Å komme i gang med årsoppgjøret kan ofte virke som en utfordrende og tidkrevende oppgave for mange bedriftseiere. Med den rette forberedelsen, trenger det ikke å være så vanskelig.
Ved å ha en god plan og tilgang til nødvendige verktøy kan du gjøre årsoppgjøret mye enklere. Det kan være lurt å begynne i god tid før fristen for innlevering. Jo tidligere du kommer i gang, desto bedre kontroll vil du ha over de nødvendige prosessene. Ta deg tid til å samle relevante dokumenter, planlegg hvert steg som må gjennomføres, og lag en oversikt over når du må levere inn.
La oss gå gjennom hva årsoppgjør er, hvem som må levere, og hva du bør gjøre ferdig før du starter på årsoppgjøret.
Hva er årsoppgjør?
Årsoppgjøret gir en kortfattet status, oppsummering og oversikt over det foregående året. Det fungerer som en samlebetegnelse for den årlige avslutningen innen områdene regnskap, skatt, merverdiavgift og lønn.
Må både ENK og AS levere årsoppgjør?
Ja, både enkeltpersonforetak (ENK) og aksjeselskaper (AS) er forpliktet til å levere årsoppgjør. Men i Conta kaller vi det ulike ting, nemlig næringsspesifikasjon for enkeltpersonforetak og årsoppgjør for aksjeselskaper. Vi sier at årsoppgjøret gjennomføres i 2025, men det gjelder for regnskapsåret 2024.
For et ENK innebærer dette å levere næringsspesifikasjon og eventuell annen nødvendig dokumentasjon som del av skattemeldingen.
For et AS er kravene mer omfattende, og bedriften må levere både årsregnskap og skattemelding, samt sørge for at regnskapet stemmer sammen med regnskapsloven.
Selv om kravene varierer noe mellom næringsspesifikasjon (ENK) og årsoppgjør (AS), er hensikten den samme: Å gi en fullstendig oversikt over virksomhetens økonomiske situasjon ved årets slutt.
Viktige datoer for årsoppgjøret
Det er en del viktige datoer du bør merke deg ved årsoppgjøret:
- 31. januar: frist for levering av aksjonærregisteroppgaven (AS)
- 3. februar: frist for å levere årlig sammendrag over lønn til ansatte
- 2. juni: frist for levering av skattemelding (ENK og AS)
- 31. juli: frist for levering av årsregnskap (AS)
Som eier av bedrift er det mange datoer du må ha kontroll på. Legg regnskapsfristene rett inn i kalenderen din, og unngå å gå glipp av en viktig frist.
Er du klar for årsoppgjøret?
Nå vet du litt mer om årsoppgjør for enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt, og du vet hvilke datoer som er viktige! Her kommer en liste over ting du bør ha kontroll på før du tar fatt på årsoppgjøret:
Riktig resultat: Oppdater deg på disse tre tingene
Det er tre viktige ting du bør huske på, for at resultatet i årsoppgjøret skal bli riktig:
- Avstemming av alle balanseposter: Dette innebærer at du skal ha klarhet i hva som ligger til grunn for hver verdi på kontoene 1000-2999 i regnskapet, ofte referert til som eiendeler og gjeld.
- Nøye gjennomgang av resultatet: Gå nøye gjennom resultatet for å sikre at alle inntekter og kostnader er riktig registrert i regnskapet. Dette kan du sjekke i resultatrapporten inne i Conta.
- Utarbeidelse av årsregnskap: Når det gjelder utarbeidelse av årsregnskap (for de som er regnskapspliktige), er fristen for å sende inn 31. juli. Men fristen for å avholde generalforsamling der årsregnskapet skal godkjennes er 30. juni. Det kan uansett være lurt å merke seg dette tidlig. Du må også huske på aksjonærregisteroppgaven. Selv om den ikke er direkte knyttet til regnskapet, krever det at alle eierforhold, utbytte og lignende rapporteres innen 31. januar året etter.
Må du levere årsregnskap?
Aksjeselskaper har regnskapsplikt og må sende inn årsregnskap. Kun enkeltpersonforetak med eiendeler over 20 millioner kroner eller mer enn 20 årsverk har regnskapsplikt.
Pass på a-melding og lønn
Har du ansatte, må du også sjekke alle a-meldinger og annet med lønnen stemmer ved årsslutt.
- Betalinger til selvstendig næringsdrivende uten fast kontor må rapporteres til myndighetene.
- For lønn, må alt som er utbetalt inkluderes i a-meldinger, og den siste a-meldingen må sendes inn innen 5. januar året etter.
- Fordeler mottatt gjennom jobben, som fri telefon, internett, gaver over grensen, eller bruk av arbeidsgivers bil, må også rapporteres i a-meldinger i løpet av året.
Bokfør alle bilag
Før du starter på årsoppgjøret, er det viktig å sørge for at alle bilag er bokført korrekt. Dette innebærer å gå gjennom alle kvitteringer, fakturaer, og andre økonomiske dokumenter du har samlet i løpet av året, og registrere dem i regnskapet ditt. Pass på at hvert bilag er knyttet til riktig konto og at datoer og beløp stemmer overens med det som er bokført. På hjelpesidene våre kan du lese mer om bilagsføring.
Usikker på hvilke kontoer du skal bruke i regnskapet? Søk på tjenester eller varer du har kjøpt, helt gratis i kontohjelpen vår.
Riktig bokføring av bilag sikrer at inntekter og kostnader står korrekt i årsregnskapet, noe som gir en troverdig oversikt over bedriften sin økonomiske situasjon. Dette er avgjørende for å møte eventuelle lovpålagte krav og unngå potensielle problemer ved senere revisjoner eller kontroller.
Lever alle MVA-meldinger
Når du kjøper de fleste varer og tjenester, må du betale merverdiavgift (MVA) til staten. For å avgjøre om du skylder MVA eller om du har penger til gode fra staten, brukes MVA-meldingen. Du må sikre at alle MVA-meldinger for året er levert inn, før du starter på årsoppgjøret.
Her er en sjekkliste:
- MVA-pliktig inntekt: Sørg for at du har ført inn og rapportert all MVA-pliktig inntekt, i tillegg til å ha registrert alle MVA-fradrag.
- MVA-meldinger: Pass også på at alle MVA-meldinger, samt eventuelle kompensasjonsmeldinger for de det gjelder, er sendt inn.
- Fjernleverbare tjenester og fradrag: Kontroller at du har betalt MVA på fjernleverbare tjenester og krevd fradrag der det er aktuelt.
- Frister: Den siste MVA-meldingen må leveres innen 10. februar, eller 10. mars for de som rapporterer årlig.
Å levere alle MVA-meldinger i tide er viktig for å oppfylle lovpålagte krav og sikre at du har full kontroll over virksomhetens merverdiavgiftshåndtering. Disse meldingene gjør det mulig å beregne hva du skylder i MVA til staten eller hva du kan få tilbake, basert på inntekter og fradrag rapportert i løpet av året. Ved å sende inn MVA-meldingene kan du unngå potensielle bøter og forsinkelsesgebyrer, som kan påløpe dersom disse forpliktelsene ikke oppfylles.
Det gir også en ryddig oversikt over MVA-forpliktelsene dine, som er viktig for både planlegging og budsjettering. Levering av MVA-meldinger i tide hjelper deg med å opprettholde god økonomisk orden og troverdighet overfor både myndigheter og samarbeidspartnere. Her kan du lese mer om å sende MVA-melding fra Conta.
Avstem bankkontoer
En annen oppgave som er viktig å få unna før du begynner på årsoppgjøret, er å avstemme bankkonto for alle måneder i året du har rapportert for. Dette betyr at du må sammenligne regnskapets registreringer med faktiske banktransaksjoner for å sikre at alt stemmer overens. I Conta fikser du bankavstemming enkelt.
En nøyaktig avstemming hjelper deg med å oppdage eventuelle feil eller uoverensstemmelser tidlig, noe som kan forhindre problemer senere i årsoppgjøret. Det sikrer også at regnskapet ditt gir et korrekt bilde av bedriften sin økonomiske situasjon
. Å holde orden på bankkontoene gjør det lettere å forstå og stole på økonomirapportene dine. Dette er spesielt viktig hvis du får et bokettersyn eller trenger å vise regnskapet til investorer eller banker.
Kom i gang med Conta Årsoppgjør
Har du dette på plass, er du på vei til et ferdig årsoppgjør. I Conta fikser du årsoppgjøret eller næringsspesifikasjonen enkelt. Årsoppgjørssystemet vårt er frittstående for aksjeselskap, som vil si at det kan brukes av alle AS uavhengig av hvor de fører regnskap. Vi har også gode hjelpesider og webinarer som hjelper deg på veien.
Kom i gang