Hvordan starte regnskapsbyrå

Skal du starte regnskapsbyrå? I denne guiden guiden gir vi deg en oversikt over ting du bør tenke på, samt praktiske forslag til hvordan du kan tiltrekke kunder og ansatte.

Post-thumb

Skal du starte regnskapsbyrå? I denne guiden guiden gir vi deg en oversikt over ting du bør tenke på, samt praktiske forslag til hvordan du kan tiltrekke kunder og ansatte.

Når du skal starte et regnskapsbyrå er mange ting du må ta hensyn til. Først må du starte selskapet og sørge for at det møter kravene til Finanstilsynet, deretter bør du ha en plan for hvordan du skal få kunder og etterhvert ansatte.

Vi anbefaler uansett at du blir en del av Conta sitt partnerprogram. Da får du tilgang til fordeler som gjør det enklere å drive et lønnsomt regnskapskontor – helt gratis.

Som Conta-partner får du:

  • Nye kunder: Motta konkrete henvendelser fra bedrifter via Regnskapsklinikken.
  • Hjelp med rekruttering: Få hjelp og støtte til å finne dyktige medarbeidere.
  • Gratis økonomisystem: Gjør ditt eget regnskap i Conta helt gratis
  • Din egen partnerportal: Jobb effektivt på tvers av kunder i din egen portal.
  • Synlighet på kartet: Bli synlig på Conta-kartet og få flere lokale kunder.
  • Gode rabatter: Få rabatt hos blant annet Komplett, Fjordkraft og Circle K.
  • Kurs og samlinger: Vi tilbyr gratis kurs som møter etterutdanningskravet for statsautoriserte regnskapsførere.
Bli partner nå →

Krav til å starte regnskapsbyrå

Du starter et regnskapsbyrå på samme måte som en hvilken som helst annen bedrift, men det er noen krav som gjelder for å få lov til å drive. Alle regnskapsbyrå følger bransjekrav satt av Finanstilsynet, som sikrer en viss standard. 

For å starte regnskapsbyrå, må du ha en daglig leder som er autorisert regnskapsfører. Det kan enten være eier av selskapet, eller du kan rekruttere en autorisert regnskapsfører som daglig leder. 

Et regnskapsbyrå må være autorisert for å kunne ta kunder, og det blir det ved at daglig leder er autorisert. Du kan søke om å få selskapet autorisert hos Finanstilsynet

Du må ha et sunt selskap for å beholde autorisasjonen. Det betyr at du ikke kan tape egenkapitalen. Det kan for eksempel være at selskapet planlegger å gå med underskudd de første årene mens dere opparbeider en plass i markedet og får inn kunder. Da må bedriften gjøre noe for å sikre at selskapet skal ha nok kapital. En måte å gjøre det på, er å innbetale overkurs på aksjene, altså at aksjonærene betaler mer per aksje enn de egentlig er verdt. Et enkeltpersonforetak blir regnet som sunt når det tjener penger og har overskudd. 

Finanstilsynet og Regnskap Norge har jevnlige kontroller av regnskapsbyrå for å sjekke om de får beholde autorisasjonen. 

Hvilke tjenester skal du levere?

Før du starter opp, bør du vite hvilke tjenester du skal levere. Skal du levere fullstendige regnskapstjenester fra A til Å? Eller bare enkelttjenester som kontroller eller lønnskjøringer?

Mange bedrifter er i dag på jakt etter noen som kan kontrollere regnskapet sitt og hjelpe til med innsendinger til myndighetene. Det er et voksende marked for regnskapsbyrå som vil dele jobben med kundene, og mange regnskapsprogram legger også opp til å jobbe på denne måten

Skal du velge enkeltpersonforetak eller aksjeselskap når du skal starte regnskapsbyrå?

Du kan i praksis velge fritt mellom enkeltpersonforetak og aksjeselskap når du skal starte regnskapsbyrå, men det vil være fornuftig å velge et AS. 

Med et AS kan du ansette deg selv og få fordelene som vanlige arbeidstakere har med sykepenger hvis du blir syk og dagpenger fra NAV hvis du skulle bli arbeidsledig eller permittert. 

AS gir deg også sikkerhet ved at din private økonomi og bedriften sin økonomi er helt adskilt. Det gjør det også tryggere hvis du skal ha ansatte i bedriften, fordi det da er bedriften som har det økonomiske ansvaret for å betale ut lønn og så videre. 

Aksjeselskap krever minimum 30 000 kroner i startkapital. Det kan kanskje høres ut som en ulempe, men aksjekapitalen gjør at selskapet er garantert penger å rutte med i oppstarten. Les mer om forskjellen på ENK og AS.

Ansatte i regnskapsbyrå

Når du driver et regnskapsbyrå, er det avgjørende å ha god kontroll på rekrutteringsprosessen. Det er viktig å planlegge nøye slik at du har tilstrekkelig kapasitet til å ta imot nye kunder.

Du har muligheten til å ansette både uautoriserte og autoriserte regnskapsførere. Autoriserte regnskapsførere kan ta på seg oppdrag direkte fra kundene, mens de uautoriserte må samarbeide med en autorisert regnskapsfører.

I dagens arbeidsmarked, preget av rekordlav arbeidsledighet, kan det være utfordrende å finne dyktige økonomer. Derfor er det essensielt at du kommuniserer tydelig hvorfor regnskapsførere bør velge å jobbe hos akkurat deg, gjennom engasjerende stillingsannonser.

Mange regnskapsbyråer har også implementert en egen strategi for employer branding. Dette innebærer ofte opprettelse av karrieresider, Instagram-kontoer og videoer som fremhever det gode arbeidsmiljøet og inspirerer regnskapsførere til å ønske å jobbe for bedriften din.

Alternativt kan du engasjere et rekrutteringsbyrå som gjør jobben for deg. Vi hjelper deg gjerne å finne riktig partner.

Finn kundene du ønsker deg

Når det nye regnskapsbyrået ditt har fått organisasjonsnummer og er autorisert, kan du begynne å ta inn kunder.

Gjennom tjenesten Regnskapsklinikken kan vi hjelpe deg å få oppdrag.

Det kan være lurt å ta en vurdering på hvilke kunder du vil ha når du skal starte regnskapsbyrå. Dette hører gjerne sammen med hvilke tjenester du skal tilby. Noen vil bare ha de “flinke” kundene, der det ikke er så mye annet å gjøre enn å kontrollere regnskapet. 

Andre vil gjerne ha kunder som trenger litt mer sparring og hjelp. Hos disse kundene er det ofte mer å gjøre, men gjør også at du kan ha en rolle som veileder for bedriften. 

Bli partner og få kundeleads fra Regnskapsklinikken.

Markedsfør byrået ditt

I tillegg til å få kundeleads fra oss i Conta, bør du være synlig på nett.

For å tiltrekke deg kunder online er det viktig å ha en nettsted som inkluderer sider som besvarer vanlige spørsmål. Det kan for eksempel være lurt å opprette en dedikert side som heter «Regnskapsfører Grünerløkka» hvis regnskapsbyrået ditt befinner seg i Grünerløkka-området.

Du bør også registrere regnskapsbyrået ditt i Google Maps og andre oppslagsverk som 1881 og Gule sider, slik at du blir synlig for potensielle kunder som søker etter regnskapstjenester.

TIPS! E-postmarkedsføring er en av de rimeligste formene for markedsføring. Vis at du er tilgjengelig for kundene dine og del dine beste tips og triks med nyhetsbrev. Vi anbefaler det norske e-postmarkedsføringsverktøyet Mailmojo. Prøv Mailmojo gratis.

Bruk et program for oppdragsstyring

Alle regnskapsbyrå er pliktig til å ha oversikt over alle avtaler som er inngått, hvem avtalen er inngått med, når den er inngått og hvor lenge de varer. Hvis du ikke har så mange kunder i begynnelsen, holder det å bruke et regneark i for eksempel Excel.

Etter hvert kan det lønne seg å bruke et program for oppdragsstyring. Det gjør det også enklere når du skal fakturere kundene

For å holde styr på timene du skal fakturere, kan du bruke et timeregistreringsprogram. I Timerabbit kan du føre timer på kunder og prosjekter, og ta ut timelister som grunnlag for lønn og fakturering. Du får også full oversikt over ferie og fravær, timesaldo og fleksitid, personallister og mye mer.

Hvordan lykkes som regnskapsbyrå?

Er du klar til å sette i gang? Så bra!

Det er mye å sette seg inn i når du starter en ny bedrift. Vi anbefaler at du velger ut noen få regnskapsprogram som du ønsker å bli god på. Det er vanskelig å lykkes hvis du skal lære deg alle programmene som kundene har lyst til å bruke. 

I Conta får du et faktura- og regnskapsprogram som både bedrifter og regnskapsførere kan bruke. Med en egen partnerportal kan du enkelt navigere mellom kundene dine og fordele kunder blant de ansatte.

Bli partner nå →

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev