskapet selv eller sammen med en regnskapsfører.

Skal du føre regnskap for et idrettslag eller sameie? I Conta sitt regnskapsprogram kan du gi tilgang til flere brukere, slik at dere enkelt kan samarbeide om regnskapet. Prøv regnskapssystemet gratis i 30 dager!

Slik bytter du til Conta fra et annet regnskapssystem:

1. Avslutt regnskapet i det gamle regnskapsprogrammet

Du må vente til månedsskifte etter en MVA-periode før du bytter regnskapsprogram. Det er ikke noe problem å bytte regnskapsprogram midt i året, så lenge du har ferdigstilt regnskapet frem til datoen du bytter. 

Husk å:

  • bokføre alle bilag frem til månedsskiftet i det gamle regnskapsprogrammet
  • avstemme bankkontoen for alle månedene du har brukt det gamle regnskapsprogrammet
  • avslutte siste MVA-melding 

Du bør vente med å bytte program til MVA-perioden er over enten du leverer MVA-melding én eller seks ganger i året. Grunnen til det er rett og slett at du mangler nødvendig informasjon for å kunne starte i et nytt program når du er midt i en MVA-periode. 

2. Velg startdato for det nye regnskapet

Første gang du skal føre regnskap i Conta, får du opp en velkomstveiviser som hjelper deg i gang. Her er det viktig at du velger en startdato i regnskapet ditt som er etter regnskapsperioden du avsluttet i det gamle regnskapsprogrammet. 

Det betyr, at hvis siste bokføring i det forrige regnskapsprogrammet var 30. juni, velger du 1. juli som startdato i Conta.

Husk å huke av for at du har ført regnskap utenfor Conta tidligere. 

3. Legg inn inngående balanse

Det siste steget er å legge inn inngående balanse. Inngående balanse er det som står på de forskjellige regnskapskontoene dine den dagen du bytter program. Når du legger inn inngående balanse, er du sikker på at du har de riktige beløpene på regnskapskontoene når du starter å føre regnskap i Conta. 

Slik legger du inn inngående balanse:

Så lett er det å bytte regnskapsprogram til Conta! 

LES OGSÅ: Hvordan bytte til Conta sitt fakturaprogram fra et annet system

Trenger du hjelp til regnskapsføringen eller til å bytte til Conta? Vi har over 100 regnskapspartnere i hele Norge som kan hjelpe deg å føre regnskap i Conta, enten du driver enkeltpersonforetak eller aksjeselskap. Ta kontakt med en regnskapsfører

Hva gjør du hvis inngående balanse ikke stemmer?

Hvis beløpene på kontoene ikke stemmer når du legger inn inngående balanse, er sannsynligheten stor for at du enten har en faktura eller betaling som ikke er bokført i det forrige regnskapsprogrammet, eller at du har har glemt å avslutte en MVA-periode. 

Når du legger inn inngående balanse, vil du få en oversikt over hvilke fakturaer i fakturaprogrammet til Conta som ikke er betalt.

Hvis du vet at fakturaen på 3 125 kroner til Regnskapshjelp AS egentlig er betalt, må du registrere den som «betalt» i Conta før du kan gjøre deg ferdig med å legge inn inngående balanse. Se hvordan du registrerer en faktura som betalt

Hvis du fortsatt ikke får lagt inn inngående balanse, kan det være at du har glemt å avslutte en MVA-periode i det gamle regnskapet ditt. Dette sjekker du når du legger inn saldobalanse på steg 3.

Regnskapskontoene 2700-2739 skal nemlig ikke vises i oversikten når du legger inn saldobalanse. Gjør de det, må du gå tilbake i det gamle regnskapsprogrammet ditt og sjekke at alle MVA-periodene er avsluttet før du fortsetter å legge inn inngående balanse. 

Conta sitt regnskapsprogram gir deg alt du trenger for å føre regnskap for en liten bedrift, enten du gjør det alene eller gjør det sammen med en regnskapsfører. Regnskapet føres på nett, og halve jobben er allerede gjort med automatisk bokføring av fakturaer du lager i Conta. Prøv regnskapsprogrammet gratis i 30 dager.

LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med regnskapsføringen i din egen bedrift.

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev