I dagens konkurranseutsatte marked er det avgjørende å beskytte varemerket ditt – før andre gjør det. Å registrere domenenavn og foretaksnavn er en viktig start, men varemerkebeskyttelse gir merkevaren din den ekstra sikkerheten slik at du bevarer en unik identitet.
Hva er et varemerke?
Et varemerke kan være ord, bokstaver, tall, bilder eller en kombinasjon av disse. Eksempler kan være navnet på bedriften din, modellnavnet til et produkt, eller bedriften din sitt slagord. De vanligste typene er ordmerker, figurmerker og kombinerte merker. Det finnes også mindre vanlige varianter som lyd, bevegelser, farger og tredimensjonale former. Med enerett til et ordmerke kan du bruke det i forskjellige stiler og fonter.
For å beskytte varemerket ditt, kan du utføre en merkevarebeskyttelse. Et eksempel på en merkevarebeskyttelse er å bruke R-symbolet.
Hva er R-symbolet
R-symbolet (®) er et tegn som viser at en merkevare er beskyttet som et registrert varemerke. Denne beskyttelsen fungerer som en forsikring for merkevaren, og brukes ofte i markedsføring for å vise eierskap og holde konkurrentene unna. Det er mange som oppdager denne beskyttelsen for sent, derfor kan det være lurt å tenke på dette fra starten av.
For å bruke ®-symbolet, må du søke om varemerkeregistrering hos Patentstyret i Norge. Uten registrering eller annen rettighet til varen eller tjenesten, kan bruk av R-symbolet i Norge bryte med markedsføringsloven.
Oppstartstjenester for bedrifter
Vurderer du å starte en ny bedrift? Få hjelp til å starte opp med Conta, enten du ønsker å starte enkeltpersonforetak
eller aksjeselskap.
7 grunner til å registrere varemerket ditt
Det finnes mange fordeler ved å registrere varemerket ditt. Her er noen av dem:
- Du unngår risikoen for at andre utnytter logoen eller navnet ditt.
- Du styrker beskyttelsen mot kopiering.
- Du forbedrer merkevarens troverdighet og ditt profesjonelle image i markedet.
- Du øker mulighetene for ekstern støtte og finansiering.
- Du gjør det vanskeligere for konkurrentene å bruke varemerket ditt til å raskt komme inn i nye markeder og tjene penger.
- Du reduserer risikoen for at konkurrenter kan kopiere ideen din på internasjonalt nivå.
- Du får juridiske rettigheter til å håndheve merkevarebeskyttelse og stoppe uautorisert bruk.
Viktige krav for registrering av et varemerke
Det er flere krav som må oppfylles når du registrerer et varemerke. Ofte blir ikke varemerket registrert fordi logoen eller navnet mangler særpreg. Husk å sjekke dette:
- Varemerket må ha et unikt særpreg og ikke bare beskrive produktet.
- Varemerket skal ikke være villedende overfor forbrukerne.
- Det må ikke forveksles med eksisterende varemerker.
- Det må ikke inkludere en annens navn eller bilde.
Et varemerke som ligner på eksisterende varemerker, firmanavn eller har andre forretningskjennetegn, kan ikke registreres. Husk derfor å sjekke om noen andre har registrert noe som ligner. Det kan du gjøre via patentstyret.
Om du skal selge varen eller tjenesten din i flere land, kan det også være lurt å registrere varemerket ditt der, i tillegg til å sjekke om lignende varemerker allerede finnes i det markedet.
Pris og behandlingstid for merkevaresøknad
Det koster mindre å sikre varemerket ditt enn du tror. Kostnaden starter på 3 800 kroner for 10 års beskyttelse, og fornyelsesavgiften starter fra 3 400 kroner. Behandlingstiden vil ta omtrent 3 uker, dersom både betaling og søknad er i orden.
Med Conta får du støtte til både oppstart og drift av ny bedrift, slik at du kan fokusere på merkevaren din og gjøre fakturering, regnskap og oppstart enklere.
Prøv Conta gratis i 30 dager →