Skattefradrag: På tide å føre kvitteringene dine i regnskapet

Fristen for å levere skattemelding og næringsspesifikasjon nærmer seg. Pass på å føre alle kvitteringene for fjoråret nå, slik at bedriften din får skattefradrag som den har krav på.

Post-thumb

Fristen for å levere skattemelding og næringsspesifikasjon nærmer seg. Pass på å føre alle kvitteringene for fjoråret nå, slik at bedriften din får skattefradrag som den har krav på.

Dette er en rolig tid for mange. Har du en bunke kvitteringer liggende som du skulle tatt tak i for en stund siden? 

Nå er den perfekte tiden til å få regnskapsføringen unnagjort! 

Følg med på de oppdaterte fristene for norske bedrifter.

Trenger du et regnskapsprogram? I Conta kan du føre selv eller få autoriserte regnskapsførere til å hjelpe deg på nett.


Tar du deg av hele eller deler av regnskapsføringen selv, kan du spare penger. Du får også et bedre innblikk i hvordan det står til med bedriften din.


Conta gjør det enkelt å føre regnskap – sjekk det ut.

Slik får du skattefradrag

Hvis du nå går i gang med å oppdatere regnskapet, får du bedre oversikt over firmaet ditt – det er uvurderlig i disse tider.

Ikke minst vil alle kostnadene du fører i regnskapet (med gyldig kvittering) gi firmaet ditt skattefradrag. Det vil si at du ikke betaler skatt på den delen av omsetningen du har brukt til å kjøpe inn varer og tjenester. 

Når du leverer skattemeldingen, baseres skatten i grove trekk på overskuddet til bedriften, altså inntekt minus kostnader.

Det er utrolig viktig å føre alle kostnadene fra i fjor slik at du får de med på skattemeldingen som skal leveres 31. august.  

Det vil bedre likviditeten til bedriften din.

LES OGSÅ: 6 ½ tips til god likviditet

Husk også at når du er registrert i Merverdiavgiftsregisteret, får du tilbake MVA på alle kjøpene du fører. Det kalles ofte fradrag for inngående MVA.


MVA fra kvitteringene til bedriften ses opp mot MVA som du har krevd inn fra kunder. Den resterende summen er den du skal betale til, eller få igjen fra, staten.

For eksempel: hvis du i løpet av to måneder har betalt 10 000 kroner i MVA og krevd inn 12 000 kroner i MVA, må du bare betale 2000 kroner til staten når du leverer MVA-meldingen.

Har du betalt 12 000 og krevd inn 10 000 kroner, får du 2 000 kroner igjen.

Bedrifter som går med overskudd har mange eller store salg og krever som regel inn mer merverdiavgift enn de betaler. Det vil si at å viderebetale litt moms til staten er et sunnhetstegn for bedriften din.

Hvis du passer på å føre alle kjøpene dine gjennom året, vil du kunne redusere MVA-beløpet du må betale inn. Fristen for å levere neste MVA-melding, og evt. betale merverdiavgift, er 10. april.

Slik gjør du

Fradrag på skatt kan du få enten du har betalt for notatblokker til kontoret, en datamaskin eller hjelp fra en regnskapsfører.

Eller, som i eksempelet vårt – du har hatt møte med en kunde på en restaurant.

Steg 1. Samle sammen alle kvitteringene dine og skriv på forklaring hvis du ser at det ikke er åpenbart hvorfor du har kjøpt akkurat dette. For eksempel, i dette tilfellet bør du skrive på at restaurantbesøket var et møte med en kunde.

Steg 3. Bruk Conta-appen til å skanne kvitteringen. Da dukker den automatisk opp i regnskapsprogrammet når du skal bokføre! 

Steg 4. Logg inn i Conta for å bokføre. Denne kvitteringen fører du ved å gå til BILAG > OPPLASTEDE BILAG, markere kvitteringen og trykke «Registrer bilag»:

Smart gjenkjenning i regnskapsprogrammet hjelper deg ved å automatisk trekke ut informasjon fra kvitteringen og fylle inn feltene. Den kunstige intelligensen vår lærer enda, så husk å se over tallene og datoene for å sjekke at alt stemmer. 

NB! I dette tilfellet skal du ikke ha med MVA. Du kan ikke få igjen MVA for møtekostnader.

Velg hvordan du betalte:

Sånn! Da var den bokført. 

Merk at hvis du allerede har kvitteringen på e-post eller i en mappe på PC-en, er det bare å dra den inn i Conta når du er i gang med å bokføre et kjøp.

Spørsmål om bokføringen? Sjekk ut denne ultimate guiden til regnskapsføring.

Her går vi gjennom hvordan du bokfører vanlige kjøp når du fører regnskap i Conta: 

Myndighetene krever at du oppbevarer bilagene (samlebetegnelse på fakturaer og kvitteringer) for alt du bokfører i minst 5 år. Når du laster opp bilagene i Conta lagrer vi de trygt for deg i 10 år. Da kan du kaste papirbilagene etterpå.

Alternativet er å oppbevare papirbilaget i en perm i stedet for å laste det opp, men da må du skrive på bilagsnummeret som bokføringen får i regnskapsprogrammet. Du må også sørge for at papirbilaget er sikret for brann, tyveri og vannskader.

Lagrer du bilaget som en PDF eller JPG på PC-en, må du ha en sikkerhetskopi. Da må du endre filnavnet til bilagsnummeret i Conta, slik at kvitteringen kan knyttes til bokføringen.

Det enkleste er altså å laste kvittering opp sammen med føringen. Last ned den gratis kvitteringsappen fra Conta for iPhone eller for Android.

Les også: Dette koster det å miste en kvittering på 1000 kroner.

Fradrag også når du legger ut for bedriften

Husk at du også kan få fradrag på skatt når du legger ut for bedriften. Da er det viktig at du gjør dette:

  • Skriv forklaring på alle kvitteringene. Hvis du har kjøpt en printer kan du skrive “printer til kontoret”.
  • Når du registrerer kjøpet i Conta, velger du betalingsmetode «2915 Gjeld til eiere» hvis du driver AS, eller «2060 Privat Konto» hvis du driver ENK.

Og slik får du pengene igjen når du driver aksjeselskap:

Vi anbefaler at du én gang i måneden går til konto 2915 i regnskapet og ser hvor mye som står bokført der. Så overfører du det beløpet fra firmakontoen til den private bankkontoen din og bokfører det slik:

+ beløpet på konto «2915 Gjeld til eiere» fordi alt du tidligere har ført her står i minus, og nå fører du slik at den går i null (debet)

– beløpet på konto «1920 Bankkontoen» fordi pengene går ut av firmakontoen (kredit)

Det gjør du under BILAG > REGISTRER NYTT BILAG > REGISTRERE BILAG i Conta.

Du kan overføre penger oftere, men du må alltid bokføre overføringen, så å gjøre det hver uke skaper mer arbeid for deg.

Slik får du pengene igjen når du driver enkeltpersonforetak:

Hvis du ikke har egen firmakonto trenger du ikke å gjøre noe etter at du har bokført kjøpet, alle betalinger vil alltid gå fra den private kontoen din.

Hvis du har egen firmakonto overfører du det som står på 2060 til den private kontoen din. Så fører du:

+ Beløpet på «2060 Privat konto» (debet)

– Beløpet på «1920 Bankkontoen» (kredit)

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev
Kun levere skattemelding / årsregnskap? Kom i gang med årsoppgjør i Conta!