Visste du at du kan betale regninger direkte fra regnskapsprogrammet ditt? Det kan spare bedriften din for mye ekstra arbeid å samle bank og regnskap. La oss ta en nærmere titt på hvordan du samler alt på ett sted.
De aller fleste som fører regnskap, fører det nå i et skybasert regnskapsprogram. Det gir store muligheter for bedrifter. I Conta kan du koble banken din opp mot regnskapsprogrammet. Da sparer du mer tid på betaling og bokføring av inngående fakturaer.
Bank + regnskap = sant
En ting som er felles for de aller fleste norske bedrifter, er at de bør ha en egen bedriftskonto (for AS er dette lovpålagt) og føre regnskap. I utgangspunktet fører man regnskap i regnskapsprogram, og betaler regninger i banken. Men hvorfor ikke samle dette i en løsning?
I Conta sitt regnskapsprogram kan du samle regnskap, fakturering, bank og rapportering i ett og samme system. Koble systemet til bedriftskontoen din på 5 minutter og betal regninger uten BankID og kodebrikke! Med bank i Conta kan du nemlig betale regninger direkte fra regnskapsprogrammet.
Prøv Conta gratisBanken har et eget system, hvorfor velge Conta?
Hvorfor skal du velge Conta når det finnes banker med eget regnskapssystem? Noen av de største bankene har egne regnskapssystem, som for eksempel DnB regnskap og Nordea Regnskap.
En fordel med å velge en bankintegrasjon i Conta, er at Conta kan regnskap og jobber daglig for å lage nye smarte løsninger som gjør bokføringen enklere. Når du kobler opp banken din i Conta, så får du integrert en betalingsløsning mellom et regnskapsprogrammet Conta og banken. De aller fleste bankene i Norge kan integreres med Conta sitt regnskapssystem.
Du står fritt til å ha akkurat den banken du ønsker, og løsningen til Conta er en av de rimeligste på markedet.
Betal regninger i Conta
Bruker du Conta kan du koble bedriftens bank til Conta, og betale regninger direkte fra regnskapsprogrammet. Uten å måtte logge inn i nettbanken hver gang.
Bankintegrasjonen er tilgjengelig for alle AS og enkeltpersonforetak med nettbedriftsavtale i nettbanken. For å komme i gang velger du «Betal med Conta» som betalingsmåte når du registrerer et kjøp i regnskapet. Du kan også aktivere bankintegrasjon under INNSTILLINGER > MINE KJØP.
Du må deretter bekrefte identiteten din med BankID og signere en av avtale med vår banktjenestepartner ZTL. Du må også gi noen opplysninger om firmaet i henhold til hvitvaskingsloven.
Les mer om hvordan aktivere bankintegrasjon i Conta her.
Når du betaler en regning med bankintegrasjonen velger du «Betal med Conta» under «Betaling» nederst på siden. Velger du denne betalingsmåten blir betalingene lagt til godkjenning under OPPLASTEDE BILAG > BANKBETALINGER > TIL GODKJENNING.
Tips! Har du Aktivert mottak av EHF blir prosessen enda raskere! Med EHF-faktura slipper du legge inn fakturaen manuelt, og trenger kun og godkjenne og velge betalingsmåte! Dette kan du også gjøre direkte fra Conta sin mobilapp. Bokført på 1-2-3!
Last opp faktura med App
Mottar du en faktura som ikke er sendt elektronisk eller har utlegg i forbindelse med jobb, kan også dette betales fra Conta.
Bokfør fakturaen eller kvitteringen som et vanlig bilag, deretter velger du «Betal med Conta» under «Betaling» nederst på siden. Velger du denne betalingsmåten blir betalingene lagt til godkjenning under BILAG > BANKBETALINGER > TIL GODKJENNING.
Har du Conta sin app kan du ta bilde av kvitteringer og papirfakturaer og sende dem direkte til regnskapsprogrammet. Appen registrerer informasjonen som skal bokføres, og du trenger kun å fullføre når du logger inn i regnskapsprogrammet.
Motta elektronisk faktura
Det er også smart for bedriften din å motta EHF-faktura. Når du mottar EHF-faktura, får du den direkte til regnskapsprogrammet ditt og trenger kun å se over detaljene og godkjenne den. Se hvordan du aktiverer mottak av EHF i Conta.
Har du i tillegg aktivert bankintegrasjon betaler du også fakturaen direkte fra Conta.
Dette er en løsning de fleste større bedrifter bruker, og er lurt for å spare tid og ha en ryddig oppfølging av fakturaer.
Les også: Dette er fordelene med å bruke EHF-faktura.
Send elektronisk faktura
Det sparer også bedriften din for ekstraarbeid når du sender elektroniske faktura. Det er en sendemåte mange bedrifter foretrekker for å både sende og motta fakturaer.
Å sende en EHF eller eFaktura gir kunden et profesjonelt inntrykk og sparer kunden for tid. I tillegg er det en sikkerhet både for deg og kunden, at transaksjonen skjer med en reell person og en reell bedrift. Statistisk sett blir også flere av faktura betalt innen fristen, når de er sendt elektronisk fremfor per post eller e-post.
LES OGSÅ: Derfor bør du sende elektronisk faktura.
Har du med KID-nummer på fakturaen, så blir også innbetalingene til kunden bokført automatisk. Da slipper du følge opp betaling fra kundene dine.
Hvilke banker kan jeg koble til Conta?
De aller fleste norske banker er tilgjengelig for bankintegrasjon i Conta. Integrasjonen fungerer likt for alle bankene. Integrasjonen fungerer blant annet på DnB, Nordea, Sbanken og Eikabankene for å nevne noen.
Når du har valgt å aktivere bankintegrasjon må du bekrefte identiteten din med BankID. Deretter må du signere en avtale med vår banktjenestepartner ZTL i tillegg til å oppgi noen opplysninger om firmaet ditt, dette er i henhold til hvitvaskingsloven.