Hvordan følge opp et tilbud

Du har sendt avgårde et tilbud til en potensiell kunde med \Salg. Hva skal du gjøre nå? Det er viktig å følge opp for at tilbudet skal bli til en bestilling.

Post-thumb
En smilende kvinne som snakker med en kunde på telefon

Du har sendt avgårde et tilbud til en potensiell kunde med \Salg. Hva skal du gjøre nå? Det er viktig å følge opp for at tilbudet skal bli til en bestilling.

Salg er en utrolig viktig del av det du gjør — det er det som får bedriften din til å gå rundt. Med Salg kan du sende elegante tilbud, som ser ut slik de gjør på skjermen. Tidligere har vi skrevet om hvordan du lager et godt tilbud, og hvordan du unngår vanlige feil i tilbudet ditt.

Men det er ting du kan gjøre også etter at du har sendt et tilbud. Vi gir deg tips til hvordan du følger opp kundene dine best mulig.

Lag en plan for oppfølging

Mange tenker at arbeidet er ferdig så fort tilbudet er sendt, og venter deretter bare på en beslutning fra kunden. Men det hjelper ikke alltid å ha det beste tilbudet så lenge kunden ikke føler seg ivaretatt. Gode rutiner for oppfølging kan gjøre potensielle kunder mer fornøyde og føre til flere salg.

Sett opp en plan, og følg den for hvert tilbud du sender. Da skaper du tillit og sørger for at alle kundene dine får den samme gode behandlingen. En god plan sparer deg også mye tid.

Planen kan bestemme hva du skal sende og når du skal sende det. Eksempler på oppfølging er: sjekke at tilbudet er som forventet, finne ut om kunden trenger mer informasjon, eller sjekke etter noen dager eller en uke at tilbudet fortsatt er relevant.

Når du sender tilbud i Salg har du et meldingsfelt hvor du kan inkludere informasjon. Bruk dette til å spesifisere hva du og kunden ble enige om, og gi kunden kontaktinformasjon for å enkelt nå deg. Det legger opp til et bedre forhold mellom dere.

Tilpass kommunikasjon til kunden

Unngå at ting går i glemmeboken! Du kan bruke gjøremålsfunksjonen i Conta til å minne deg på å følge opp kunden. Lagrer du gjøremål på kunden med en gang du har sendt tilbudet er det større sjanse for at du husker å følge opp. Du kan sette opp gjøremålene etter planen du har laget for oppfølging. Men husk på å tilpasse den til hver kunde der det trengs.

Det er muligheter for å være kreativ her. Er det et prosjekt du skal utføre kan du sende en e-post for å fortelle kunden når prosjektet vil være ferdig hvis de aksepterer tilbudet i dag. Du kan også informere om frister hvis varen eller tjenesten er sesongbasert, eller til en spesiell anledning.

Du kan også sende kunden lenke til en kundehistorie som viser hvordan tjenesten eller produktet ditt har hjulpet andre i lignende situasjon.

Respekter kundens tid

Uansett om du sender e-post eller ringer må du huske på at kunden kanskje ikke alltid har tid til overs. Vil du fremstå som seriøs og respektfull bør du være presis, konkret og kortfattet i all kommunikasjon.

Det er viktig å korrekturlese alt du sender, skrivefeil vil gi kunden et veldig dårlig inntrykk av hvor mye tid og innsats du legger ned i forholdet. Hvis kunden ikke forstår hva du prøver å si fordi du bruker mye fagutrykk eller skriver på en tung måte fører det også til frustrasjon.

Vurder tilbudet du sendte

Hører du ikke noe fra kunden kan det være verdt å se over tilbudet du har sendt. Er det kortfattet og forståelig? Er all nødvendig info inkludert? Er det slik som du diskuterte med kunden? Kunden bør ikke være i tvil om noen av detaljene, da velger de gjerne heller en konkurrent.

Ser du ting som kunne vært bedre kan du enkelt endre tilbudet og sende på nytt til kunden. Legg da med et notat om hvorfor du valgte å gjøre endringer, vær oppriktig og beklag feilen.

For å endre tilbudet trykker du på SALG i menyfanen, deretter «Detaljer» til høyre for det aktuelle tilbudet og så «Rediger tilbud».

Kom med et bedre tilbud

Hører du ikke noe, kan det være verdt å tilby lavere pris eller annen rabattering for å sikre deg en kunde. Men husk på å ikke prise deg selv for lavt. Du skal jo også tjene noe etter produksjonskostnader og driftskostnader er trukket fra. Du kan lese mer om å lage gode priskalkyler her.

Vurder hvor mye kunden er verdt for deg – vil de bli en fast kunde, vil de dele gode tilbakemeldinger, er de en kandidat for en kundehistorie? Når du har vurdert dette sammen med priskalkylen ser du hvilke kompromisser du kan gjøre på pris.

Hold kontakt med kunden også etter at tilbudet har blitt akseptert eller avvist. Kanskje du kan ta en telefon for å høre hvorfor de takket nei og høre om de vil ha et nytt tilbud? Uansett kan denne telefonsamtalen eller e-posten være med på å sørge for at kunden ikke har noe negativt å si om deg, selv om de ikke takket ja denne gangen.

Til slutt, vær høflig og hyggelig. Med Salg kan kundene dine enkelt godta tilbudet direkte i nettleseren, men om kunden takker ja eller nei handler også om forholdet du har klart å skape.

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev