Mange som starter egen bedrift er ikke klar over at de får ansvar for å betale skatt og MVA til myndighetene. Det ordner du enkelt på denne måten!
Skatt og MVA er avgifter som skal betales til staten.
Når du driver enkeltpersonforetak har du ansvar for å betale skatt på det du tjener. Hvor mye du skal skatte er basert på totalinntekten din – altså det du oppgir på skattekortet ditt at du kommer til å tjene på enkeltpersonforetaket og ha i lønn, hvis du også har fast jobb.
Når du driver aksjeselskap skatter bedriften 22 prosent av alt overskuddet.
MVA skal det legges til på salg av de fleste varer og tjenester. Det vil si at en prosentandel plusses på og må betales av den som kjøper produktet. Denne ekstrasummen skal betales videre til staten.
Når du har bestemt deg for å starte egen bedrift må du altså sørge for at du betaler riktig skatt og eventuelt har med MVA på det du selger.
Ikke kommet i gang helt enda? Vi hjelper deg å starte enkeltpersonforetak eller starte aksjeselskap!
ENK: Husk å melde fra hvor mye du forventer å tjene
Når du starter egen bedrift må du melde fra til myndighetene hvor mye du forventer å tjene. Det gjør du ved å logge inn på Skatteetaten og endre skattekortet ditt.
Nederst på siden står det beregnet hvor mye du skal skatte. Du kan også beregne skatt med Skatteetatens skattekalkulator.
Du skal legge inn næringsinntekten din i to felter i skattekortet. De heter «Overskudd annen næring» og «Personinntekt fra jordbruk, reindrift, skifer og annen næring». Hvis du ikke vet om noen spesiell grunn til at de skal være forskjellige, skriver du det samme beløpet i hver.
Tips: Lag et budsjett for å finne ut hvor mye du vil ende opp med å tjene. Husk at du også kan gå inn og endre skattekortet senere.
ENK betaler skatt for 2023 i 2023
Når du driver enkeltpersonforetak regnes du som innehaver og ikke eier. Det vil si at inntekten fra enkeltpersonforetaket ditt føres på skattemeldingen sammen med det andre du har tjent.
Enkeltpersonforetak betaler vanligvis mellom 34,4 og 49,8 prosent i skatt. Skatten kalles forskuddsskatt, og skal betales i løpet av året.
Det vil si at skatt skal betales:
- 15. mars
- 15. juni
- 15. september
- 15. desember
Skatteetaten sender deg innbetalingsblanketter i forkant av hver frist. De finner du når du logger deg inn i Altinn.
Tips: Logg inn i nettbanken din og huk av for å godta eFaktura fra kemneren. Da mottar du en faktura på forskuddsskatt rett inn i nettbanken og Vipps-appen og kan enkelt godkjenne betalingen.
Tips 2: Når du sender inn skattemelding (selvangivelse) og næringsspesifikasjon (næringsoppgave) året etter inntektsåret, ser du om du har betalt korrekt skatt. Hvis du ser at du har betalt for lite skatt i 2022, kan du betale det som heter tilleggsforskudd innen 31. mai 2023 for å slippe restskatt med renter når skatteoppgjøret kommer høsten 2023.
AS betaler skatt for 2022 i 2023
Når du driver aksjeselskap regnes du som eier. Alle aksjeselskap med overskudd må betale 22 prosent i skatt (mens du som eier skatter når du tar ut lønn eller utbytte fra selskapet).
Skatten kalles forskuddsskatt, selv om den betales året etter inntektsåret. Det er fordi fristene faller før skatteoppgjøret som kommer mellom august og oktober.
Fristen for å betale skatt for AS er altså året etter, den:
- 15. februar
- 15. april
Det første året du driver AS kan du gi beskjed til Skatteetaten at bedriften din vil gå med overskudd. Det gjør du ved å logge inn på Skatteetaten: Meld fra om forskuddsskatt. Da får du innbetalingsblanketter i Altinn i forkant av fristene.
Tips: Lag et budsjett for å finne ut hvor mye du vil ende opp med å tjene. Husk at du også kan gå inn og endre forskudsskatten senere.
Tips 2: Når du sender inn skattemelding (selvangivelse) og næringsspesifikasjon (tidligere næringsoppgave) året etter inntektsåret, ser du om du har betalt korrekt skatt. Hvis du ser at du har betalt for lite skatt i 2022, kan du betale det som heter tilleggsforskudd innen 31. mai 2023 for å slippe restskatt med renter når skatteoppgjøret kommer høsten 2022.
Meld deg inn i MVA-registeret når du har 50 000 kroner i inntekt
Både ENK eller AS må melde seg inn i Merverdiavgiftsregisteret når de tjener mer enn 50 000 kroner i året og selger varer eller tjenester som er MVA-pliktige.
Finn ut hvilke varer og tjenester som ikke er MVA-pliktige
Har du gått over grensen? Meld deg inn i MVA-registeret. Merk at Skatteetaten er pirkete når det gjelder denne grensen. Du ikke kan melde deg inn før du har tjent minst 50 000 kroner – til og med 49 999 kroner vil bli avslått.
Den fakturaen som dytter firmaet ditt over grensen må du kreditere og så sende på nytt med MVA etter at firmaet ditt er blitt registrert. Husk å informere kunden om at de får en ny faktura. Les mer om å etterfakturere MVA.
Når du har meldt deg inn i MVA-registeret skal du alltid legge til MVA på fakturaene du sender ut. Den mest vanlige MVA-satsen er 25 prosent.
LES OGSÅ: Hva er merverdiavgift?
Husk å levere MVA-melding seks ganger i året
Når du er registrert i MVA-registeret, må du sende inn MVA-melding til myndighetene. De fleste gjør det seks ganger i året, men det er mulig å søke om å levere én gang i året.
Når du sender inn MVA-meldingen, ser myndighetene på hvor mye MVA firmaet ditt har betalt til leverandører når du kjøper noe (det gjelder alt fra mobilabonnement, kontorutstyr eller mat på firmareiser), og hvor mye MVA du har krevd inn fra kundene dine når du har solgt noe.
Hvis du har krevd inn mer enn du har betalt, har du gått i pluss. Overskuddet skal betales inn til myndighetene.
Hvis du har betalt mer enn du har krevd inn, har du gått i minus. Underskuddet får du igjen av myndighetene.
LES OGSÅ: Alt om merverdiavgift
Tips: Det er ofte greit å levere seks ganger i året selv om det er litt mer papirarbeid. Da slipper du å betale én stor sum, og det er lettere å holde styr på at regnskapet stemmer siden du er inne og ser over merverdiavgiften annenhver måned.
Tips 2: Vi anbefaler ikke å ha MVA og skatt på egne bankkontoer. Det kan virke som en grei løsning for å unngå å bruke av disse pengene, men husk at det også fører til mer bokføring i regnskapet ditt, og flere gebyr fra banken.
Tips 3: Når du fakturerer og fører regnskap i Conta får du med ferdig utfylte MVA-meldinger. Da er det bare å kopiere tallene, lime inn i Altinn, og så sende avgårde!
Lykke til med eget firma!