Gode rutiner og lette verktøy kan gjøre at du bruker litt mindre tid på regnskapet. Her kommer vi med noen tips som gjør regnskapshverdagen din enklere.
Med litt planlegging og effektive metoder kan du bruke mindre tid på regnskapsarbeid og mer tid på å utvikle bedriften din. Her deler vi noen praktiske tips for å gjøre regnskapet mer håndterbart.
Lag en fast rutine
Det første du kan gjøre for å få bedre orden på regnskapet ditt, er å lage faste rutiner. Det er kanskje ikke nødvendig å utføre alle oppgaver daglig eller ukentlig, men det er smart å etablere faste rutiner for å holde regnskapet oppdatert. Start tidlig når du har leveringsfrister, som MVA-rapportering, for å sikre at alt er klart til tiden.
Her er noen rutineforslag:
- Bankavstemming anbefales å gjøres månedlig.
- Ha en god rutine på MVA-rapportering, det er nødvendig å levere denne annenhver måned for de fleste. Se alle frister.
- Avstem regnskapet ditt hver måned og pass på at det ikke er åpne poster eller ufullstendige føringer.
- A-meldinger må sendes inn hver måned.
- Fakturér kundene dine fortløpende. Sørg også for å registrere regninger løpende.
Se også: Hvor ofte bør du føre fakturaer i regnskapet?
Skill mellom business og privat
Det er viktig å skille mellom bedriftens økonomi og den private økonomien din for å holde en ryddig oversikt. Dette er spesielt viktig om du driver et enkeltpersonforetak. Det inkluderer å ha separate bankkontoer for bedriften og personlige utgifter. Da unngår du forvirring og mulig feilhåndtering av midler. Det gjør også regnskapsprosessen langt enklere, siden du slipper å skille mellom private og bedriftstransaksjoner manuelt.
Når du har skilt den private bankkontoen fra bedriftskontoen, anbefaler vi å aktivere bankintegrasjon. Med bankintegrasjon kan du koble banken din opp mot Conta, og du kan betale regninger direkte fra regnskapsprogrammet. Da sparer du deg for mye ekstra arbeid. Slik kobler du opp bedriftsbanken og Conta sammen.
Prøv Conta gratis i 30 dagerAvstemme regnskapet
Å avstemme regnskapet er en prosess for å kontrollere at alle deler av regnskapet er riktige. Dette innebærer å gjennomgå flere ulike poster regelmessig.
Her er noen av tingene du bør avstemme:
- bankkontoer
- kundefordringer
- leverandørgjeld
- MVA (dersom du er pliktig)
- lønn
- avskrivninger
Vi har kjørt et webinar der du får vite alt om hva du skal gjøre når du skal sjekke regnskapet ditt:
Avstemme banken
For å holde orden i regnskapshverdagen din er regelmessig avstemming av bankkontoene dine en viktig oppgave. Dette vil si at du skal kontrollere at alle transaksjoner i bankkontoen din stemmer overens med de som er ført i regnskapet. Ved å sammenligne innskudd og uttak i bankutskriftene med posteringene i regnskapsprogrammet, sikrer du at alt er korrekt registrert. Dette hjelper deg med å oppdage feil eller uoverensstemmelser tidlig, enten disse skyldes bankfeil eller menneskelige feil ved registrering.
Å avstemme banken regelmessig hindrer at små feil utvikler seg til større problemer og gir deg en bedre oversikt over økonomien. Slik luker du ut vanlige feil i regnskapet ved hjelp av bankavstemming.
Organiser papirarbeidet
Irriterer du deg over kvitteringer og bilag som flyter overalt? Gjør slutt på rotet ved å bruke Contas mobilapp. I stedet for å håndtere bunkevis av papir, kan du enkelt ta bilder av kvitteringene dine med appen. Disse skannes og sendes direkte til regnskapssystemet, noe som gjør det enkelt å holde orden i regnskapet. En gyllen mulighet til å innarbeide gode rutiner!
Dette gir ikke bare en mer ryddig arbeidsplass, men sikrer også at du har alle dokumenter lett tilgjengelig når du trenger dem. Med mobilappen sparer du tid og reduserer risikoen for å miste viktige dokumenter – alt blir trygt lagret og organisert digitalt.
Legg regnskapsfristene i kalenderen din
For å unngå stress og sikre at alt blir innlevert i tide, er det viktig å ha full kontroll på alle regnskapsfrister. Gjennom hele året er det ulike tidsfrister for MVA-innlevering, årsregnskap, a-meldinger og andre viktige rapporteringer.
For å hjelpe deg med å holde oversikt, har vi laget en praktisk oversikt over alle relevante frister. Denne kan enkelt lastes ned og legges direkte i kalenderen din. Ved å ha fristene lett tilgjengelig i kalenderen, blir det enklere å planlegge og sørge for at alt blir levert i tide.
Last ned fristene til kalenderen din →.
Samarbeid med en regnskapsfører
Blir du stressa over regnskapsføringen? Å samarbeide med en dyktig regnskapsfører kan utgjøre en stor forskjell. En regnskapsfører kan gi deg verdifulle råd, sørge for at du følger gjeldende regelverk, og hjelpe til med økonomien i bedriften. Ved å la en profesjonell håndtere det komplekse, kan du fokusere på kjernevirksomheten og slippe bekymringene knyttet til feil eller manglende innleveringer.
Du kan få opptil 3 gratis tilbud fra ulike regnskapsførere med Conta. Velg mellom å sette vekk hele regnskapet til regnskapsføreren eller kun deler av den.
Finn en regnskapsfører →