Når flere og flere bedrifter velger å føre regnskapet sitt selv, kan det være vanskelig for regnskapsbyrå å skaffe kundene de trenger. Se hvordan lykkes som regnskapsbyrå i 2021.
Flere av regnskapspartnerne i Conta har gjort stor suksess. En av dem er Origami Paperworks. De startet opp med regnskap og rådgivning i 2019, og har siden da tatt inn omtrent 50 kunder. I 2020 omsatte de for 4 millioner kroner. De fokuserer på å levere kundene tjenester som gir dem bedre innsikt og kontroll i jobbhverdagen.
Medgründer, styreleder og rådgiver i Origami Paperworks, Lene Aspen Nilsen, sier at det er mange faktorer som avgjør om et regnskapsbyrå lykkes eller ikke, men at det ofte handler om å være mer enn “bare” en regnskapsfører.
– Vi så tydelig at det var behov for et byrå som ikke bare var en regnskapsfører, men mer som en intern sparringspartner. Selv har vi spesialisert oss på bedrifter som er i oppstart og vekst.
Her er 7 tips til hvordan lykkes som regnskapsbyrå i 2021:
1. Ansett de riktige menneskene
Skal et regnskapsbyrå være gode på mer enn bare bokføring, kan det lønne seg å ha et variert utvalg av mennesker på kontoret. Vær på jakt etter dyktige mennesker som er gode på forskjellige områder og som gjerne har forskjellig erfaring.
– Når vi ansetter er det viktig for oss at de nye medarbeiderne er noen som evner å forklare ting til kundene. Vi er avhengig av mennesker med ulik erfaring og at de kan bidra med mer enn å punche tall i et regnskapsprogram, sier Lene.
2. Få nye kunder gjennom partneravtaler
De fleste regnskapsprogrammer tilbyr partnerskap med regnskapsbyråer. I Conta har vi over 150 regnskapspartnere fra hele landet. Når du er partner blir også byrået ditt markedsført og synlig for over 100 000 bedrifter i hele Norge.
– Vi har god synlighet på nettsiden til Conta og har fått mange nye kunder gjennom å være partner, forteller Lene.
Conta markedsfører alle regnskapspartnere på nettsiden med kontaktinformasjon, navn, adresse med mer. Der blir regnskapsbyrået ditt tilgjengelig for både eksisterende kunder og andre som vurderer å ta i bruk regnskapsprogrammet.
I tillegg kan du få mulighet til å medvirke i artikler og kundehistorier på conta.no, i annonsering på sosiale medier eller i webinarer.
Bli regnskapspartner3. Tilby systemer som kundene vil bruke
– Det er viktig å velge regnskapsprogrammer som folk vil bruke. I Conta er det lett å samarbeide. Det er et godt system for de bedriftene som ønsker å gjøre litt selv, men som ikke kan så mye om regnskap fra før. Samtidig er det også et regnskapsprogram som regnskapsfører kan forholde seg til, mener Lene.
Conta jobber for å være et regnskapsprogram som er forståelig for de uten regnskapserfaring, med hjelp av gode hjelpeartikler som et støttehjul og kunstig intelligens som veileder dem i bokføringen. Systemet skal likevel ikke strippes for funksjonalitet regnskapsførere trenger for å kunne bokføre effektivt og korrekt.
Les også: 5 måter regnskapsfører og kunde kan samarbeide i Conta
Vi tilbyr gratis opplæring av systemet og hjelp til å flytte over kunder til alle nye regnskapspartnere. Ta kontakt med partneransvarlig for mer informasjon og en demonstrasjon av systemet på [email protected].
4. Tilby det kundene dine ikke er gode på
Du har sikkert allerede hørt at framtidens regnskapsfører ikke kommer til å sitte kun med tall og bokføring? Lene i Origami Paperworks sier at mye av suksessen kommer av jungeltelegrafen; fornøyde kunder har rett og slett anbefalt dem videre. Det gjør de gjerne når de har fått hjelp til noe de ikke visste de trengte:
– Du må guide kundene til å vite hva de trenger fra deg som regnskapsfører. På den måten gir du dem verdi for pengene og de vil ofte anbefale deg videre, sier hun.
I Origami Paperworks handler det om mer enn å registrere bilag og levere MVA-melding for kundene sine. De går ofte inn som en sparringspartner i alle situasjoner som har med driften av firmaet å gjøre.
– Vi har ståltro på at en regnskapsfører bør gjøre det kundene ikke er gode på, som for eksempel struktur, regnskap eller å forutse likviditet. Da får bedriftene en ro over at det er ordnet slik at de kan bruke mer tid på kunder, vekst, produktet sitt, markedsføring og salg.
5. Ta i bruk teknologien
Selv om Lene er opptatt av å hjelpe kundene med arbeid utenom selve bokføringen, presiserer hun at det er viktig å ta i bruk teknologien som finnes for å lykkes som regnskapsbyrå:
– Velg riktig system til riktig kunde og bruk dem for å hjelpe der det er mulig og hensiktsmessig. Det er enkelt å samarbeide fordi det er skybasert, og frigjør tid til å rådgi i stedet for å sitte med manuelle prosesser.
Kjenner du til disse tjenestene i Conta?
- Send faktura og før regnskap i Norges smarteste regnskapsprogram.
- Send tilbud og lag ordre i den enkle salgsmodulen.
- Hold oversikt over timer, personallister og ferie med timeregistreringstjenesten Timerabbit.
- Signer dokumenter digitalt med BankID med signeringstjenesten Signident.
6. Husk at alle kunder ikke er like
– Det kan være stor forskjell på hva store og små bedrifter trenger når de ansetter et regnskapsbyrå, sier Lene.
Hun forklarer at store bedrifter gjerne har interne sparringspartnere i selskapet som hjelper dem med alt fra å ansette folk til å forutse likviditet. De behøver ofte at en regnskapsfører setter betalinger og faktureringer på automatikk eller kjører lønn til de ansatte.
– Dette er ikke alltid nok for de små bedriftene. Vi er ofte den eneste samarbeidspartneren de har for økonomi, regnskap og administrasjon, så de trenger at vi er tilgjengelige og har et personlig forhold til dem.
Hun presiserer hvor viktig det er å ikke glemme de som trenger at du kjenner firmaet deres godt for å kunne hjelpe dem skikkelig. Du bør kunne tilpasse tjenestene dine til enhver kunde for å lykkes som regnskapsbyrå.
7. Aldri glem menneskene
Sist men ikke minst; aldri glem at det først og fremst er mennesker du jobber med, ikke tall.
– Til tross for at alt kan gjøres digitalt og automatisert nå, så må du ikke glemme at det er mennesker som har en drøm bak tallene. De trenger hjelp til å få den drømmen ut i live, avslutter Lene.
Har du spørsmål til hvordan lykkes som regnskapsbyrå eller vil du vite mer om partnerprogrammet til Conta? Ta kontakt med partneransvarlig i Conta på [email protected].
All foto: Origami Paperworks AS