6 vanlige regnskapsfeil du bør unngå

Med tid, interesse og grunnleggende kunnskap er det fullt mulig å føre regnskapet selv. Men i begynnelsen er det lett å gjøre noen nybegynnerfeil. Slik unngår du vanlige regnskapsfeil.

Post-thumb

Med tid, interesse og grunnleggende kunnskap er det fullt mulig å føre regnskapet selv. Men i begynnelsen er det lett å gjøre noen nybegynnerfeil. Slik unngår du vanlige regnskapsfeil.

Veldig mange små bedrifter kan fint føre regnskapet sitt selv, eller med litt hjelp fra en regnskapsfører. Det er likevel noen regnskapsfeil du bør være obs på i begynnelsen.

Trenger du hjelp med å velge riktig regnskapskonto?


Med Conta sin splitter nye gratistjeneste Kontohjelp er det lekende lett å finne riktig regnskapskonto. Søk etter det du har kjøpt, som for eksempel «drill» eller «drivstoff», og få øyeblikkelige anbefalinger for relevante kontoer.


I tillegg til å bistå deg med å velge riktige kontoer, gir Kontohjelp detaljerte beskrivelser av hvordan kontoene skal brukes med praktiske eksempler.

 

Prøv Kontohjelp – det er gratis!


1. Du kommer for sent i gang med regnskapet

Det er lett å nedprioritere regnskapet, spesielt i oppstarten når du har mye annet å tenke på, men du sparer deg selv mye hodebry ved å finne et regnskapsprogram du liker å jobbe med, og registrere kjøp og salg fortløpende.

Venter du for lenge er det fort gjort å glemme hva som ble kjøpt eller solgt, eller hvor du la kvitteringene. Det er ikke lurt å jobbe i store skippertak – da blir det mye vanskeligere å føre regnskap enn det trenger å være.

Bokføringsforskriften stiller også krav til hvor ofte regnskapet ditt må være oppdatert: Innen alle frister, men senest hver fjerde måned. Hvis regnskapet ditt generelt sett er nokså a jour, er det også mye lettere å overholde fristene.

Ikke gå glipp av en frist, da kan du ende opp med store bøter: å levere Aksjonærregisteroppgaven for sent, for eksempel, fører til bøter på over 1000 kroner per dag.

Leveringsfrister for firmaet ditt i 2025

Velg firmatype:

Dette er de generelle fristene som gjelder for alle enkeltpersonforetak. Du kan også krysse av i boksene for å se flere frister for bedriften din.

Enkeltpersonforetaket mitt er:

Januar

  • 6 Jan

    Levere a-melding.

  • 15 Jan

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.

Februar

Mars

April

Mai

  • 5 Mai

    Levere a-melding.

  • 15 Mai

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.

Juni

Juli

  • 7 Jul

    Levere a-melding.

  • 15 Jul

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.

  • 31 Jul

    Levere årsregnskap.

August

  • 5 Aug

    Levere a-melding.

September

Oktober

November

  • 5 Nov

    Levere a-melding.

  • 17 Nov

    Betale arbeidsgiveravgift og skattetrekk.

Desember

2. Du tar ikke vare på kvitteringer når du legger ut

Hvis du legger ut for firmaet i starten, må du huske å ta vare på kvitteringene! Med kvitteringene kan du føre kjøpene som penger du som privatperson har lånt til selskapet.

Når selskapet begynner å tjene kan du få igjen pengene skattefritt. Du må huske å få firmaets navn på kvitteringene, og levere utleggsliste når det dreier seg om mindre enn 1000 kroner.

Det er utrolig viktig at du tar vare på alt som viser inntektene og utgiftene til firmaet ditt for å unngå en slik regnskapsfeil. Du må ha kvitteringer for å kunne trekke fra skatt og merverdiavgift, og hver kvittering er derfor verdt mye penger for firmaet ditt.

Les også: Hva koster det å miste en kvittering på 1000 kroner?

Pass også på at dokumentasjonen møter kravene til bilag.

Du kan ta bilde av kvitteringene dine og sende kvitteringene rett til regnskapet med en gratis mobilapp hvis du fører regnskap i Conta.

Den kunstige intelligensen som blir brukt i appen, sørger for at alle bilagene du laster opp til regnskapsprogrammet er av god nok kvalitet.

Prøv Conta gratis

3. Du fører ikke skattepliktige fordeler på rett måte

Bedriften kan få skattefradrag for alle kostnader forbundet med driften. Men hvis selskapet betaler for noe du også bruker privat, for eksempel mobil eller bil, er det en skattepliktig fordel som du andre ansatte må skatte av privat. 

Se alle skattefradragene du kan få i bedriften.

Dette føres ulikt for ansatte i aksjeselskap og innehavere av enkeltpersonforetak.

For alle som er ansatte i AS, inkludert eiere, må fordelene meldes inn via et lønnssystem slik at ansatte betaler skatt på beløpet og selskapet betaler arbeidsgiveravgift. Når du har kjørt lønn, vil lønnssystemet gi deg en rapport som viser hva som skal føres i regnskapet.

For innehavere av enkeltpersonforetak må fordelen føres direkte i regnskapet, og en del av beløpet skal bokføres slik at det skattes på.

For telefon/internett er det skattepliktige beløpet satt til 4392 kroner per år, uavhengig av hvor mange tjenester bedriften har og hvor mye totalen er på. 4392 kroner skal derfor føres som debet på konto «2068 – Private kostnader til elektronisk kommunikasjon» – den viser at du har fått enten fordeler eller penger privat og skal skatte av dette.

Det samme beløpet skal føres som kredit på konto «7098 – Privat bruk av el. kommunikasjon», en konto du må opprette for å redusere beløpet som bedriften din får skattefradrag på.

Bruk av bil beskattes ulikt basert på om du har elektronisk kjørebok, hvilken verdi bilen har og hvor mye du kjører. Slik fungerer fradrag for bruk av bil

Hvis du, for eksempel, bruker firmabil privat, fører du beløpet som debet på konto «2075 – Privat bruk av næringsbil» for å vise at du har fått fordeler eller penger privat. Kredit fører du på konto «7099 – Privat bruk av næringsbil», som du må opprette for å redusere beløpet som bedriften får skattefradrag på.

Du må ha dokumentasjon på alt du fører i regnskapet. Du kan, for eksempel, bruke beregningen eller rapporten fra lønnssystemet som bilag. En slik regnskapsfeil kan føre til at du betaler mer skatt enn nødvendig.

4. Du fører ikke lønn på riktig måte

Hvis du har ansatte må du føre lønn i regnskapet. Det er noen som da fører utbetaling av lønn rett på konto «5000 – Lønn til ansatte».

Men du må faktisk legge ved en lønnsberegning, som viser bruttolønn, nettolønn, skatt og arbeidsgiveravgift. Du kan ikke bare føre lønn, men må gjøre det som kalles å «kjøre lønn», og det bør gjøres i et lønnssystem.

Lønnssystemet vil gi deg en lønnsslipp, tall til a-meldingen du skal levere hver måned og bilag som du kan bruke som dokumentasjon på det du fører i regnskapet. Prøv lønnsprogrammet til Conta grati i 30 dagers →.

Hvis du driver et ENK og skal ta ut penger til privat bruk, føres det på «2060 – Privat konto», og ikke på «5000 -Lønn til ansatte». Her gjør mange ENK en regnskapsfeil.

For å føre lønn i Conta må du først kjøre lønn gjennom et lønnssystemet og så føre tallene du får inn i regnskapet ditt. Slik bokfører du lønn.

5. Du fører på feil kontogruppe

En annen regnskapsfeil er å bokføre på feil kontogruppe. Å føre på feil konto er ikke så alvorlig, det er flere tilfeller hvor kjøp kan føres på ulike kontoer. Hvis en snekker, for eksempel, kjøper en drill kan det føres på «6500 – Motordrevet verktøy» eller «6510 – Håndverktøy».

Det viktigste er å bruke sunn fornuft, og å være konsekvent med å føre like kjøp på samme konto.

Last ned denne oversikten over kontoklassene.

Kjapt om hvordan regnskapet ditt er satt opp: Alt som skjer i bedriften din skal bokføres på en regnskapskonto. For eksempel så skal penger inn og ut av bankkontoen til bedriften din føres på 1920. I dette eksempelet er:

1 kontoklassen
19 kontogruppen
1920 den spesifikke kontoen

Det viktigste er å bokføre på riktig kontoklasse og helst riktig kontogruppe. Da vil regnskapet ditt stort sett stemme, selv om du ikke har brukt akkurat riktig konto.

Fører du derimot på feil kontogruppe kan det få større konsekvenser for regnskapet ditt.

  • Kjøp av telefon skal ikke føres på kontoen som heter «6900 – Telefon». Når du søker på «telefon» blant regnskapskontoene dine vil denne komme opp, men den er altså kun for telefonregninger. I stedet må du føre telefon på en 65 konto, enten «6540 – Inventar» eller «6559 – Andre driftsmateriell».

Det er lett å ta feil når kontoene har navn som «Telefon» eller «Drivstoff». Den enkleste løsningen er å sette seg inn i hva de forskjellige kontogruppene betyr

I regnskapsprogrammet til Conta kan du gå til INNSTILLINGER > REGNSKAP og deretter KONTOPLAN for å redigere navn og beskrivelsen på kontoene. Vi anbefaler kun å gjøre det dersom du er sikker på hva kontoene skal brukes til, og endringer hjelper deg å føre riktig.

Kontoplanen i Conta er basert på SAF-T standarden, som ble lovpålagt å bruke fra 2020.

6. Du skiller ikke ut varekostnader for selskapet ditt

Denne feilen høres komplisert ut, men betyr egentlig bare at du ikke skiller mellom kostnader knyttet til å produsere varer eller tjenester, og kostnadene som går med til å drive selskapet ditt.

For eksempel: du driver et renholdsfirma og kjøper inn renholdsprodukter. Fordi renholdsproduktene brukes når du leverer tjenester skal det føres på kontogruppe 40 Forbruk av råvarer og innkjøpte halvfabrikata. 

Hvis du derimot kjøper inn renholdsprodukter for å holde kontorlokalene dine rene skal det føres på kontogruppe 63 Kostnad Lokaler (og mer spesifikt 6360 Renhold).

Alt du kjøper inn som bidrar til å yte varer eller tjenester, skal føres på kontogruppe 40. For eksempel, hvis du kjøper inn materiale til å sy klær som du skal selge videre.

Regnskapsklinikken

For å føre riktig her og unngå en regnskapsfeil, må du være nøye på å skille mellom hva som er en varekostnad for ditt selskap, og hva som hører til andre kontogrupper.

Vi håper disse tipsene hjelper deg i gang med regnskapet ditt. Du kan få en enda bedre start med våre 7 regnskapstips for ferskinger.

Ta også dette gratis regnskapskurset for å komme i gang.

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev