Årsoppgjør for enkeltpersonforetak

Når året er ferdig må du avslutte regnskapet og sende inn skattemelding og næringsspesfikasjon. Slik fikser du årsoppgjør for enkeltpersonforetak.

Post-thumb
- 6 min lesing

Når året er ferdig må du avslutte regnskapet og sende inn skattemelding og næringsspesfikasjon. Slik fikser du årsoppgjør for enkeltpersonforetak.

Årsoppgjør for enkeltpersonforetak trenger absolutt ikke å være noe å grue seg til. Her tar vi deg gjennom det steg for steg.

LES OGSÅ: Vi svarer på alt du lurer på om å føre regnskap selv

Du kan levere næringsspesfikasjonen direkte fra Conta. Næringsspesifikasjon har erstattet tidligere næringsoppgave, og er en enda enklere måte å rapportere til myndighetene. Det tar bare få minutter å komme i gang, og du sparer masse tid som ellers ville gått med på å manuelt fylle ut i Altinn.

Hva er årsoppgjør?

Årsoppgjør for enkeltpersonforetak vil si å gjøre ferdig og sjekke regnskapet for året som er gått, og gjøre klart tallene og papirene som skal sendes inn til myndighetene.

Alle som har enkeltpersonforetak må levere skattemelding (selvangivelse) sammen næringspesfikasjonen innen 31. mai 2023.

De fleste næringsdrivende gjør jobben med å avslutte regnskapet en gang mellom januar og april. 

Du kan begynne å føre på neste regnskapsår før du avslutter det gamle, men du bør ikke sende inn oppgaver til det offentlige, slik som MVA-meldingen, før du er ferdig med 2022.

Få orden på fakturaer og bilag

Slik starter du med årsoppgjør for enkeltpersonforetak: Sørg for at du har registrert alle bilag i regnskapet ditt. Varer og tjenester du har kjøpt i 2022 skal bokføres i regnskapet dette året, selv om du ikke betaler fakturaen før neste år.

Pssst! Visste du forresten at regnskapsprogrammet til Conta hjelper deg å velge riktig regnskapskonto når du registrerer kjøp? Den kunstige intelligensen vi har kalt Kaia, gir deg forslag til konto med en treffsikkerhet på 82 prosent! Se hvordan AI i Conta fungerer.

Deretter bør du sjekke at du har sendt ut alle fakturaene for året, og bokført disse i regnskapet. Husk at Skatteetaten krever at du sender faktura senest 30 dager etter at varen eller tjenesten er levert.

Les mer om fakturering på slutten av året.

Periodisere og avskrive

Myndighetene krever at inntekter og kostnader føres på riktig periode i regnskapet. 

Inntekter skal derfor føres på den måneden du leverte varene eller tjenestene, og kostnader skal føres på den perioden du bruker det du har kjøpt. 

For eksempel: du gjorde en jobb i desember, men sender faktura i januar. Da må du periodisere slik at inntekten i regnskapet viser at du jobbet i desember.

Det samme gjelder hvis du betaler tre måneders kontorleie 1. desember. Da må du vise i regnskapet at leiekostnaden gjelder for januar og februar også.

LES OGSÅ: Dette er periodisering.

Å avskrive vil si å redusere verdien til en gjenstand du eier etter hvert som årene går. Alt du kjøper som er verdt mer enn 30 000 kroner og som du forventer å ha i minst tre år, skal føres i regnskapet som en eiendel og ikke som en kostnad. 

Å avskrive er viktig fordi regnskapet ditt må vise at bedriften din nå eier en tre år gammel PC, for eksempel, og ikke en som er flunkende ny.

Så lenge enkeltpersonforetaket ditt ikke er regnskapspliktig kan du bruke en fast prosentandel når du avskriver. Denne metoden kalles saldoavskrivning.

Les mer om avskrivning.

Når du har avskrivning i regnskapet må du også legge ved skjema for avskrivning når du sender inn skattemeldingen.

Se hvordan du periodiserer regnskapet og avskriver eiendeler når du bruker Conta.

Sjekk over regnskapet ditt

Neste steg i årsoppgjør for enkeltpersonforetak er å sjekke og dokumentere at alt som står i balansen din stemmer, blant annet ved å:

  • Sammenligne regnskapet med årsoppgaven du får fra banken.
  • Sammenligne regnskapet med kjøpekontrakter du har for nye eiendeler.
  • Sjekke at det du har ført i regnskapet er det samme som kundene og leverandørene dine. For å gjøre det må du enten få eller sende ut reskontro-rapporter.
  • Føre fakturaer som tap, hvis du har bevist at det ikke er mulig å få betalt.

For å rette opp i eventuelle feil er det best å føre et motbilag som annullerer det som tidligere er ført, og så føre nye bilag med riktige tall og på riktige kontoer.

Husk å legge ved bilag på de nye, riktige føringene også.

Skattemelding og næringsspesifikasjon

Du skal sende inn skattemelding og næringsspesifikasjon hvert år. Tidligere brukte vi samlebetegnelsen ligningspapirer om skattemelding og vedleggene du sender inn til myndighetene hvert år. 

Tidligere måtte du legge ved flere vedlegg i tillegg til skattemeldingen og næringsoppgaven. Hvilke vedlegg du skulle legge ved kom at hva du jobbet med og hvilke eiendeler bedriften eier. Dette rapporteres nå under egne tema i næringsspesfikasjonen.

For eksempel: hvis ektefellen din også har jobbet i bedrfiten din, kan du fordele inntekt mellom dere to under tema personinntekt i næringsspesfikasjonen. Dette var det tidligere et eget skejma for. Du kan også skrive opp negativ personinntekt fra tidligere år slik at du får skattefradrag på inntekten i 2022. 

Slik leverer ENK skattemelding og næringsspesifikasjon.

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev
Kun levere skattemelding / årsregnskap? Kom i gang med årsoppgjør i Conta!