Fra en kjeller i Kristiansand sender gründerne bak Kristiansand Tehus ut eksklusiv te som varmer både hender og hjerter i hele Norge.
Dette er en del av en serie der vi snakker med folk som bruker Conta, og finner ut hva som rører seg der ute av mennesker med fantastiske ideer og produkter.
De færreste gründerhistorier starter med gull og grønne skoger. Slik var det også for mor og datter Astrid Krüger Eiken og Hanne Krüger Eiken. Da kafeen deres i Kristiansand ikke gikk som planlagt, bestemte de seg for å introdusere den største suksessen fra kafeen til resten av landet: den danske teen.
En genuin kjærlighet til te
– I familien vår er det faktisk veldig få som liker kaffe, forteller Hanne.
Derfor var det ingen tvil om at de skulle servere den beste teen byen hadde smakt når de skulle drive kafe. Valget falt på den danske teen fra Østerlandsk Thehus, et merke som har lange tradisjoner i København.
En dansk marinesoldat falt pladask for teen han smakte under 50-års markeringen av kroningen til dronning Victoria i England og tok den med seg hjem. Det samme gjorde familien Krüger Eiken første gang de smakte den:
– Ingen av oss var spesielt begeistret for teen de serverte på andre kafeer, men da vi kom over teen fra Østerlandsk Thehus i København var vi solgt. Den har god kvalitet og smak, også ble den veldig godt tatt imot av kundene våre.
Da Astrid og Hanne stengte dørene til kafeen, fortsatte de for fullt med å selge teen på nett, som eneste leverandør i Norge. De fikk også Åge Daniel Lie, Astrid sin svoger, med på laget. Slik ble Kristiansand Tehus til.
– Produktene er spesielle og unike, rett og slett. Mange av kundene våre gir tilbakemeldinger om at det nesten er “himmelen” å finne denne teen i Norge, sier Åge.
Samarbeider med andre gründere om bærekraft
Det er Hanne, Åge og Astrid som sammen har hoveddriften av Kristiansand Tehus. Bedriften har blitt et familieprosjekt, der både barn og søsken og resten av familien stiller opp der det trengs. Det betyr også at arbeidsoppgavene er varierte for de fleste.
Hanne har hatt hovedansvar for kontakten med kundene, nettbutikken og sosiale medier, og alle i familien er med på å pakke og sende varer, gjøre administrative oppgaver og vise frem produktene på utsalgsstedet de har i Kristiansand.
– I sommer fikk vi hylleplass på Designkollektivet i Kristiansand. Det er et artig sted der flere gründere har gått sammen for å selge produktene sine, sier Åge.
Designkollektivet er som navnet tilsier, et kollektiv av lokale gründere som har gått sammen om å selge produktene sine i en felles butikk. Fokuset er på lokal design og miljøvennlige varer. Sammen med teen fra Kristiansand Tehus finner du blant annet vintage klær og møbler, miljøvennlige husholdningsprodukter, håndlagde smykker og keramikk i alle kriker og kroker av lokalet.
Bærekraft er også en viktig del av filosofien til gjengen bak Kristiansand Tehus. Hos dem selges det meste i lekre metallbokser og i løsvekt, slik at de produserer mindre avfall enn de vanlige teposene.
– Det er fint å kunne stille ut varene og få tilbakemeldinger fra kundene. Mange finner en favoritt-te som de kjøper en boks av, og så kjøper de løsvekt neste gang de trenger påfyll, sier Åge.
Sparer tid på papirarbeidet med regnskapsprogram og smart app
En lidenskap for det du driver med er ikke det eneste som trengs for å få en bedrift til å gå rundt. Litt papirarbeid må også til.
Kristiansand Tehus importerer all teen de selger fra Danmark. I tillegg har de salg både på nett og på et fysisk utsalgssted. Slikt blir det en del administrativt arbeid av, og de har derfor valgt å føre regnskapet i Conta. Regnskapet er det Åge som har fått ansvaret for.
– Flere av oss hadde fakturert med Conta tidligere, så vi fikk med oss lanseringen av regnskapsprogrammet og syntes det så veldig bra ut. Conta var det beste alternativet for oss, både på kvalitet og pris, sier han.
Åge er selv siviløkonom og har mye kunnskap om økonomi, men presiserer at han absolutt ikke er regnskapsfører. Likevel synes han ikke det var noe problem å få til regnskapsføringen i Conta:
– Jeg er veldig fornøyd, det er så enkelt å bruke og integreringen med fakturaprogrammet funker så bra! Jeg har vært borti svært tunge systemer for regnskapsføring tidligere, men føler at Conta passer best for en bedrift som vår.
Han synes også at mobilappen til Conta er veldig praktisk når de er flere som driver bedriften sammen.
– Den største fordelen er at vi slipper å lagre papirbilag lenger fordi alt blir lagret i regnskapsprogrammet! Vi bruker mobilappen som er veldig praktisk for papirbilag og gjør at vi alle kan sende kvitteringer rett til regnskapet, sier han.
Hanne sier seg enig:
– Det er veldig greit at jeg bare kan ta bilde av et bilag og så får Åge det opp i regnskapet.
Opptatt av kvalitet og god smak
Både Hanne og Astrid var opptatt av at produktene de skulle selge ikke var hvilken som helst te.
– Te begynner å bli populært igjen! Siden vi selv er så opptatt av te, så har vi også vært opptatt av kvalitetste, sier Hanne.
– Våre produkter er brygget på naturlige ingredienser og har mye god smak, noe både vi og kundene setter pris på. Urteteene er naturlig koffeinfri og søte, noe som gjør at de kan drikkes når som helst på døgnet og som regel ikke krever ekstra søtning.
Hanne forteller at det uten tvil er lakristeen som er mest populær blant kundene, i godt selskap av “Double Ginger Happiness” som er brygget på ingefær og frukt.
Hennes egne favoritter varierer etter sesong.
– Akkurat nå er det Earl Grey med appelsin og en urtete med peppermynte som kalles Dragon Mint, forteller hun.
Kristiansand Tehus sine beste tips til en perfekt kopp te
Visste du at alle teer har en anbefalt trekketid og temperatur?
Trekketiden varierer mellom 3 og 15 minutter, og temperaturen på vannet er anbefalt mellom 80 og 100 grader avhengig av hvilken type te du skal drikke.
Du bør derfor alltid følge anbefalingen som står på pakken for å få en perfekt kopp te!
La teen trekke over natta for en nydelig iste
Har du en god te av god kvalitet, kan du la den trekke over natta for å få en kjempegod iste. Avkjøl den gjerne i kjøleskapet hvis du vil ha den enda kaldere.
I følge gründer Hanne er det dermed ikke noe problem om du glemmer en halvfull kopp te på kontorpulten, for den er like god dagen etter.
Ønsker å utvide salget
Både Hanne og Åge er enige om at de trives med å drive bedrift, og at det fortsatt ligger mange muligheter i virksomheten deres.
– Det er spennende å drive bedrift, selv om det ble annerledes enn vi hadde sett for oss fordi koronaviruset kom. Vi hadde sett for oss å selge teen til kafeer og hoteller i mars-april i år, men det var det jo bare å glemme, sier Åge.
Derfor har de satt de planene litt på vent, og fokuserer heller på å bygge opp nettbutikken og markedsføringen rundt den.
– Vi har kunder over hele landet, så det er klart vi ser potensiale i nettbutikken. Men vi ser også at det er flere steder hvor det kunne vært nyttig å hatt utsalgssteder – for eksempel i Ålesund, der har vi ikke funnet en eneste tebutikk! sier Hanne lattermildt.
– Men først kommer julehandelen og da håper vi på å selge en hel drøss med julegaver både på nett og i butikk, avslutter Åge.