Snarveier

Dette trenger du vite når du skal starte bedrift

Tenker du å starte bedrift, må du finne ut hva du trenger i oppstarten og planlegge hvordan du skal tjene penger. Vi gir deg en liste på alt du trenger å tenke på.

Post-thumb
- 14 min lesing

Tenker du å starte bedrift, må du finne ut hva du trenger i oppstarten og planlegge hvordan du skal tjene penger. Vi gir deg en liste på alt du trenger å tenke på.

Drømmer du om å starte bedrift? Det er mange gode grunner til å satse på ideene og drømmene sine, men det krever også en god del kunnskap som det kan være smart å lese seg opp på først.

Når du starter bedrift i Norge må du registrere den i Enhetsregisteret. Dette kan du gjøre gjennom Altinn eller en bedriftsregistreringsside. Her velger du også hva slags type bedrift du skal ha. Men før du kommer dit at du registrerer bedriften, er det en god del andre ting som kan være lurt å ha på plass.

Skal du starte bedrift? Få hjelp til registreringen på Enkeltpersonforetak.no eller Starte-AS.no. Rask, enkel og trygg bedriftsregistrering.

Det aller første du må finne ut av før du starter bedrift er hva du skal drive med.

For noen vil det være i boks allerede før de begynner å tenke på å starte for seg selv, men for andre vil kanskje lysten til å drive for seg selv komme før ideen. 

Har du for eksempel lyst til å åpne en butikk, må du finne ut hva du skal selge og hva slags type butikk du vil ha. Skal du starte et håndverkerfirma bør du finne ut hva slags tjenester du vil tilby, for eksempel som snekker kan du velge om du vil spesialisere deg på en type oppdrag eller tilby en universal snekkertjeneste. 

Dette kaller vi å lage en forretningsidé. 

Forretningsidé 

Når vi snakker om forretningsidé, så er det ikke kun en idé om å drive for eksempel en klesbutikk. En forretningsidé er en kort forklaring på hva du skal selge og hvordan du skal tjene penger på det. Hva gjør klesbutikken din unik og hvem vil kundene dine være?

Det første du må gjøre før du skal starte bedrift er å finne ut hva du skal drive med. Det vil nemlig avgjøre hva slags type foretak du bør starte opp.

LES OGSÅ: Hvordan lage en god forretningsidé til bedriften din 

Når du har på plass forretningsideen, så må du lage en forretningsplan. 

Forretningsplan 

Mens en forretningsidé er en kort konsis plan, er en forretningsplan en detaljer videreutvikling av forretningsidéen. Planen inneholder blant annet struktur og organisering av virksomheten, budsjetter, kartlegging av konkurrenter og marked i tillegg til langsiktige og kortsiktige mål.

Sett også opp en liste for hva du trenger for å starte bedriften din. Trenger du firmabil? Må du ha et lokale til bedriften? Hva trengs av utstyr som kontorrekvisita, varelager eller verktøy? Noter ned alt du kommer på, jo mer spesifikk du er jo lettere er det å planlegge fremover.

Når du planlegger å starte bedrift er det vanlig å fylle ut en forretningsmodell. Den inneholder mange av de spørsmålene du trenger å få svar på før du starter for deg selv, og vil være et nyttig verktøy. Last ned gratis forretningsmodell du kan fylle ut selv.

LES OGSÅ: Hvordan lage en forretningsplan 


Budsjett som en del av forretningsplanen

Når du setter opp budsjetter vil det være vanlig å både ha en plan flere år i tid fremover, men også for oppstarten. De mest vanlige budsjettene er resultatbudsjett, også kalt driftsbudsjett, og likviditetsbudsjett. I et resultatbudsjett setter du opp utgifter mot inntekter. Resultatbudsjettet hjelper deg å regne ut hvor mye du tjener på bedriften din, og gir en indikasjon på hva du bør betale i skatt. Det vil altså vise om du går i overskudd eller underskudd. 

Et likviditetsbudsjett hjelper deg å finne ut om du har penger nok til å betale alt du skal hver måned. Du setter opp planlagte utbetalinger og innbetalinger for en periode. Har du flere variable kostnader bør du også ta høyde for at det vil være flere utgifter og inntekter denne perioden. Likviditetsbudsjettet viser dermed betalingsevnen til bedriften din

LES MER: Slik setter du opp resultatbudsjett og likviditetsbudsjett

Skal du starte enkeltpersonforetak eller aksjeselskap? 

Før du starter bedrift, må du finne ut av hva slags foretaksform du skal velge. Du har flere valg, men det aller vanligste er å starte enkeltpersonforetak (ENK) eller å starte aksjeselskap (AS).

LES OGSÅ: Hvilke selskapsformer kan du velge mellom når du skal starte bedrift

Enkeltpersonforetak krever ingen startkapital, og egner seg godt for bedrifter som skal drive med lav risiko. Du kan ha ansatte i et enkeltpersonforetak hvis du ønsker det. Når du er innehaver av et ENK regnes du og bedriften din som en juridisk enhet. Det vil si at du står personlig ansvarlig i bedriften, og økonomien til bedriften er også økonomien din privat.

Skal du starte aksjeselskap må du ha minimum 30 000 kroner i aksjekapital. I et aksjeselskap står selskapet selv ansvarlig for økonomien. Det vil si at det ikke påvirker deg som privatperson hvis det skulle gå dårlig. Du kan også ansette deg selv i eget aksjeselskap, som gjør at du vil få de samme rettighetene som en vanlig arbeidstaker. Skal du ha mange ansatte, mye verktøy og utstyr eller stort varelager vil det lønne seg å ha et aksjeselskap. 

Få gratis hjelp til registreringen på Enkeltpersonforetak.no eller Starte-AS.no. Du sparer tid ved å velge en rask, enkel og trygg bedriftsregistrering.

I tvil om du skal starte ENK eller AS? Les mer her

Send fakturaer for arbeidet ditt

Hvis du ikke tar betalt for arbeidet ditt med et kassesystem, er det vanlig å sende ut faktura til kundene sine. Fakturaer skal følge en rekke regler, som blant annet at forhåndsbestemt nummerert rekkefølge på fakturaene.

Bruker du et fakturaprogram, er du sikker på at fakturaene inneholder akkurat det du trenger, er lovlige og ser profesjonelle ut. Les mer om hva en faktura må inneholde

I Conta kan du sende faktura og føre regnskap. Velg mellom abonnementene Standard eller Smart for å prøve gratis i 30 dager.

Det er lurt å ha fakturaprogram og regnskapsprogram i et og samme system. Da vil fakturaene dine bokføres automatisk, og du sparer deg selv for mye dobbeltarbeid. 

Hold orden på regnskapet i et regnskapsprogram 

De aller fleste bedrifter i Norge må føre regnskap og det kalles også å være bokføringspliktig. Bokføringspliktig vil si at bedriften er pliktig til å føre regnskap etter bokføringsloven. Alle enkeltpersonforetak som har totale inntekter over 50 000 kroner i året og alle aksjeselskap er bokføringspliktig.

LES OGSÅ: Hva er forskjellen på bokføringspliktig og regnskapspliktig

Det aller vanligste er å føre regnskapet i et regnskapsprogram. Både fordi mange er pliktig til å gjøre det, men også fordi det sparer deg for masse tid og det er mye enklere å føre riktig. Driver du ENK og har du under 600 bilag i året, kan du føre regnskapet selv i et Excel-dokument. Det krever likevel en god del kunnskap om regnskapsføring, og kan være tidkrevende.

Det vil derfor være lurt å investere i et regnskapsprogram. De aller fleste regnskapsprogrammene nå er nettbaserte, som gjør at du har lett tilgang til regnskapet ditt enten du sitter på kontoret, i sofaen hjemme eller på telefonen mens du er på farta.

Skal du føre regnskap? Prøv regnskapsprogrammet til Conta gratis i 30 dager.

Med kvitteringsappen til Conta kan du knipse bilde av kvitteringene dine og sende de rett til regnskapssystemet. Raskt og enkelt!

Kontoklasser – sånn vet du at du bokfører på riktig plass i regnskapet

Når du fører regnskap skal alle utgifter og inntekter plasseres på ulike kontoer i regnskapet. Dette er for at du skal kunne se hva du tjener penger på og hva pengene i bedriften brukes til. 

I Norge bruker vi noe som heter dobbelt bokføringsprinsipp, som vil si at når du bokfører skal du både velge en konto for hvor verdien har havnet i selskapet og hvordan den er betalt. 

Si du kjøper blekkpatroner til printeren på jobb. Da skal det bokføres med pluss (debet) på konto 6800 Kontorrekvisita. Du har betalt blekkpatronene med firmakortet, og skal da også bokføre summen i minus (kredit) på konto 1920 Bankkonto. Da vil du kunne se i regnskapet hva pengene er brukt på, og hvor de kommer fra. 

Kontoene starter på tall mellom 1-8. Det første tallet i kontonummeret sørger at bokføringen havner på riktig gruppe av kontoer, og vil derfor bli behandlet riktig i rapporter. Kontoer som starter med tallet 1 er eiendelskontoer,  mens kontoer som starter på 2 er gjeldskontoer

De resterende kontoene er resultatkontoer, og de brukes når du fører inntekter og kostnader. Kontoer som starter med 3 er salgs- og driftsinntekter, 4 er varekostnader, 5 er lønnsinntekter, 7 er driftskostnader og 8 er finansinntekter og kostnader. 

Med denne guiden har du oversikten over kontogruppene. Last ned kontoguiden gratis og print ut til kontoret.

Trenger du hjelp til regnskapet? Kontakt en regnskapsfører

Det er ingen skam i å trenge litt hjelp med regnskapet. Det kan være flere grunner til å ta kontakt med en regnskapsfører.

Noen kontakter regnskapsfører i når de starter bedrift for å få en god innføring i hvordan bedriftsøkonomi fungerer. For andre vil kanskje ikke tiden strekke til slik at de kan føre regnskapet selv. En regnskapsfører kan bistå med deler eller hele regnskapet. Men husk, du er selv ansvarlig for å levere alle bilag til regnskapsføreren din eller legge dem inn i regnskapet. 

Kontakt en av Conta sine regnskapspartnere. De har god kunnskap til programvaren og kan gi deg god hjelp til regnskapsføringen hvis du skulle trenge det. Finn en regnskapsfører.

I Conta arrangerer vi webinarer jevnlig, og som også legges ut på Youtube. Der finner du også et gratis regnskapskurs som er smart for deg som er ny til regnskap og skal starte bedrift. På nettsidene våre finner du kunnskapsartikler om de ulike temaene, og hjelpeartikler som viser deg hvordan du bokfører i Conta.

Sett deg inn i fristene for næringsdrivende

Når du driver egen bedrift har du en rekke frister for rapportering og betaling til staten som du må forholde deg til. Fristene varierer etter hva slags bedrift du driver, om du er regnskapspliktig, MVA-registrert og om du er arbeidsgiver.

Det er viktig å betale inn og levere dokumentasjon innen fristen, hvis ikke kan du få løpende gebyr per dag du er over. 


I Conta har vi samlet alle fristene for deg, og du huker av for hva slags type bedrift du har og om du er regnskapspliktig, MVA-registrert og arbeidsgiver. Da får du opp alle fristene som gjelder for deg. Se fristene for næringsdrivende her

Før timer og personallister

Mange bedrifter registrerer timer og fører personallister, og skal du ha ansatte i bedriften kan det tenkes du trenger å gjøre det selv. Da er det lurt å bruke et program hvor du kan føre timer og lage personallister sånn at alle ansatte har tilgang på det fra PC eller mobil.

Timeregistrering brukes av alle som faktureres etter timebasert arbeid. Det kan for eksempel være en snekker, en advokat eller en grafisk designer. Dette gjør at du har et dokumentert grunnlag å vise til kunden når du fakturerer for det du har arbeidet. Beregn timeprisen din med timepriskalkulatoren.  

Mange bruker også timeregistrering internt i bedriften, for å måle tidsbruk per prosjekt opp mot lønnsomhet.

LES OGSÅ: Hvordan lage timelister og alt du trenger å vite om timeregistrering

Flere bransjer er pålagt å bruke personallister. Dette for er for å motvirke svart arbeid, og det kan foretas kontroller. 

Skal du starte bedrift innen en av disse bransjene må du ha personalliste:

  • Bilverksteder, inkludert steder for bilvask og billakkering.
  • Serveringssteder som restauranter, kafeer, puber, men også mindre steder som gatekjøkken.
  • Frisører og skjønnhetsklinikker som steder for manikyr, kroppspleie, spa-behandling og lignende, dog ikke solarium.

LES MER: Hva er en personalliste og hva skal den inneholde

I timeregistreringsprogrammet Timerabbit kan du føre timelister, personallister, ferie og fravær. Prøv Timerabbit gratis.

Bli synlig ved å markedsføre bedriften din 

Når du har valgt ut målgruppe må du finne ut hvordan du skal nå den målgruppen. Du må finne ut hvordan du skal markedsføre deg. I mange tilfeller kan det være lurt å kjøre en liten markedsundersøkelse for å se om du dekker et hull i markedet. Gjør du ikke det, må du se hva som skiller bedriften din ut fra andre i nærområdet.

Når du vet hvordan du skal tilnærme deg markedet og hva du skal selge, bør du sette opp en nettside. For å sørge for at nettsiden blir synlig i Google er det viktig at du søkemotoroptimaliserer. Det vil si at du tilpasser tekst og metadata slik at du gjør det bedre i Google-søk.

Vi anbefaler også at du eksperimentererer litt med nyhetsbrev, som fortsatt topper listen over markedsaktiviteter med høy avkastning.

Her er våre beste tips for å lykkes med e-postmarkedsføring:

  • Send e-poster ofte: Det er en grunn til at du får e-post fra de største nettbutikkene inntil flere ganger i uken!
  • Bruk emnefeltet godt: Gjør det fristende å lese e-posten fra deg.
  • Vær konsis: Ofte leser kundene e-poster på mobil. Derfor er det viktig at du unngår at e-posten blir for lang og kommer raskt til poenget.
  • Legg inn linker: I både topp og bunn bør du linke til innholdet eller produktet du vil at kunden skal sjekke ut.
  • Be om tillatelse og lever hva du har lovet: Unngå å kjøpe e-postlister da det er ulovlig og sannsynligvis ikke vil generere salg for deg. Hvis du har lovet gode tilbud eller kvalitetsinnhold, må du sikre at dine e-poster faktisk inneholder dette.
  • Vær flink til å segmentere: Lag skreddersydde tilbud basert på demografiske data (som kjønn, alder og bosted) og interesser (basert på din kunnskap om dine kunder).

Usikker på hvilket system du skal bruke? Sjekk ut norske Mailmojo – et enkelt system med gunstige priser. Opprett en gratis prøvekonto.

For å lære mer om markedsføring kan du ta kurs og webinarer. Det finnes flere tilgjengelig på nett, som både er gratis eller koster penger. Her finner du mange kurs som er nyttig for å lære mer om markedsføring. Google og Facebook har også gratis ressurser hvor du kan lære mer. Vi anbefaler også norske Webgruppen som har kurs og sertifiseringer, samt kjører gratis minikurs på Facebook.

Send profesjonelle tilbud og ordre til kundene dine


Skal du starte bedrift hvor du sender tilbud og ordre til kunder, lønner det seg å ha et system som er laget for nettopp det. Eksempler på bedrifter som bruker tilbud- og ordresystem er for eksempel håndverkere, grafiske designere eller bedriften som driver med salg av varer. 
Når du sender ut tilbud fra et program vil det se mer profesjonelt ut for kunden. Det er lurt å velge et system som er koblet til faktura- og regnskapsprogram, da vil du få automatisk lagd fakturaer ut fra ordren du sender ut. 

Send tilbud og ordre fra Conta. Systemet er sømløst og koblet opp med faktura- og regnskapsprogrammet, som gjør det enda enklere å drive bedrift.

Signer viktige dokumenter med Signident

Når du driver eller starter bedrift vil det dukke opp flere situasjoner hvor du trenger å få et dokument signert. Enten om det er stiftelsesdokument, årsregnskapet, et salgsdokument eller en arbeidskontrakt.

Du kan selvsagt signere dokumenter for hånd, men i mange tilfeller er det lurere å signere digitalt. Du sparer tid ved å slippe å skanne signerte dokumenter, er sikret lagring, kan signere med flere personer på en gang og ikke minst kan du signere med folk over hele landet.

Når du signerer elektronisk må du identifisere deg, og den aller vanligste måten er å gjøre det gjennom BankID. Da identifiserer du deg akkurat som du ville logget inn i nettbanken din. Det er en veldig sikker måte å signere på, og hvis du signerer med en ukjent part gir det også en ekstra trygghet. 

Prøv de tre første signeringene i Signident gratis! Signer raskt, juridisk sikkert og enkelt med BankID.

Hent inspirasjon fra andre gründerhistorier

Det er ikke alltid du trenger finne opp kruttet. Selv om du har en unik idé, så har mange startet bedrift før og har opparbeidet seg erfaringer om det å drive for seg selv, markedet og programvareløsninger som fungerer godt. 

I Conta har vi mange ulike typer gründere blant våre kunder. Alt fra små enkeltpersonforetak til større aksjeselskap med mange ansatte. Felles for kundene våre er ønsket om å forstå hvordan en bedrift drives og å skjønne regnskapet sitt. Mange av kundene i Conta får hjelp fra regnskapsfører til hele eller deler av regnskapet, men som bedrift har du selv ansvaret for bilagene dine. Det er noe du må tenke på når du skal starte bedrift.

LES OGSÅ OM DISSE GRUNDERNE: 

Les deg opp på temaer som er viktig for bedriften din  

Hos Conta har vi både hjelpeartikler og kunnskapsartikler som viser deg hvordan du gjør ting i Conta, og artikler hvor du lærer mer om regnskap og det å drive bedrift. I tillegg har vi gratis webinar og kurs hvor du kan lære mer om å drive bedriften og føre regnskap.

Se vårt regnskapskurs, helt gratis og lær alt det grunnleggende du trenger å vite om å føre regnskap i Conta:

Føler du deg klar til å starte bedrift?

Registrer bedriften din på Enkeltpersonforetak.no eller Starte-AS.no

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev