Elektronisk signering med BankID

Når du signerer digitalt må du ha en måte å identifisere deg selv på. En vanlig løsning da å signere med BankID. 

Post-thumb

Når du signerer digitalt må du ha en måte å identifisere deg selv på. En vanlig løsning da å signere med BankID. 

Skal du signere en kontrakt eller et dokument har du flere valg for hvordan du kan gjøre dette. Et alternativ er å signere direkte på dokumentpapiret med penn eller blyant.

Er du ikke i samme rom eller plass som den du skal få signaturen til, kan du alltids sende dokumentene per post eller på e-post. Da må de det gjelder signere og returnere i posten eller skanne det signerte dokumentet og sende det tilbake på e-post. 

Dette er alle løsninger som fungerer fint, men som kan ta litt tid og kreve en del papirarbeid. 

En enda lettere løsning er å signere digitalt med BankID. Da får du dokumentet lagret på PCen med en gang, du har en sikker identifikasjon og du kan signere raskt med folk over hele landet. 


LES OGSÅ: 6 grunner til hvorfor du bør signere digitalt

Med signeringstjenesten Signident signerer du raskt, enkelt og trygt med BankID. Få de tre første signeringene gratis!

Hva er elektronisk signering? 

Når du velger å signere elektronisk bruker du BankID for å identifisere deg. Det vil ikke bli en signatur med håndskriften din, men en verifisering på at du har gitt samtykke på innholdet du har signert. 

Elektronisk signering er like juridisk bindende som en signatur på papiret. Fordelen er at du kan signere raskt og enkelt uten å være i samme rom som de andre som skal signere dokumentet.

Når du signerer med BankID er det også en tydelig identifikasjon på signaturene siden det signeres via partenes private bank. Dette kan være lurt, spesielt hvis du gjør en avtale med noen du ikke kjenner godt til fra før. 

LES OGSÅ: Alt du trenger å vite om elektronisk signering

Hvordan fungerer signering med BankID? 

Signering med BankID er enkelt og raskt, og mest sannsynlig har du allerede gjort det. Har du for eksempel signert en avtalegiro i banken så har du signert den med BankID. 

Aller først laster du opp de aktuelle dokumentene i signeringstjenesten. Deretter sender du det til de andre partene som skal signere sin e-postadresse. Mottakeren av e-posten vil da få muligheten for å signere dokumentet med BankID gjennom e-posten fra signeringstjenesten. 

I Signident laster du opp dokumentet du skal ha signert, sender avgårde til mottaker, så signerer både du og mottaker med BankID. Du kan også sende samme dokumentet til flere personer for signering hvis det trengs! Smart, ikke sant?

Du kan velge selv om du vil bruke BankID for mobil eller BankID med kodebrikke for å identifisere deg. Da følger du stegene som du får opp på skjermen. Når identifikasjonen med BankID er gjennomført er dokumentet signert.

Prøv Signident gratis

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev
Kun levere skattemelding / årsregnskap? Kom i gang med årsoppgjør i Conta!