Prøv Regnskap fra Conta gratis i 30 dager

Slik får du også fradrag for inngående MVA

I februar 2020 viste det seg at Loen Skylift AS faktisk hadde krav på fradrag for MVA de betalte på varer og tjenester, altså inngående MVA. Det har du også, så lenge du møter disse kravene.

Post-thumb
- 3 min lesing

I februar 2020 viste det seg at Loen Skylift AS faktisk hadde krav på fradrag for MVA de betalte på varer og tjenester, altså inngående MVA. Det har du også, så lenge du møter disse kravene.

Bedrifter må betale merverdiavgift på det aller meste de kjøper inn. Det kalles inngående MVA.

I 2019 brukte Loen Skylift AS mye penger på å etablere turstier på Hoven. De sendte inn MVA-melding med MVA fra disse kjøpene inkludert, men Skatteetaten mente turstiene ikke var en naturlig del av driften og at firmaet ikke kunne få fradrag.

Loen tok det videre til retten og vant til slutt. Så hvordan sørger du for å få fradrag på MVA?

Må være knyttet til bedriften

Så lenge du er registrert i MVA-registeret kan du få igjen inngående merverdiavgift når du kan: 

  • vise at kjøpet er relevant for bedriften
  • dokumentere kjøpet med kvittering eller faktura

Et av kriteriene for å få igjen MVA er altså at kjøpet er klart knyttet til det bedriften driver med.

Loen Skylift endte opp med å vinne saken sin fordi de kunne legge frem en forretningsplan med mål om å skape en helhetlig opplevelse i Hoven, og dermed skaffe flere kunder. 

Hvis myndighetene stiller spørsmål til MVA-meldingen din må du også kunne argumentere for hvorfor bedriften din har kjøpt det den har, altså gjøre det tydelig hvordan kjøpet vil føre til økt omsetning for bedriften din, og da, til syvende og sist, mer MVA til staten.

Da kan det hjelpe hvis du, slik som Loen Skylift, har en god forretningsplan, forretningsmodell eller lignende å vise til.

Husk kvittering eller faktura

For det andre så trenger du gyldig kjøpsdokumentasjon på alt du kjøper, enten det er en kontorstol, firmabil eller en pakkemaskin.

NB! Dette må kjøpsdokumentasjonen inneholde. Fakturaer og kvitteringer (ofte brukes samlebetegnelsen bilag) må du ta vare på i minst 5 år. 

Hvis det kan være tvil om hvorfor bedriften din har kjøpt noe, bør du skrive forklaring på bilaget for hånd, eller legge det til som en tekstboks på PDF- eller JPG-filen.

Så lenge du har bilag kan du også få skattefradrag på kostnadene til bedriften. 

LES OGSÅ: Dette koster det å miste en kvittering på 1000 kroner.

Merk at i noen tilfeller kan du aldri kreve fradrag på MVA. Det gjelder hvis du selger varer som er unntatt MVA

Trenger du en liten oppfrisking i MVA? Dette er alt du trenger å vite om merverdiavgift

Når du fører regnskapet ditt i Conta får du alle tallene du trenger til å sende inn MVA-meldingen, ferdig oppstilt.


Du kan også ta bilde av kvitteringer og sende rett til regnskapet med Conta-appen. Da ligger de klare til neste gang du skal bokføre, og alt oppbevares trygt i 10 år.


Det er bare to av mange fordeler – se alt du får med i Conta.

Hvorfor var det så viktig å få fradrag på MVA?

Å få fradrag på MVA i denne saken hadde nok mye å si for Loen Skylift.

Tenk deg at de har kjøpt utstyr for 400 000 kroner eks. MVA. Hvis de ikke får igjen MVA på kjøpet ender de faktisk opp med å betale 500 000 kroner, siden 25 prosent MVA kommer på toppen av salgsprisen.

Å få fradrag kan altså gi likviditeten til enhver bedrift en skikkelig boost. Da sitter du igjen med mer penger til å investere, betale ned på lån, lønne ansatte og lignende.

Trenger du hjelp med likviditeten? Her får du 6 ½ tips til bedre likviditet.

God likviditet er spesielt viktig i oppstarten, hvor mange starter med å kjøpe inn nødvendig utstyr. Sørg derfor for at du tar vare på alle kvitteringene du får og fører kjøpene i regnskapet.

Kilde: https://www.smp.no/nyheter/2020/02/18/Loen-Skylift-vann-over-staten-21122825.ece

Prøv Conta gratis nå, uten forpliktelser