Nytt Ⓓ-symbol for designbeskyttelse – dette må du vite!

Post-thumb

Har du tenkt på hvor viktig det er å sikre bedriftens unike design? Nå kan du ta i bruk det nye Ⓓ-symbolet for å vise alle at akkurat ditt design er registrert og beskyttet.

Akkurat som © betyr opphavsrett og ® står for registrert varemerke, markerer nå Ⓓ-symbolet at utseendet på produktet ditt har et juridisk vern, en trygghet som kan være avgjørende for konkurransekraften din.

I denne artikkelen får du vite mer om hva Ⓓ-symbolet innebærer, hvorfor det lønner seg å registrere designet sitt, og hvordan du enkelt kan komme i gang, enten du driver etablert virksomhet eller akkurat har startet for deg selv.

Vil du starte egen bedrift?
Hvis du ønsker å starte enkeltpersonforetak eller aksjeselskap, kan du enkelt komme i gang via enkeltpersonforetak.no eller starte-as.no Her får du en trygg og enkel prosess for å registrere bedriften din!

Hva er Ⓓ-symbolet?

Ⓓ-symbolet er et nytt kjennetegn for registrert design, tilsvarende hvordan © markerer opphavsrett og ® viser at et varemerke er registrert. Når du ser Ⓓ-symbolet, betyr det at designet bak produktet er offisielt registrert hos Patentstyret, og dermed har et juridisk vern. 

Ved å bruke dette symbolet kommuniserer du tydelig at designet ditt ikke bare er unikt, men også formelt beskyttet mot etterligning. Dette gir både konkurrenter og kunder en klar beskjed om at du har sikret rettighetene til designet ditt, og at eventuelle brudd på disse kan få konsekvenser.

Du kan for eksempel sikre fysiske gjenstander som smykker, møbler eller enkelte deler av produkter. I tillegg kan du beskytte digitale elementer som skjermbilder, ikoner og grafiske symboler.

Les også: Beskytt varemerket ditt før det er for sent

Fordeler ved å bruke Ⓓ-symbolet

Når du bruker Ⓓ-symbolet på produktene dine eller i markedsføring, gir du et tydelig signal om at designet ditt er registrert og beskyttet. Dette gjør det enklere for andre å forstå at de ikke kan kopiere eller etterligne utseendet uten tillatelse. Hvis det oppstår en konflikt eller uenighet om rettighetene til designet, står du sterkere når du tydelig har markert at designet er registrert.

I tillegg viser Ⓓ-symbolet at du tar beskyttelse av dine immaterielle verdier på alvor. Dette er noe som kan gi økt profesjonalitet og troverdighet blant både kunder og samarbeidspartnere.

Les også: Hvordan beskytte varemerke for enkeltpersonforetak

Hva kan registeres som et design?

Du kan sikre deg designretten til hele produktet ditt eller bare utvalgte deler. Dette gjelder enten om det handler om fronten på en klokke, mønsteret på en veske, eller knappene på en jakke. Det handler om å registrere akkurat det som gir produktet ditt det lille ekstra og gjør det unikt, for eksempel:

  • Form
  • Farger
  • Materialvalg
  • Overflatestruktur
  • Linjer
  • Konturer
  • Dekor eller mønster

Du kan til og med beskytte en hel sammensetning. Eksempler kan være helhetsuttrykket i et hotellresepsjonsområde, et utstillingsmontér på et museum eller stemningen i et treningssenter. 

I tillegg kan du registrere grafisk design, typografi og tilsvarende – for eksempel utseendet på en app, en digital brosjyre eller en emballasjeløsning. Dette betyr at også designet på digitale plattformer og trykksaker kan være beskyttet.

Kan kunstig intelligens kopiere designet ditt?

Med stadig smartere kunstig intelligens, dukker det opp mange spørsmål om opphavsrett og designbeskyttelse. Hva skjer egentlig hvis en KI lager noe som ligner veldig på ditt design? Er det en kopi – eller bare en tilfeldighet? 

Kunstig intelligens (KI) er ikke bare en avansert kopi-maskin som limer sammen biter fra det den har sett før. KI lærer seg mønstre og systemer i eksisterende verk, og bruker disse til å skape noe helt nytt – litt som når ChatGPT lager egne setninger fordi den har skjønt hvordan språket fungerer.

Les også: Slik hjelper Conta sin AI deg i regnskapet

Patentstyret forklarer at hvis en KI lager et design som ligner veldig på noe som allerede finnes, men det er snakk om et område med svært få måter å gjøre det på, kan dette være en tilfeldighet. Det kaller de en «tilfeldig dobbeltframbringing»: To like design, laget helt uavhengig av hverandre – og da er det som oftest ikke et brudd på opphavsretten.

Men hvis KI-en faktisk gjenskaper noe fra materialet den har blitt trent på, risikerer du et brudd på opphavsretten. Dette gjelder særlig når det finnes mange kreative måter å lage designet på. Her sier Patentstyret at det ofte skal mye til for å motbevise at det har skjedd en krenkelse dersom det er mange valgmuligheter og KI’en lager noe nærmest identisk med originalen.

Les mer om opphavsrett og kunstig intelligens på Patentstyrets nettsider.

Derfor bør du registrere designet ditt

Ved å registrere designet ditt får du enerett til å bruke og utnytte utseendet kommersielt, noe som betyr at ingen andre kan kopiere eller dra nytte av akkurat din design uten tillatelse. Dette gir et viktig konkurransefortrinn, særlig for små og nyetablerte bedrifter som ønsker å skille seg ut i markedet. 

Et registrert design kan også gjøre bedriften din mer verdt. Design og andre ideer regnes ofte som en viktig eiendel i bedriften.

Slik registrerer du designet ditt

Du kan søke om enerett til utseendet på produktet ditt ved å bruke et eget skjema på nettsiden til Altinn. Når du har denne retten, er det bare du som kan bruke og tjene penger på designet i Norge. Hvis du allerede har vist fram designet offentlig, må du sende inn søknaden innen 12 måneder. Tiden begynner å løpe fra den dagen du viste designet for første gang.

Du finner skjemaet og kan søke digitalt her: Søknadsskjema for designregistrering hos Patentstyret.

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev