Hva er salgsdokument

Et salgsdokument viser hvilke varer eller tjenester som har blitt solgt av en bedrift og hva det kostet. Det kan for eksempel være en faktura, en regning eller en kvittering. Du bruker det som et bevis på at noe er solgt eller kjøpt, og legger det ved som bilag når du bokfører i regnskapet til virksomheten din. 

Et salgsdokument viser hvilke varer eller tjenester som har blitt solgt av en bedrift og hva det kostet. Det kan for eksempel være en faktura, en regning eller en kvittering. Du bruker det som et bevis på at noe er solgt eller kjøpt, og legger det ved som bilag når du bokfører i regnskapet til virksomheten din. 

Hovedregelen er at du må ha et fakturasystem eller et kassasystem for å lage et gyldig salgsdokument. Det er unntak for de som har sporadisk kontantsalg under 3G. 1G er 124 028 kroner (2024).

Hva skal et salgsdokument inneholde?

Bokføringsloven stiller strenge krav til hva et gyldig salgsdokument skal inneholde. Dette er minimumskravene:

  • Dato for kjøpet.
  • Faktura- eller kvitteringsnummer (maskinelt eller forhåndstrykt).
  • Selgers navn og organisasjonsnummer, etterfulgt av “MVA” hvis firmaet er registrert i Merverdiavgiftsregisteret.
  • Ordet “Foretaksregisteret” hvis selger er et AS, ASA eller NUF som er registrert i Foretaksregisteret.
  • Navn, adresse eller organisasjonsnummer til kjøper*.
  • En klar beskrivelse av varen eller tjenesten.
  • Antall, mengde eller omfang av produktet eller tjenesten.
  • Leveringssted og tidspunkt.
  • Pris på varen eller tjenesten.
  • Forfallsdato for betaling (hvis det ikke blir betalt på stedet i for eksempel en butikk).
  • Merverdiavgift og andre avgifter hvis dette er aktuelt.
  • Hvis det er solgt varer eller tjenester med forskjellige MVA-satser, må det være spesifisert hvor stor del av summen som hører til hver sats. 

*) Selger er pliktig å ha navnet til kjøperen på alle kvitteringer på over 40 000 kroner, i tillegg til alle kjøp av drivstoff over 1000 kroner. Kjøpet skal også være sporbart i en kundereskontro. 

Når du lager faktura med Conta, kan du være sikker på at alle kravene til et salgsdokument blir oppfylt. Fakturaen blir akkurat som du ser den på skjermen!

Hvordan bokføre salgsdokumentet

Hvis du kjøper eller selger varer eller tjenester, må du føre salgsdokumentet i regnskapet. Dette er det vanligste du gjør når du fører regnskap, så du vil garantert måtte bokføre bilag når du driver din egen bedrift. 

Når du sender faktura med Conta, bokføres salgsdokumentet automatisk i regnskapet. Enklere blir det faktisk ikke! 

Det er også fort gjort å bokføre andre typer salgsdokumenter: Ta et bilde med kvitteringsappen og send bilaget til innboksen i regnskapsprogrammet, og gå til BILAG > REGISTRERE INNTEKT. 

Her fører du inn beløpet, hvilken kunde som betalte, beskrivelse av varen eller tjenesten, hvilken konto inntekten skal føres på, MVA-sats og om kunden har betalt eller ikke. Les mer om bokføring av inntekter.

Hvis du skal bokføre et salgsdokument for noe bedriften har kjøpt, gjør du det på omtrent samme måte. Gå til BILAG > REGISTRERE KJØP og fyll ut detaljene for kjøpet. Les mer om bokføring av kjøp

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev