For å få mest mulig ut av kundeforholdet vil det å handle raskt, bruke programvare og se muligheter for mersalg hjelpe deg godt på vei.
Når kunden godtar tilbudet du har sendt får du beskjed både på e-post og når du logger inn i Salg. Vi tar en gjennomgang av de neste stegene.
Lever varen eller utfør tjenesten
I de fleste tilfeller kan du ikke forhåndsfakturere, så det er viktig å sende varen eller utføre tjenesten i rimelig tid. Alle kostnader som inngår i produksjonen av varen eller leveringen av tjenesten vil svekke likviditeten din. Det er først når du kan fakturere kunden at du selv får inn penger til å dekke regningene dine.
Det er en god ide å få på plass solide rutiner slik at hver bestilling kan behandles fortløpende. Med god lagerstyring har du nødvendige varer eller råmaterialer lett tilgjengelig. Rask levering eller rask transport fører til at kunden får varen eller tjenesten så fort som mulig.
Send faktura
Du bør sende faktura med en gang etter at varen eller tjenesten er levert, og senest innen 30 dager.
Jo raskere du sender fakturaen, jo raskere får du penger til å betale leverandørene dine, skatter og avgifter, eventuelle ansatte og investere i nye varer/materialer. Vi har skrevet 8 tips som hjelper deg å få raskere betalt.
Har du Conta kan du gjøre om ordren til faktura direkte i Salg ved å trykke «Send til Faktura». Da blir ordren automatisk markert som fullført i Salg.
I Conta skriver du rett inn i en ferdig fakturamal som legger opp til at du enkelt kan inkludere all lovpålagt informasjon. Vi viser deg også hvordan du jobber mer effektivt i Conta.
Du kan også oppgradere til Smart-abonnementet for en rekke ekstra tjenester som hjelper deg å spare mer tid og penger.
Velger du å ikke bruke fakturaprogrammet kan du laste ned ordren som PDF og bruke denne som referanse når du lager faktura. Da må du også selv markere ordren som fullført.
Spar tid ved å bruke tilbudet om igjen
Skal du sende samme tilbud til andre kunder kan du klikke «Kopier dette tilbudet» eller«Kopier denne ordren». Da har du mulighet til å redigere informasjonen og så enkelt sende tilbudet til en annen kunde.
Tilbudsdato, leveringsdato og gyldig-til-dato blir ikke kopiert, men oppdatert for å reflektere dagens dato. Du kan kopiere en ordre også etter at du har sendt den til Conta, eller du manuelt har markert den som fullført.
Følg opp kunden
Kundeoppfølging er en viktig del av god kundeservice. Du kan for eksempel sende kunden ekstra dokumentasjon, følge opp i etterkant av levering eller sjekke om de har en tilbakemelding.
Du kan faktisk sette opp gjøremål i Conta for å holde orden på hva som må gjøres når, og motta varsling på e-post eller når du logger inn i Conta-systemet.
For å legge til et gjøremål, går du til fanen KUNDER, deretter klikker du på «Kundekort» på den aktuelle kunden, «Gjøremål» og «Legg til gjøremål». Disse vil vise på forsiden når du logger inn i Conta, og også under den relevante kunden.
Vi har skrevet mer om hvordan du bruker gjøremål til å følge opp fakturaene dine.
Gjøremålsfunksjonen er tilgjengelig som en del av Conta Pluss.
Bruk rapporter
Følg med på hvilke kunder som kjøper mest, bruker mest og hvilke varer det går mye av. Det hjelper deg å vite hvilke kunder du skal prioritere, og hvilke varer eller tjenester du bør fokusere på.
Med Conta får du tilgang til gratis rapporter. Rapportene kan hjelpe med lagerstyring, budsjettering, regnskapsføring, levering av MVA-oppgave og med å identifisere de viktigste kundene dine.
Muligheter for mersalg
Har du en god tone med kunden er det større sannsynlighet for at de kjøper av deg igjen eller anbefaler deg til andre. God oppfølging av kunder hjelper deg å se muligheter for mersalg.
Men mersalg handler ikke om å selge kunden noe de ikke trenger – innpåslitne salgsteknikker som ikke tar hensyn til kundens behov skaper ikke gode kundeforhold. Og kunden vil ikke være fornøyd om de kjøper en vare eller tjeneste det viser seg at de ikke har behov for.
Mersalg handler heller om muligheter for å tilby kunden noe annet de også kan ha nytte av. Slik kan mersalg både øke omsetningen din, og gjøre kundene dine mer fornøyde slik at de kjøper av deg igjen.
Skal du satse på mersalg kan du for eksempel tilby et passende produkt sammen med varen eller tjenesten din, foreslå en mer omfattende vare eller tjeneste eller anbefale andre populære varer/tjenester.