Er regnskapet feil? Dette er konsekvensene

Grove feil i regnskapet kan gi store økonomiske konsekvenser for bedriften din. Slik får du et riktig regnskap.

Post-thumb

Grove feil i regnskapet kan gi store økonomiske konsekvenser for bedriften din. Slik får du et riktig regnskap.

I Conta gjør vi så godt vi kan for at regnskapet til bedriften din skal bli riktig: AI fyller ut feltene i bokføringen for deg og gir deg forslag til konto, fakturaer bokføres automatisk og vi har flere veiledere som hjelper deg. Blant annet. 

Det hender likevel at noen gjør feil i regnskapet sitt. I noen tilfeller er det ikke så kritisk, men i verste fall kan det gi økonomiske konsekvenser for bedriften din. 

Vi snakket med Randi Nyhaug, fagansvarlig i Conta, om hvilke feil flest bedrifter gjør – og hva som er konsekvensene av dem. 

Vanlige feil i regnskapet

– Mange gjør feil fordi de ikke utnytter hjelpemidlene som er tilgjengelig i regnskapsprogrammet, forteller Nyhaug. 

Hun trekker frem funksjonene «Registrere kjøp» og «Registrere inntekt» i Conta, som er forenklede måter å bokføre på. Her er mange av valgene tatt for deg, og bokføringen vil med stor sannsynlighet bli riktig. 

– Det er også mange som ender opp med feil tall i regnskapet fordi de ikke ser over etter de har bokført. Hvis regnskapet sier at du har 73 millioner kroner på konto eller at du skylder Skatteetaten 3 millioner i MVA, vet du mest sannsynlig om det stemmer eller ikke.

Hun anbefaler å sjekke resultat og balanse minimum en gang i måneden, slik at du lettere kan kjenne igjen om noe ser rart ut. 

Sjekk regnskapet ditt med dette gratis webinaret:

Som statsautorisert regnskapsfører og fagansvarlig, opplever Nyhaug også jevnlig at bedrifter har registrert inntekten sin dobbelt. 

I Conta blir fakturaer automatisk bokført, slik at du slipper å gjøre det manuelt. 

Hva med regnskapskontoer, lurer du kanskje? Ifølge Nyhaug er det faktisk ikke det aller viktigste å ha kontroll på:

– Mange synes det er vanskelig å velge riktig konto å bokføre på, men så lenge en klarer å holde seg til riktig kontogruppe, har dette liten betydning. Om det første tallet i kontonummeret er riktig, blir kjøpet eller salget behandlet riktig i regnskapet. Får du nummer to også riktig, havner det stort sett på riktig plass i næringsspesifikasjonen. 

Les også: Slik finner du riktig regnskapskonto

Andre feil du bør unngå:

  • Bokføre på feil bankkonto. Dobbeltsjekk at dette er riktig!
  • Noen kontoer er spesifikke for selskapstypen. Unngå å bruke kontoer for AS hvis du driver ENK, og motsatt.
  • Bokføre til og fra samme regnskapskonto. Det skal alltid være to forskjellige. 
  • Bokføre feil beløp. 
  • Bruke feil MVA-koder og dermed rapportere feil MVA-til Skatteetaten. 

Millionbeløp i dagbøter

Feil i regnskapet kan gi både store og små konsekvenser. I verste fall kan det koste deg ganske dyrt. 

– En av de vanligste konsekvensene er at bedrifter blir for sen med å levere obligatoriske rapporter. Det fører ofte til dagbøter for for sen levering, sier Nyhaug. 

Hun presiserer at mange leverer for sent fordi de har hatt dårlige regnskapsrutiner og må ta skippertak på bokføringen rett før en frist. 

I verste fall kan det koste bedriften din 1,6 millioner kroner i året å gå glipp av fristene

Risikerer å betale for mye skatt og MVA

Andre vanlige konsekvenser er at bedrifter betaler for mye skatt og MVA. 

– Å betale ekstra skatt eller merverdiavgift kan ha store konsekvenser for bedriften siden dette er rent tap av likviditet. De pengene kunne vært brukt til å investere mer, eller betale ut til innehaver, eiere eller ansatte, forklarer Nyhaug. 

Nyhaug presiserer at å sjekke over regnskapet er viktig for å luke ut feil som kan føre til for mye skatt. Hvis du kjenner regnskapet ditt, er det mye enklere å finne ut om du har dobbeltført inntekter, gjort feil eller mangler kostnader. 

– Du må også huske at alle kostnader må være dokumentert med kvittering eller faktura for at det skal være gyldig. Mangler det, kan Skatteetaten si at du ikke får fradrag og at du må betale skatt av hele inntekten – ikke bare overskuddet. 

Les også: Hva skal en kvittering inneholde?

Korrekt dokumentasjon er også viktig for å få fradrag for MVA. Det er i tillegg et krav at bedriften står som kunde på kvitteringen eller fakturaen. 

– Du har kun fradragsrett når kostnaden er bokført og rapportert i riktig periode, sier Nyhaug. 

Feil rapportering kan også føre til at du betaler for lite skatt og MVA. Også det kan gi deg økonomiske konsekvenser. 

– For både skatt og merverdiavgift er det mulig å få tilleggsskatt på 20-60 prosent av beløpet du må betale inn. Dette avhenger av hvor grov feilen er og om skattemyndighetene mener det er gjort som skatteplanlegging, altså for å slippe å betale skatt eller MVA. Selv om du ikke er utdannet regnskapsfører, er du ansvarlig for regnskapet og pliktig til å vite hva som er riktig hvis du fører det selv. 

Dyre regninger fra regnskapsfører

Oppdager du feil? Da må det ryddes opp! Mange feil kan du rette selv, men noen ganger kan det være lurt å få hjelp fra en regnskapsfører. 

Problemet med store feil i regnskapet, er at det tar tid å rette opp. Og tid koster penger. 

Et riktig regnskap kan derfor spare bedriften din for store utgifter til regnskapsførerens ryddejobb. 

Trenger du opprydningshjelp? Få 3 gratis tilbud fra regnskapsførere →.

Slik blir regnskapet riktig

1. Bruk et system som hjelper deg

Du bør velge et regnskapssystem som passer behovene til firmaet ditt. Hvis du skal føre regnskapet selv, er det lurt å velge et system som ikke er for komplisert – men heller ikke for enkelt. 

Blir regnskapssystemet for simpelt, mangler det ofte sperrer for feil. Det kan bli mye dyrere å rette opp i etterkant enn å legge litt ekstra penger i et system med bedre funksjonalitet. 

Conta ønsker å være enkelt og tilgjengelig både for næringsdrivende og regnskapsførere. Her skal du få til mye selv, med en AI som hjelper deg, men det skal også være tilrettelagt for at regnskapsførere kan jobbe effektivt.

Totalt blir det vanskeligere å gjøre feil og lettere å få hjelp! 

Prøv Conta gratis

2. Utnytt Conta sin AI

Kunstig intelligens har kommet for å bli! I Conta hjelper AI deg med å få regnskapet riktig

Når du bokfører et bilag, vil Conta sin AI fylle ut feltene for deg. Den kommer også med forslag til hvilken regnskapskonto du skal bruke – basert på leverandør, beskrivelse og hva andre har bokført før deg. 

Forslaget er riktig i over 90 prosent av tilfellene! Følger du forslaget, er du allerede langt på vei til et korrekt regnskap.

3. Les deg opp

Ja, du kan føre regnskap selv, men det er ikke til å stikke under stol at det er litt komplisert. Det er en grunn til at regnskap er et fag i seg selv. 

Hvis du vil gjøre en del selv, er det lurt å lese seg litt opp. Et godt sted å begynne, er å lære seg litt om

Og ikke minst: Ta vare på all dokumentasjon! Så lenge du har dokumentasjonen tilgjengelig, vil du alltid kunne spørre om hjelp. 

Du kan også ta et gratis regnskapskurs, eller melde deg på et av webinarene våre om spesifikke temaer. 

Se alle webinar

4. Bruk regnskapsfører

Det er ikke alle som bør legge det elektriske i huset sitt, og det er heller ikke alle som bør føre regnskap. Noen ganger er det både enklest og mest lønnsomt å sette bort jobben til noen som virkelig har peiling. 

En regnskapsfører kan ordne hele regnskapet for deg, kontrollere ved behov eller gi deg råd underveis. 

Hvis du ikke har noe kjennskap til regnskap fra før, kan det være greit å ha en regnskapsfører som hjelper deg med det meste første året. De neste årene kan du kopiere det regnskapsføreren har gjort, og være ganske sikker på at det blir riktig. 

Finn regnskapsfører

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev
Kun levere skattemelding / årsregnskap? Kom i gang med årsoppgjør i Conta!