Koronavirus og hjemmekontor: 5 tips til ny jobbhverdag

Mange jobber nå hjemmefra på grunn av koronavirus (covid-19). Til alle de med ny jobbhverdag har vi samlet noen tips og råd til hvordan du kan få mest mulig ut av dagene.

Post-thumb
- 5 min lesing

Mange jobber nå hjemmefra på grunn av koronavirus (covid-19). Til alle de med ny jobbhverdag har vi samlet noen tips og råd til hvordan du kan få mest mulig ut av dagene.

Kvinne som jobber hjemmefra

Enten du driver eget firma eller er ansatt, så befinner du deg kanskje nå i en situasjon der du jobber hjemmefra for å hjelpe Norge å begrense smitte av pandemiviruset COVID-19.

Vi i Conta jobber også hjemmefra akkurat nå, inkludert meg selv – så jeg ville skrive ned noen tips om hvordan du kan beholde en viss normalitet og struktur i hverdagen.

1 – Behold struktur på jobb og fritid 

Jeg hørte aller først med forfatter og skribent Oda Rygh, som blant annet har gitt ut boken «Når livet er kjipt – en håndbok for unge folk». Hun er en veteran på å holde orden i en situasjon som ellers kan bli kaotisk – nemlig å jobbe hjemmefra. 

Oda Rygh
Oda Rygh, forfatter. Foto: Arnfinn Pettersen

Første bud er å få struktur og rutiner på plass:

– Før var du tvunget til å stå opp en viss tid, du måtte dusje og ta på deg klær, og du måtte spise frokost før du dro, fordi det var lenge til lunsj, forklarer hun.

– Dette faller nå bort, så sørg for å skru på alarmen og ta på deg jobbklær. 

Men i tillegg til å jobbe noenlunde normale tider, mener hun også at struktur på pausene dine er like viktig:

– Du kan ta «britiske tepauser»: En gang før lunsj og to ganger etter lunsj sitter du på terrassen med en kaffekopp. Eller snakker med barna. Eller tar en mandarin, sier Oda.

Hun vet samtidig at det kan være ekstra utfordrende for de som har barn: 

– Dere som nå må ha hjemmeskole i tillegg til hjemmekontor: Dere er mine helter, sier hun.

Takk for gode råd, Oda! 

2 – Beveg deg

Som om ikke kontorjobb er stillesittende nok, så vil du nok føle effekten av dette i enda større grad når du må jobbe hjemmefra. 

Når vi i tillegg er i en situasjon der mange bedriver «sosial distansering» for å begrense smitte og dermed kanskje beveger seg enda mindre en før, er det superviktig at du tar deg tid til en gåtur, joggetur, eller tilsvarende nesten hver dag. Det er godt for helsa, og også for konsentrasjonen.

3 – Lag en plan over ting du vil gjøre i løpet av dagen

Planer kan endre seg, men likevel er det greit å ha en viss anelse om hva du ønsker å få til hver dag. Rydd gjerne plass til 30-60 minutter til uforutsette hendelser og ting som dukker opp, men prøv å se for deg hva og hvor mye du kan få gjort i løpet av dagen.

Ikke glem å belønne deg selv litt med noe snacks eller lignende når du får ting unnagjort!

4 – Fjern distraksjoner og forstyrrelser 

Sitt gjerne på et rom der du kan lukke døren og jobbe konsentrert, uten forstyrrelser.  Sørg for at du har alt utstyret du trenger på det stedet. Har du familie hjemme, vær tydelig på at du har behov for å jobbe uforstyrret i arbeidstiden.

Men også i den virtuelle verden på internett kan det være lurt å prøve å utelukke ting som kan distrahere deg.  Det finnes faktisk flere apper som kan hjelpe deg på veien. En av dem heter Freedom, og den lar deg blokkere ut enkelte nettsider. Hocus Focus på Mac OS er en annen en, og den gjør at systemet kun viser programmer som du bruker jevnlig.

5 – Skap møtepunkter, formelle og uformelle, med de andre på jobb

Dette punktet er kanskje spesielt viktig nå som vi alle befinner oss i en veldig spesiell situasjon. Det er viktig for trivsel og samhold å ha jevnlige samtaler med de du jobber med, enten det er du som driver firmaet eller du er ansatt. Det styrker følelsen at en er del av et team som jobber mot samme mål.

Det trenger ikke alltid være videosamtaler heller, ofte kan det være nok å sende hverandre chatmeldinger, morsomme bilder eller lignende. 

Og et siste punkt…

Vi vet at overskriften lover fem punkt, men her kommer et til, og den gjelder de av dere som nå må være hjemmeværende med barn i tillegg til å ha plikter på jobb. Det sier seg selv at dette er en stor utfordring.

Er dere to foreldre, bytt på barnepasset hvis mulig slik at dere begge får en balanse – for eksempel med å sette et skille før, og etter lunsj der dere bytter.

Inntil videre har regjeringen også doblet perioden der det er mulig å heve omsorgspenger («hjemme med sykt barn-penger»), og arbeidsgiverperioden, altså perioden der arbeidsgiver må dekke omsorgspengene, er nå redusert til 3 dager.

Staten tar resten av kostnadene. Terskelen for å benytte seg av denne løsningen er dermed mye lavere mens vi står oppi denne situasjonen.

Utover det gjelder det at alle kan strekke seg så langt som det går for å gjøre denne utfordrende tiden overkommelig for flest mulig. 

Andre anbefalinger

Vi oppfordrer alle til å følge FHI sine anbefalinger til enhver tid for å begrense smitte i befolkningen. 

Sjekk også ut sakene om koronavirus som vi holder oppdatert:

Dette er tiltakene som er innført av myndighetene.

Her finner du alltid oppdaterte innleveringsfrister for både ENK og AS.

Vi har også samlet noen gode tips til hva du selv kan gjøre.

Prøv Conta gratis nå, uten forpliktelser