Dårligere tider – vær først ute med å få betalt 

Når det går dårlig for økonomien, er det viktig at bedriften din tar noen grep slik at kundene betaler i tide.  

Post-thumb

Når det går dårlig for økonomien, er det viktig at bedriften din tar noen grep slik at kundene betaler i tide.  

I dårlige økonomiske tider er det en større sannsynlighet for at innbetalinger er treige eller at kunder sliter med å gjøre opp for seg. Da kan du plutselig risikere å ha mindre penger enn hva du har budsjettert, rett og slett fordi det ikke kommer innbetalinger til den tiden man forventer. 

I en undersøkelse gjennomført i 2022 svarte omtrent 60 prosent av kundene i Conta at de merket på bedriftsøkonomien at det var trangere økonomiske tider. Det rapporteres også stadig om økning i kredittkortbruk hos privatpersoner. Dette gjør at det finnes mange privatpersoner og bedrifter som opprettholder et forbruk de ikke har råd til. 

Les Kravia sine 10 tips for å få betalt for allerede leverte produkter og tjenester

For å unngå betalingsvansker selv er det lurt å ha god likviditet i bedriften. En god likviditet er en trygghet når det er nedgangstid i økonomien. 

Likviditeten til bedriften din viser evnen du har til å betale kommende regninger og utgifter. Det kan være faste utgifter som husleie og lønn til ansatte, men kan også være å kjøpe inn en ny PC eller betale uforutsette utgifter som dukker opp. 

Les mer om likviditet her

Hva kan jeg gjøre for å få betalt innen tiden? 

Det aller viktigste du kan gjøre er å sende ut en faktura rett etter levert produkt eller tjeneste. Ha en god dialog med kunden, slik at kunden vet at fakturaen kommer fortløpende. En god dialog sikrer et godt kundeforhold, og er uansett viktig uavhengig av økonomi og likviditet. 

Sender du en faktura flere uker etter levering, vil du risikere at kunden ikke er forberedt til å betale summen med en gang. I dårligere tider kan både bedrifter og privatkunder ha vanskeligere for å få betalt i tide. 

Lag deg derfor en vane at du sender ut faktura med en gang etter du har levert en vare eller tjeneste.

Kunden har ikke betalt innen forfallsfrist, hva gjør jeg nå? 

Det er ikke alltid kunden betaler innen forfallsfrist, selv om du har hatt en god og tydelig dialog i forkant og har sendt ut fakturaen raskt. Det kan være ulike grunner for det. I mange tilfeller har kunden rett og slett glemt av fakturaen. 

Men det kan også være at kunden ikke har betalt ennå, fordi de ikke har penger til å betale deg. Husk på at avtalen var at du leverte produkt eller tjeneste og kunden skulle betale. Får du ikke betalt innen fristen kan du sende fakturaen på nytt, purre opp eller sende til inkasso. 

Jeg synes det er ubehagelig å sende purring eller inkasso. Hva gjør jeg? 

Dette er ikke en ukjent problemstilling. Mange kvier seg for å purre på kunden eller sende en faktura til inkasso. Her må vi legge alt ubehag til side, og se på problemstillingen på en annen måte. 

Å selge og kjøpe varer og tjenester er en god gammeldags byttehandel. Du leverer noe til kunden som de betaler for. Når du har gjort din del av jobben, så skal kunden gjøre sin. 

Sender du en purring eller faktura til inkasso, krever du bare inn din del av byttehandelen. Hadde du ikke levert tjenesten eller produktet som avtalt til kunden din, ville kanskje kunden klaget på deg. 

Husk at kunden selv har valgt å kjøpe tjenesten eller produktet fra deg. 

Fordelen med å sende til inkasso, er at når du bruker Conta er det inkassobyrået Kravia som tar av seg innkrevingen. For mange er det en trygghet at det er en tredjepart som kommer inn. Det gjør også at du selv kan bruke tid på det du egentlig jobber med. 

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev
Black Month i Conta! Spar opptil 70% rabatt som ny kunde.