Drømmer du om å drive et suksessfullt regnskapsbyrå? Å markedsføre regnskapsbyrået ditt er viktig for å nå ut til nye potensielle kunder.
Er du usikker på hvordan du skal markedsføre regnskapsbyrået ditt? Det er du nok ikke alene om!
Markedsføring kan høres ut som mye jobb, men du trenger ikke nødvendigvis et helt team for å gjøre bedriften din mer synlig. I denne artikkelen får du både noen grunnleggende tips til enkle ting du bør gjøre og noen litt mer avanserte tips for enda bedre synlighet på nett.
Les også: Hvordan lykkes som regnskapsbyrå
Her er 7 måter du kan markedsføre regnskapsbyrået ditt:
1. Ha en nettside
Hvis du ikke allerede har en nettside for bedriften din, bør du skaffe deg det med det samme. Hvordan skal ellers kundene dine finne ut at du eksisterer?
Nettsiden bør ha kontaktinformasjon lett tilgjengelig. Det bør også være enkelt å finne hvilke tjenester bedriften tilbyr, en prisoversikt og generell informasjon om bedriften.
Du kan selvsagt ansette noen for å lage en nettside, men hvis du har litt peiling på data og design så er det også fullt mulig å gjøre det selv. WordPress er en av verdens mest populære nettsidebyggere, og der kan du gjøre både avansert koding og finne enkle maler som kun krever at du bytter tekst og bilder.
Wix og Squarespace har også blitt populære de siste årene. Begge baserer seg på et drag-and-drop-system, der du kan velge en mal og deretter enkelt drar inn de elementene du vil ha på nettsiden din.
2. Ha en gjenkjennelig logo
En logo er viktig for at potensielle kunder skal kjenne igjen bedriften din. Det finnes mange regnskapsbyrå der ute, og for mange kan den grafiske profilen være avgjørende for hvilken regnskapsfører de velger.
Ansett gjerne noen til å lage en logo og nettside som går bra sammen og gir deg det inntrykket du ønsker.
Er ikke det i budsjettet ditt, kan du bruke et verktøy til å generere en logo. Wizlogo er et slikt gratis verktøy. Alt du trenger å gjøre er å skrive inn navnet på regnskapsbyrået ditt og velge om du vil ha et monogram eller et ikon i logoen din. Hvis du vil, kan du tilpasse den etter du har valgt. De har til og med en egen kategori for regnskap!
3. Oppdater bedriftsinformasjonen din på Google
Du kan legge inn informasjon om bedriften din på Google og knytte den til Google Maps. Da vil regnskapsbyrået ditt komme opp på høyresiden av nettleseren når noen søker på det, slik at det er enkelt for kundene å komme i kontakt med deg.
Informasjonen du kan legge inn er blant annet
- firmanavn
- adresse
- nettside
- logo
- kontaktinformasjon
- åpningstider
- bilder
Å legge til bedriften på Google fungerer også som et kvalitetsstempel for firmaet.
For å administrere bedriften din, må du opprette en konto på Google Min Bedrift. Dette er helt kostnadsfritt.
4. Prøv deg på søkemotoroptimalisering
Søkemotoroptimalisering forkortes ofte til SEO.
Enkelt forklart, handler SEO om å skrive tekst som inneholder ord som gjør at nettsiden din dukker tidlig opp i søkemotorene til Google eller Bing. Artikler hjelper deg å få bedre SEO på nettsiden din fordi du kan treffe veldig spesifikt på det folk søker på.
Det er mange parametere som bestemmer hvilken plassering du får til syvende og sist når noen leter etter det du tilbyr på Google. Når du skal lage innhold til nettstedet ditt, er det viktig å bygge opp sidene slik at en søkemotor fanger opp hva det handler om.
La oss si du driver et regnskapskontor i Oslo og ønsker at kundene skal finne deg når de søker på «regnskapsfører Oslo». Da bør du lage en artikkel, underside på nettsiden eller en hel nettside som handler om det.
- Forslag til overskrift: Regnskapsfører Oslo.
- Ingress: Har du behov for en regnskapsfører i Oslo? Vi bruker Conta… og så videre.
- Brødtekst: La begrep som regnskapsfører Oslo gå igjen i teksten, og vis gjerne til andre undersider du har med informasjon som er relevant for de som besøker siden din. Det er et pluss å lenke til andre interne sider.
Begrepet «regnskapsfører Oslo» er gjennomgående i både tittel, ingress og brødtekst.
I tillegg kan du gjerne lage noe som har verdi for kundene dine, enten i form av hva de kan gjøre for å spare penger på regnskapet eller en guide de kan laste ned.
Eksempel fra Conta
Her er et eksempel på en artikkel fra Conta hvor vi har hatt fokus på selvstendig næringsdrivende og som har god synlighet på Google:
Om du ønsker eksponering når noen leter etter hva du tilbyr, må du jobbe kontinuerlig med å lage innhold for å bli sett på som relevant av en søkemotor som Google. Det nytter ikke å lage én sak og forvente stor eksponeringer dagen etter.
SEO krever kontinuerlig arbeid over tid for å få god eksponering på sikt, men er en god måte å markedsføre regnskapsbyrået ditt. I tillegg er det jo helt gratis!
5. Opprett annonser på Google
En annen måte å få eksponering på er betalt søk, eller søkemotorannonsering, som det også kalles.
Google Ads er annonsesystemet til Google. Det finnes mange måter å bruke Google sitt annonsesystem på, men vi tar for oss den måten som er relatert til annonsering på søk i denne artikkelen.
Med Google Ads kan du treffe de som søker etter tjenestene dine ved å legge til regnskapsbyrået ditt som et relevant søkeord og få eksponering når noen er på utkikk etter tjenestene du leverer. Det kan for eksempel være «regnskapsfører», «hjelp til regnskapsføring» eller hva enn du måtte finne relevant.
Du velger hvilke søkeord du ønsker eksponering på, størrelsen på budsjettet, hva som skal stå i annonseteksten og hvilke geografiske områder du vil ha synlighet på.
Ta kurs i Google Ads
Om du vil lære mer, finnes det mange kurs som kan hjelpe deg litt i gang:
Den store fordelen med å jobbe målrettet med søk, enten om det er i form av artikler eller betalt annonsering, er at du vet at de som går inn på nettsiden din har et behov for det du leverer.
6. Minn kundene på at du finnes
Har du fått besøkende til nettstedet ditt gjennom annonser og søkeord? Flott! Nå er det viktig å påminne dem om at du eksisterer, slik at de husker deg når de trenger en regnskapsfører.
Det finnes flere måter å gjøre dette på. En av de vanligste er å tilby et nyhetsbrev som besøkende kan melde seg på, eller å ha en priskalkulator på nettstedet ditt der potensielle kunder må registrere sin e-postadresse for å få et tilbud.
I motsetning til annonsering, der du må betale gjentatte ganger for å nå de samme kundene, eier du e-postlisten din. Dette betyr at du kan kommunisere med kundene dine så ofte du vil, uten å måtte betale ekstra for det.
Mailmojo er et av de mest populære norske verktøyene for e-postmarkedsføring.
Her er hvordan du kan bruke e-post til å skape verdi for ditt regnskapsbyrå:
- Øke gjentakende kjøp fra eksisterende kunder: Send eksklusive tilbud til kundene dine for ekstratjenester som budsjettering, hjelp med å arrangere generalforsamlinger og andre ting.
- Bygge sterke kunderelasjoner: Kundelojalitet handler om følelser. Vis at du er tilgjengelig og oppdater kundene dine med hva din virksomhet jobber med gjennom månedlige nyhetsbrev. Her kan du også dele de beste tipsene og triksene for effektiv virksomhetsstyring, samt minne kundene på ting de må huske for at du skal kunne fullføre regnskapet og rapporteringen deres i tide. Et annet tips er å sende jule- og sommerhilsener via e-post.
- Forbedre deg: Send kundeundersøkelser til listen din, slik at du kan få innsikt i hvordan ditt regnskapsbyrå kan bli enda bedre.
- Skaff positive omtaler: De mest fornøyde kundene kan motta en e-post der du ber om positive tilbakemeldinger på Google My Business og lignende vurderingstjenester.
Lurer du på hvordan det er å være regnskapspartner i Conta? Les om Origami Paperworks og hvilke fordeler de har fått av partnerprogrammet.
7. Vær der kundene er
Det kan være lurt å jobbe aktiv for å bli synlig på de stedene som kundene dine befinner seg. Mange bedrifter bruker for eksempel sosiale medier til å kommunisere eller markedsføre deg selv. Da er det kanskje ikke så dumt at regnskapsbyrået ditt har en aktiv profil på sosiale medier.
En annen metode er å være synlig hos regnskapsprogrammene. I Conta har vi et eget partnerprogram der regnskapsbyrå kan bli partner og få synlighet på nettsidene. Under «Finn regnskapsfører» kan Conta-kunder søke opp regnskapsbyrå over hele landet og kontakte dem for hjelp.
Vi anbefaler at du legger til all mulig informasjon om regnskapsbyrået ditt på «Finn regnskapsfører»-siden. Byråer som har logo, nettside og kontaktinformasjon blir med en gang mer attraktive for de som ser etter en regnskapsfører.