Conta Salg er det eneste verktøyet du trenger til å lage vinnertilbudet. Her hjelper vi deg i gang med å lage et tilbud.
Alt fra tidspunkt og pris, til hvordan du oppleves i forhold til konkurrentene kan påvirke om det er tilbudet ditt som vinner frem.
Ta kontakt med kunden
God kontakt med kunden på forhånd, både muntlig og skriftlig, gjør at du kan etablere en bra tone og et forhold som gjør at dere forstår hverandre.
Tenk også på følgende: Er det en kunde du allerede har et forhold til, eller en helt ny kunde? Har de god råd? Har de god eller dårlig tid, og hvor raskt kan du realistisk levere for å imøtekomme dem?
Du bør svare på det kunden faktisk vil vite, og være punktlig og nøyaktig i oppfølgingen.
Sjekk ut konkurrentene
Hvordan opererer de andre i samme bransje som deg? Jo bedre oversikt du har over dette desto bedre er forutsetningene dine til å lage et vinnertilbud.
Ta hensyn til det generelle prisnivået, standard praksis og andre relevante faktorer. Få frem styrken til det du kan tilby kontra det konkurrentene dine tilbyr.
Din plass i markedet
Det er lurt å være bevisst på sin egen plass i markedet, og hvordan varene og tjenestene dine passer inn blant det som tilbys ellers. Er du en godt kjent leverandør av produkter eller tjenester i bransjen din, eller er du en nykommer som har noe å bevise?
Følg eventuelle formelle krav og regler
Dette gjelder spesielt ved offentlige anbud. Sett deg inn i reglene for offentlige anskaffelser hvis du skal delta i en anbudsrunde med stat, kommune eller andre offentlige instanser.
Anbudsrunder i det offentlige kan skje i form av åpne eller begrensede anbudskonkurranser. Åpne runder betyr at alle kan levere tilbud, men uten videre mulighet til forhandling. I begrensede anbudsrunder er det «tilbud på invitasjon» som gjelder, da den offentlige innhenteren av tilbud velger seg ut de mest aktuelle tilbyderne på forhånd.
Tilbudet du sender til det offentlige er bindende, ifølge Forskrift om offentlige anskaffelser. I tillegg står det at du som leverandør er ansvarlig for eventuelle uklarheter i utformingen av tilbudet.
Vis rabattene
Tenk gjennom hva slags rabatter du vil gi til kundene dine. Noen velger å gi rabatt til gode, faste kunder, mens andre gir rabatt første gang de sender ut et tilbud til nye kunder hvis de vil gjøre et godt inntrykk eller konkurransen er tøff.
I Salg finnes det et eget felt for å legge inn rabatt, og dette er også synlig for kundene som mottar tilbudet. Slik får kunden se hvor mye rabatt de får hvis de godtar tilbudet ditt.
Lag en plan for å følge opp tilbudet
Ikke glem oppfølging! Bruk gjøremål-funksjonen i Salg til å minne deg selv på å følge opp tilbud underveis.
Det sier nesten seg selv at kunder som opplever at de blir fulgt opp, enten på initiativ fra deg som leverandør eller som svar på spørsmål de stiller, vil sitte igjen med et bedre inntrykk. Unngå at ting faller mellom to stoler og bare blir glemt, og bruk et verktøy som gjør det enkelt å følge opp tilbudene du har sendt.
Prisnivået er ikke alt
Du har gjerne en intern minstepris, et absolutt minimum som du må tjene for at hjulene skal gå rundt, men du vil selvfølgelig helst tjene mer enn dette. Kanskje har du ikke laveste prisen, men du kan tilby andre ting som kunden vil verdsette mer?
Bestem pris ut ifra nøyaktig hva kundens forventninger er, hvilke vilkår og tidsfrister som gjelder, og kostnadene dine.
Prisen er ikke den eneste tingen du konkurrerer på, det er den totale opplevelsen kunden har av deg som leverandør.
Pass på rettskriving og utforming
Firma- eller merkevarelogoen din på tilbudet, god rettskriving og en logisk inndeling av varelinjene gir et godt inntrykk. Skriv kortfattet, lettlest og forståelig. Kunden skal ikke være i tvil om noen av detaljene. Og les korrektur!
Det er gratis å prøve tilbud- og ordresystemet de første 30 dagene. Hvis du ikke ønsker å fortsette med tjenesten må du avbryte fornyelsen av abonnementet før prøveperioden er utløpt. Eventuelt kan du benytte vår gratis tilbudsmal.