Har bedriften din inntekter utenom faktura og kassessytem? Det blir stadig vanligere å motta inntekt fra andre kilder.
De siste årene har det dukket opp flere nye inntektskilder. TikTok, Youtube og Foodora har egne opptjeningssystem.
NB! Selv om tjenester på nett har egne opptjeningssystem, så er det fortsatt bare fakturering og kassesystem som er lovlige løsninger for salgsdokumentasjon. For at dokumentasjonen skal være gyldig må salgsdokumentasjonen derfor være en faktura eller et kassesystem.
Virtuelle eiendeler som kryptovaluta har også blitt vanligere.
Er du næringsdrivende anses skattepliktig inntekt som enhver fordel vunnet ved arbeid, kapital eller virksomhet. Disse inntektene skal opplyses om i skattemeldingen eller næringsspesifikasjonen.
Usikker på om du driver med hobbyvirksomhet eller næringsvirksomhet? Les mer om det her.
Det finnes ulike måter å motta inntekter for aktivitet på internett på.
Inntekter fra sosiale medier
I sosiale medier er det blitt vanlig at influencere og personer med mange følgere legger ut annonser og anbefalinger av produkter. Dette er en vanlig måte å jobbe på, og da er det vanlig at influenceren sender en faktura til samarbeidspartneren.
Men mange sosiale medier har også egne måter å tjene penger på etter antall visninger. TikTok har blant annet en Creator fund hvor følgere over 18 år, med over 10 000 ekte følgere og 100 000 visninger siste 100 dagene kan tjene penger på antall visninger. TikTok betaler da noen øre for hver tusende visning. Youtube har også en lignende løsning.
TikTok og Youtube har også muligheten for at følgere kan kjøpe coins eller gaver og sende til kreatørene bak videoer. Dette er også penger inn i kassa.
NB! Husk at disse inntektene også skal bokføres og dokumenteres. Det gjøres ved å å opprette en faktura. I Conta kan du sende faktura og føre regnskap. Prøv Conta gratis!
Inntekt fra sponsorsamarbeid
Vi har nå sett på inntektene du kan få på internett fra plattformer som Youtube og TikTok. Dette går ofte på antall visninger. Men den måten mange tjener mest penger på disse flatene, er gjennom reklame for sponsede produkter eller tjenester.
Når en influencer skal promotere et produkt eller en tjeneste får de betalt for å reklamere. Det blir rett og slett som en reklamekanal på samme måte som annonser på nettaviser, radioreklame eller TV-reklame. Influenceren skal da sende en faktura for produktet. Skal det en ha mer betalt enn verdien på produktet, så skal det faktureres som reklame.
Forskjellen er ofte at en influencer kan bruke produktene privat. Dette skal det da skattes av.
Les også: Skatteregler og regnskap for influencere.
Et eksempel er hvis en influencer reklamerer for klær fra et klesmerke. Returneres klærne tilbake til klesmerket, er det kun klesmerket som betaler for reklamen. Beholder influenceren klærne skal dette skattes for og dokumenteres i regnskapet.
Det er heller ikke helt gratis for en influencer å motta en gave. Dette skal også dokumenteres og skattes av.
Inntekter fra Foodora og andre lignende tjenester
Det finnes også tjenester som for eksempel Foodora og Wolt. Dette er ikke direkte tjenester på internett, men kan likevel kategoriseres som en app-tjeneste. Disse tjenestene har mange syklister som jobber for dem, men de er ikke ansatte. Foodora og Volt er oppdragsgivere, og syklistene er næringsdrivende som fakturerer innen rammer satt opp av selskapene.
Syklistene har en fast timesats, i tillegg får de tips, provisjon og kan få opptil 1500 kroner for å verve nye syklister. De må selv fakturere og dokumentere det de har jobbet. Inntjeningen vil derfor variere fra hvor mye de velger å jobbe.
Trenger du et timeregistreringssystem? Prøv Timerabbit gratis!
Syklistene må ha egne firmaer (ofte ENK) og fakturerer for timene de har jobbet. Tips og verving må bli fakturert. Foodora og Wolt skal betale syklistene etter timene de har jobbet og fakturert for.
Når du lager en faktura i Conta blir inntektene automatisk bokført på riktig inntektskonto i regnskapet. Eneste du trenger å gjøre er å registrere innbetaling du har fått som betaling av fakturaen.
Bokføring av inntekter fra aktiviteter på internett
Alle aksjeselskap og enkeltpersonforetak som driver næring er bokføringspliktig, og må derfor også føre regnskap. Alle inntekter skal bokføres i regnskapet.
Inntekter fra internett skal bokføres på inntektskonto. Salg over internett eller app ansees ikke som kontantsalg, og det er dermed fakturering som gjelder som dokumentasjon. Det er mulig å opprette varer og tjenester i regnskapet med riktig inntektskonto og riktig MVA-kode.
Les også: Slik velger du riktig inntektskonto.