Hva er utgift

En utgift er noe du må betale. En utgift kan for eksempel være en regning du må betale for en vare eller tjeneste du har kjøpt, eller det kan være MVA bedriften din skal betale, skatter eller avgifter. Et fellestrekk er at utgifter gjør at penger går ut av bankkontoen til firmaet.

En utgift er noe du må betale. En utgift kan for eksempel være en regning du må betale for en vare eller tjeneste du har kjøpt, eller det kan være MVA bedriften din skal betale, skatter eller avgifter. Et fellestrekk er at utgifter gjør at penger går ut av bankkontoen til firmaet.

I dagligtalen kalles gjerne en utgift også for en utbetaling. Utgiften eller utbetalingen betales for å gjengjelde tjenesten eller varen du har mottatt, men i regnskapet er det ikke helt det samme.

Du kaller det nemlig en utgift når du mottar betalingskravet og en utbetaling på det tidspunktet det blir betalt. Vi skiller det i regnskapet fordi en utgift og en utbetaling kan skje på forskjellige datoer. 

Hvordan bokføre utgifter i regnskapet

Det er enkelt å bokføre utgifter i regnskapet – det er nok allerede noe du gjør ganske ofte. 

I Conta kan du helt enkelt gå til «registrer kjøp» og fylle ut detaljene. Der legger du inn detaljer om fakturaen som en beskrivelse av hva du har kjøpt, hvem du har kjøpt det av, fakturadato og hvor mye det kostet. Deretter velger du riktig kostnadskonto og velger om bilaget er betalt eller ikke. 

Hvis du har brukt kvitteringsappen til å ta bilde av kvitteringen eller fakturaen, kan du bokføre det fra innboksen i Conta. 

Last ned kvitteringsappen til Conta i App Store eller Google Play

Slik registrerer du et kjøp – steg for steg

Hva er forskjellen på en utgift, en utbetaling og en kostnad?

I økonomiverdenen skilles det mellom en utgift, en utbetaling og en kostnad. Det kalles en utgift når du kjøper en vare eller tjeneste, en utbetaling når du betaler for kjøpet og en kostnad når du bruker det du har kjøpt. 

Du kan få faktura for husleie for januar til mars med fakturadato i desember og forfall i januar. Da er utgiften i desember, utbetalingen i januar og kostnaden fordeles mellom januar, februar og mars. Dette kalles periodisering

Periodisering betyr enkelt og greit å flytte kjøp, salg og lignende fra en periode til en annen i regnskapet. Du må gjøre det for å betale riktig skatt til myndighetene og for at det skal bli synlig hva bedriften faktisk har kjøpt og tjent. 

Et eksempel er hvis du leier næringslokaler og betaler husleie på forskudd. Du betaler husleien i desember og bokfører det i samme måned, men siden det er i januar du faktisk brukte lokalet, må du bokføre kostnaden i januar i regnskapet. 

Slik periodiserer du i Conta

Hvis det du kjøper blir brukt i samme måned, trenger du ikke å periodisere. Da registrerer du det bare én gang i regnskapet ditt.

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter