6 og ½ tips til god likviditet

Det er utrolig viktig at bedriften din har penger nok til å gjøre opp for seg. Med disse 6 og ½ tipsene kan du få god likviditet i bedriften din.

Post-thumb
- 7 min lesing

Det er utrolig viktig at bedriften din har penger nok til å gjøre opp for seg. Med disse 6 og ½ tipsene kan du få god likviditet i bedriften din.

Hva er likviditet, lurer du gjerne på? Et annet ord for likviditet er betalingsevne. God betalingsevne er ikke det samme som stor omsetning.

Selv om en bedrift tjener mye, kan mye av pengene gå med til å betale leverandører eller til å investere i bil, maskineri eller varelager. Bedriften har da lite penger “ledig” til å betale regninger, utbetale lønn og så videre.

LES OGSÅ: Dette er alt du må vite om god likviditet

Når du har god likviditet har ikke bedriften din betalingsproblemer. Disse 6 (og ½) tipsene hjelper deg på veien mot bedre likviditet.

Bonustips: Gjør det enkelt å få betalt med fakturaprogrammet fra Conta. Du kan sende faktura som EHF, eFaktura, på e-post eller i posten. Du kan til og med selge fakturaen og få pengene på konto innen én virkedag!

1. Ha oppdaterte tall

Det er vanskelig å ta gode beslutninger uten fakta å lene seg på. Noe av det beste du kan gjøre for bedriften din er å bruke et godt regnskapsprogram som gir deg oversikt. 

Hvis du sørger for å bokføre kostnader og inntekter løpende slik at regnskapet hele tiden er oppdatert kan du lett se hvor skoen trykker, hvis den i det hele tatt gjør det!

Slik bokfører du de vanligste kostnadene i Conta sitt regnskapsprogram:

LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med å føre regnskap

Bruk rapportene dine – de er påkrevd av myndighetene, men de er også en veldig god bonus for deg.

For eksempel: 

Resultatrapporten summerer inntekt minus kostnader, og du kan derfor bruke denne rapporten for å se om du totalt sett tjener penger. 

Leverandørreskontroen er en rapport som viser hva du skylder leverandørene dine. Da kan du sjekke at du ikke skylder mer enn hva du har på kontoen. Er det noen leverandører som er veldig dyre? Finnes det alternativer?

Den aldersfordelte kundereskontroen viser hva kundene skylder deg og hvor lenge det er siden beløpet skulle vært betalt. Hvis du har store beløp som forfalt for en stund siden bør du ta grep for å få inn pengene. Da ser du om du må gjøre grep for å kreve inn summer fra kundene. 

Dette kan du gjøre når kundene ikke betaler innen fristen.

En annen god løsning for å få god likviditet er å sette opp et likviditetsbudsjett. Da fører du opp hva du forventer å få inn hver måned og hvilke kostnader du har, og kan enkelt forberede deg på både gode og litt dårligere måneder.

LES OGSÅ: Disse budsjettene bør du sette opp for bedriften din.

Du kan føre regnskap selv i Conta. Da får du med alle rapportene du trenger, i tillegg til en haug med funksjoner som sparer deg for masse tid.

Fakturaene du lager i Conta bokføres automatisk og smart gjenkjenning fyller ut mange av feltene for deg så fort du laster opp en kvittering. Alt lagres selvfølgelig trygt i ti år!

Slik fungerer fakturering og regnskap i Conta:


Prøv regnskapsprogrammet gratis nå.

2. Send fakturaene med en gang 

Dette tipset er enkelt å gjennomføre: Du bør sende fakturaen så fort du har levert varen eller tjenesten til kunden. 

Myndighetene krever at du sender faktura innen 30 dager, men å sende den tidligere legger opp til at kunden kan betale deg raskere.

Hvis du har mange regninger som kommer inn er dette en “lifesaver”.

I noen tilfeller kan du også fakturere på forskudd.

Du bør sende fakturaene på e-post slik at de kommer raskt frem. Enda bedre – send dem som EHF. EHF-fakturaer kommer rett inn i mottakerens regnskapssystem, med de fleste feltene ferdig utfylt. En enkel sak for kunden å betalte deg, altså.

Hvis kundene dine er privatpersoner, er det en god idé å sende fakturaene som eFaktura. Da er du helt sikker på at den kommer frem til nettbanken deres. Alt er ferdig utfylt, og de kan betale i nettbanken eller med Vipps.

Gjør det enkelt for deg selv – lag faktura med Conta. Du 20 fakturaer helt gratis, og holde oversikten med gode rapporter og følge opp kundene med et par klikk. Trenger du sende flere fakturaer eller føre regnskap kan du oppgradere abonnementet ditt.

3. Tenk på merverdiavgiften

Merverdiavgiften skal betales inn til staten én måned og ti dager etter at MVA-perioden er over. Det vil si at MVA for januar og februar skal betales innen 10. april. 

Hvilken periode merverdiavgiften hører hjemme er basert på fakturadatoen. Hvis du gjør en jobb 28. februar og fakturerer samme dag, skal merverdiavgiften du krever inn fra kunden altså betales til staten 10. april.

Hvis du venter til 1. mars med å fakturere, skal ikke momsen betales inn før 10. juni. Den havner da i perioden mars/april. Det gir deg litt bedre likviditet, altså litt mer spillerom.

Husk at du i alle tilfeller må sende fakturaen senest 30 dager etter at varen og tjenesten er levert, og vi anbefaler at du gjør det snarest mulig.

4. Vær kjapp med å følge opp

Noen ganger hender det at en kunde ikke betaler – ikke vent med purringer og inkasso.

En purring kan sendes med en gang fakturaen har forfalt. Hvis du vil legge på purregebyr må du vente 14 dager etter forfallsdato.

Du kan også gå rett på inkassovarsel (NB! du må vente 14 dager hvis du vil ha med purregebyr på denne også). 

Vi anbefaler å skippe purringen. Du kan nemlig starte en inkassosak to uker etter at inkassovarselet er sendt, hvis kunden fortsatt ikke har betalt. Da går det mindre tid til du får pengene på konto. 

LES OGSÅ: Dette kan du gjøre når kunden ikke betaler innen fristen.

Med Conta kan du sette på automatisk oppfølging av fakturaene dine. Da går prosessen mye fortere. Med KID på fakturaene dine registreres innbetalingene som kommer automatisk, slik at du slipper å følge med på nettbanken din.

5. Få lengre frister hos leverandørene dine

Hvis regningene dine forfaller før du får betalt fra kundene, kan det være en god idé å sjekke om du kan få lengre betalingsfrist hos leverandørene dine eller bytte til andre leverandører.

Hvis du sliter med å betale én eller flere leverandører, bør du ta kontakt med dem i god tid før forfallsdatoen. De er gjerne villige til å utsette fristen eller gi deg en betalingsplan.

God dialog med leverandører er like viktig som god dialog med kundene dine.

6. Se på andre alternativer

Å sende fakturaer til kunder fører med seg en viss risiko. Kanskje betaler de lenge etter fristen, eller kanskje har de ikke penger til å betale i det hele tatt. 

Det å følge opp fakturaen kan ta lang tid, og tid er også penger.

Det finnes andre alternativer som gi bedriften din god likviditet:

  • Factoring vil si å sette bort alt faktureringsarbeidet til et factoringselskap. Factoringselskapet betaler deg store deler av den utestående summen og resten så fort kunden har betalt. Du må betale et gebyr for tjenesten. Les mer om factoring.
  • Kassekreditt kan du ordne hos banken din, og da kan du overdra kontoen din med et visst beløp hver måned. Banken tar betalt i form av renter og gebyrer. Les mer om kassekreditt.
  • Fakturasalg vil si å selge fakturaen din til en annen bedrift. Du får hele beløpet på kontoen innen kort tid, minus et lite gebyr. Bedriften som har kjøpt fakturaen av deg følger opp hos kunden. I Conta kaller vi det Superraskt oppgjør. Sjekk ut Superraskt oppgjør i Conta.

6 ½. Sett kortere forfallsdato

Et lite tips som kan gi likviditeten din en ekstra boost er å korte ned på forfallsfristen på fakturaene dine med to dager. Det er ikke nok til å skape frustrasjon hos de fleste kunder, men kan utgjøre en stor forskjell for deg!

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter